AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där problemet kommer de dock lösa innan busschauffören hinner säga förtidspension. Men det är absolut ett problem och det har jag redan poängterat tidigare i tråden.
Då tänker du tätort av större stad t.ex. Stockholm, Gbg, Malmö, etc, eller?
Där finns ju redan spårbundet under jord och inte ens där har man vad jag vet något självkörande.;)
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då tänker du tätort av större stad t.ex. Stockholm, Gbg, Malmö, etc, eller?
Där finns ju redan spårbundet under jord och inte ens där har man vad jag vet något självkörande.;)
Uland som Thailand har självkörande tunnelbana sedan minst 15 år så det är inte en teknisk fråga.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Uland som Thailand har självkörande tunnelbana sedan minst 15 år så det är inte en teknisk fråga.
Men inte i Stockholm, tror vi ska hålla oss till svenska förutsättningar och där Thailand inte har riktigt samma vinterhalvår:cool:;)
Så kanske olika tekniska lösningar inte fungerar lika bra i alla länder.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men inte i Stockholm, tror vi ska hålla oss till svenska förutsättningar och där Thailand inte har riktigt samma vinterhalvår:cool:;)
Dessutom är självkörande fordon på dedicerade vägar/spår extremt mycket lättare att få till.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom är självkörande fordon på dedicerade vägar/spår extremt mycket lättare att få till.
Man kan tro det, men i vårt klimat är det även då besvärligt med vår spårbundna trafik.
Men definivt enklare än på våra vägar.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men inte i Stockholm, tror vi ska hålla oss till svenska förutsättningar och där Thailand inte har riktigt samma vinterhalvår:cool:;)
Så kanske olika tekniska lösningar inte fungerar lika bra i alla länder.
Snömodd kan knappast vara en faktor för machinelearning på spår. De behöver liksom inte byta fälta.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Danskarnas metro kör mig veterligen förarlöst, jag är ganska säker på att även de kan få snö
 
Nissens Nissens skrev:
Du tänker på att det Kinesiska företaget Volvo cars har infört Google i flera av sina bilar fr.o.m. -22 års modeller (V47-21)?
Nej, google arbetar direkt med Kinas stat.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snömodd kan knappast vara en faktor för machinelearning på spår. De behöver liksom inte byta fälta.
Krävs helt andra tekniska lösningar, ta och titta lite på tågtrafiken och de problem som funnits och finns utifrån klimat. Det måste lösas innan du kan applicera ML ;)
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Nils Andersson1 skrev:
Nej, google arbetar direkt med Kinas stat.
Ja, och staten Kina har stort inflytande i Volvo cars…
 
A AndersS skrev:
Krävs helt andra tekniska lösningar, ta och titta lite på tågtrafiken och de problem som funnits och finns utifrån klimat. Det måste lösas innan du kan applicera ML ;)
Är du lokförare månne?
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Danskarnas metro kör mig veterligen förarlöst, jag är ganska säker på att även de kan få snö
Snö? I Danmark? Tveksamt, jag antar att de liksom vi skåningar får total panik och stänger hela samhället om det händer. Men i sak har du rätt, både förarlös Metro och snö.

För övrigt, en anekdot från den förarlösa Metron i Köpenhamn. Fullpackad vagn efter en konsert, de har varit smarta nog att förbereda tomma vagnar som snabbt ska kunna komma in och fyllas upp alla som vill åka. Det är ju ännu en fördel med förarlösa vagnar, man kan strategiskt placera ut dem och låta de stå och vänta in att de behövs.
Metron stannar och dörrarna öppnas, alla trycka in och efter en stund är det dags att stänga dörrarna. Ett ilsket pip och en dansk röst säger
- Vänligen stå inte i vägen för dörrarna, flytta dig bort från dörrarna.
Några som stod nära trycker sig längre in i vagnen och det ser bra ut. Nytt försök, dörrarna stängs, nu står någon vid en annan dörr lite för nära och på nytt ett ilsket pip och den väna danska rösten om att inte stå för nära dörrarna.

Detta upprepas att 20-tal gånger, varje gång böljar liksom vi som står i vagnen fram och tillbaks, och varje gång kommer vi för nära någon annan dörr.

Givetvis skulle man kunna löst det genom att enbart inte stänga den dörren där någon stod för nära, istället för samtliga dörrar, men det hade väl inte varit något kul. Antar att utvecklarna bettar på hur många försök det tar ;)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Det här med att det skulle vara i princip omöjligt att få en AI att tolka snöiga vägar, var får ni det ifrån? Finns det överhuvudtaget någon insatt i den världen som påstår att problemet är olösligt eller spånar ni själva som vanligt?

Vi har två ögon och klarar det oftast, det kan då inte vara omöjligt för en bil med 8 kameror att klara det.
 
W witten skrev:
Det här med att det skulle vara i princip omöjligt att få en AI att tolka snöiga vägar, var får ni det ifrån? Finns det överhuvudtaget någon insatt i den världen som påstår att problemet är olösligt eller spånar ni själva som vanligt?

Vi har två ögon och klarar det oftast, det kan då inte vara omöjligt för en bil med 8 kameror att i klara det.
Vår hjärna är dock väldigt unik och inget som ML idag kan efterlikna. Det sagt är jag övertygad det är görbart. Men denna tråd är full av technofober
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är du lokförare månne?
Njet, minns du inte att jag bl.a. hade jobbat med ML? Där har jag sett vad ML kan göra, men kräver att all kringliggande teknik är anpassad.
Däremot min far jobbade inom SJ, vilket man ibland förb... då det skulle resas med tåg utifrån hans friresor.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.