Läs recensionerna också.[/QUOTE]
stefancrs stefancrs skrev:
Nej nej, det är tydlig info [länk]

Läs recensionerna också.
Hornbachs deklarerade restfukt 25%, den är alltså inte bara dyr utan inta ens ordentligt torkad!
 
  • Wow
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du har så mycket sakfel och gissningar i ditt inlägg att det är svårt att bemöta.
Är det förluster eller att fjärrvärme inte är direkt lönsamt att bygga ut i villaområden som du stör dig på?
 
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Ja, det är ett självklart val med lösull, men ja, jag slipper gärna det genom en liten lucka i halltaket. Känns också som att det blir svårt att upptäcka ev fuktskador som kan uppkomma innan taket är bytt.
Ska ändå taket bytas så tycker jag att du ska överväga att isolera taket utvändigt istället. Då får du en varmare vind som minskar risken för fukt/mögel.

När jag bytte tak för 2.5 år sedan så la jag 100mm cellplast mellan råspont och ströläkt. Sedan dess ligger jag typiskt på 10 plusgrader på vinden när det är -15 utomhus.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
N Nils Fermentation skrev:
Brasan i en öppen spis tillför absolut värme - men verkningsgraden av det som eldas upp är tio möjligen 15 procent. Jämför det med kring 80 procent för en kakelugn rätt byggd och eldad. Eller, isch, 70 procent för en braskamin. Inte så odumt det heller.
En gammaldags finsk porin-matti kamin (hybrid mellan ackumulerande och braskamin) lär ha haft en verkningsgrad på 86%, inte schabbigt...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Tycker personligen att bergvärmepumpen som ska vara huvudkällan står några grader för lågt med 17 grader. Då du eldar för att höja till önskad temperatur. Då energibesparingen med bergvärmepumpen kan då minska. Om du eldar då det inte är så kallt.

Det är extra lämpligt att elda när det är kallt upp mot -10 grader. Då äldre pumpar tappar helt energieffekten vid dessa grader. Något modernare har -15 grader istället. Äldre värmepumpar tar då mer el för att kunna ge tillräcklig värme. Då du vill spara på elen. Det inte omöjligt att äldre bergvärmepumpen tar ca 6000 kWh/år. Där även uppvärmning av varmvattnet ingår.

Det finns numera ersättnings bergvärmepumpar som även är mer effektiva vid kortare borrhål. Som kan vara lämpligt när bergvärmepumpen blir trasig.

Angående varmvatten så räcker det med 47 grader. Där en del moderna har så lågt som 42 grader. Men spetsvärme minst en gång i veckan är lämpligt. Det handlar om hur den är inställd i programmet. Jag tror att du bara kan höja din spetsvärme till 55 grader. Då det var så lågt på äldre bergvärmepumpar. En del har även en knapp för att kunna höja varmvattnet tillfälligt. Där man numera rekommenderar +60 grader.
Var försiktiga med låga tappvarmvatten temperaturer. Legionella är ingen höjdare att få.
 
S Styrtekniker skrev:
Var försiktiga med låga tappvarmvatten temperaturer. Legionella är ingen höjdare att få.
Hon svarade att hon hade spetsvärme på 60 grader. Men inte hur ofta den slog in. De flesta tar väl spetsvärme en gång i veckan åtminstone.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Hon svarade att hon hade spetsvärme på 60 grader. Men inte hur ofta den slog in. De flesta tar väl spetsvärme en gång i veckan åtminstone.
Man kan ställa in på 7-30 dagar, just nu lever jag en spännande tillvaro med 30 dagar, annars har jag 14.
 
T
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
En fundering så här i skyhöga elprisers tid. Jag har en gammal bergvärmepanna, förmodligen inte helt effektiv, och för ett år sedan installerade jag två kaminer. Nu har jag sänkt kurvan på pannan till 3 och då håller sig temperaturen runt 17 grader inne och så eldar jag i kaminen för att hålla den över detta, är det något jag ens tjänar på? Tänker att brasan behöver syre, drar det ur rummet som förmodligen drar den genom fönstren som ju inte är 100 täta. Detta innebär väl att det drar in mera och att den kalla luften som dras in rasar ner på elementen och då kanske det inte blir någon skillnad på returvattnet, eller har jag fel? Förbrukningen har minskat, men det har även utetemperaturen, så det är svårt att se.
Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen? Jag har redan timpris och kör tvätt/disk på nätterna och duschar efter 22.00.
Inget snack att det är lönsamt, speciellt inte om det är en vettig insats med keramik och sekundärförbränning, dom är otroligt snåla på veden. Torr ved och om modern insats med rökvändarplattor etc, fullt ös med lufttillförseln och anpassa effekten med rökgasspället. Förutsätter att du har en innegivare som styr centralvärmen, hur mycket som shuntas till elementen, så att den känner av när du eldar i kaminen. OM du enbart har utegivare så blir förtjänsten inte lika stor då det "bara" snabbt blir onödigt varmt inne om du eladr på ett tag. Shoppa en innegivare om du inte har det. Ser flera som kommenterar 45° men beror ju helt på husets radiatordimensionering, vilken shunttemperatur du behöver för att hålla värmen och legionellaspetsning har du ju så inga problem alls med det. I mitt hus shuntas det aldrig över 37° med bas i shuntautomatiken och vad som behövs för att hålla 17,5°. Eldar snabbt upp till 22-25° i vardagsrum och kök och hall med hjälp av kaminen efter jobbet och halverade nästan pelletsåtgången till panna när jag satte in kaminen och har inga problem med att det är 17,5° i rum jag bara springer igenom snabbt och sover som bäst just i den tempen. (sovrummen ligger längst ifrån kaminen) Självklart springer jag inte omkring i T-shirt på vintern utan har flera lager kläder, det är ju rent vansinne att tycka att man ska ha kortärmat inne på vintern. Hade jag tagit uteluft till kaminen så hade jag sparat än mer såklart, men lite extra ventilation är inte fel då de flesta har undermålig ventilation i hemmen. Ingen jag känner som har en vettig kamin/insats, struntar i att elda i dom, enbart dom som har nån gammal gjutjärnsspis eller öppen spis, för dom är vedätare.
 
Det där vet jag inte, med min golvvärme skulle innegivare bara rådda till det, för mycket tröghet i systemet. Jag ställde ner kurvan istället på VPn så den håller runt 16 grader i huset. Sen eldar jag mig till 19,5 grader, som jag vill ha.
 
MaxHugo
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen? Jag har redan timpris och kör tvätt/disk på nätterna och duschar efter 22.00.
I en villa är det uppvärmning och varmvattnet det som förbrukar mest energi, cirka 80 procent av den totala elförbrukningen. Så att köra tvätt/disk på nätterna gör ingen stor skillnad (eftersom dom är kopplade på kallvattnet).

Ingen expert utan bollar idéer
Om den ända "tilluften" du har i kaminrummet är otäta fönster kanske du ska installera en tilluftsventil i väggen, så ute luften tar sig in den vägen istället.

Har själv haft koll på min eldning jämfört med min elförbrukning.
Så tex den 25 dec satte jag igång kaminen klockan 07:00. Nästan direkt slog värmepumpen ifrån ända tills jag slutade elda kl 14:00. Detta fast det blev kallare ute mellan 08:00-12:00. Sen ökade systemet extra mycket eftersom systemet hade svalnat.
En ide jag själv varit inne på är att klä kaminen i täljsten, så kommer kaminen ge varme "långt" in på natten.
Graf över elkonsuption per timme den 25 december med en tydlig nedgång när kaminen används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Man kan ställa in på 7-30 dagar, just nu lever jag en spännande tillvaro med 30 dagar, annars har jag 14.
Snälla ge varmvattnet spetsvärme 60 grader var 14:e dag åtminstone. För det är vad man rekommenderar som minimum för att inte sprida legionellabakterier.
 
  • Gilla
hakan_975
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Snälla ge varmvattnet spetsvärme 60 grader var 14:e dag åtminstone. För det är vad man rekommenderar som minimum för att inte sprida legionellabakterier.
Att dra på sig en sjukdom sabbar ju hela ekonomin.
Om inte annat så går ju värmeförlusterna från 60 -> 40 grader ut i huset så om man räknar på det kan det inte bli många spänn extra på en månad.Legionellabakterier överlever ju dessutom temperaturer över 60 grader så det verkar lite dumsnålt att spara ström på just denna del.
Det kanske är bättre att installera en genomströmningsvärmare om man inte vill ha varmvatten i sin beredare.
 
T Träkåk skrev:
Inget snack att det är lönsamt, speciellt inte om det är en vettig insats med keramik och sekundärförbränning, dom är otroligt snåla på veden. Torr ved och om modern insats med rökvändarplattor etc, fullt ös med lufttillförseln och anpassa effekten med rökgasspället. Förutsätter att du har en innegivare som styr centralvärmen, hur mycket som shuntas till elementen, så att den känner av när du eldar i kaminen. OM du enbart har utegivare så blir förtjänsten inte lika stor då det "bara" snabbt blir onödigt varmt inne om du eladr på ett tag. Shoppa en innegivare om du inte har det. Ser flera som kommenterar 45° men beror ju helt på husets radiatordimensionering, vilken shunttemperatur du behöver för att hålla värmen och legionellaspetsning har du ju så inga problem alls med det. I mitt hus shuntas det aldrig över 37° med bas i shuntautomatiken och vad som behövs för att hålla 17,5°. Eldar snabbt upp till 22-25° i vardagsrum och kök och hall med hjälp av kaminen efter jobbet och halverade nästan pelletsåtgången till panna när jag satte in kaminen och har inga problem med att det är 17,5° i rum jag bara springer igenom snabbt och sover som bäst just i den tempen. (sovrummen ligger längst ifrån kaminen) Självklart springer jag inte omkring i T-shirt på vintern utan har flera lager kläder, det är ju rent vansinne att tycka att man ska ha kortärmat inne på vintern. Hade jag tagit uteluft till kaminen så hade jag sparat än mer såklart, men lite extra ventilation är inte fel då de flesta har undermålig ventilation i hemmen. Ingen jag känner som har en vettig kamin/insats, struntar i att elda i dom, enbart dom som har nån gammal gjutjärnsspis eller öppen spis, för dom är vedätare.
Ja, kaminen är ny och väldigt effektiv. Har en källare som är välventilerad, så jag brukar öppna den dörren på glänt och även skafferidörren med ventilation får vara lite öppen. Blev avrådd att skaffa inomhusgivare då jag har en källare och ett dåligt isolerat garage som grundvärms med värmesystemet, det är strypt dit ut på något sätt, så garaget håller 10 grader på vintern. Med en inomhusgivsre finns det risk för att det blir minus där, vilket inte vore bra. Funderar på att stänga den delen och sätta en värmeväxlare i stället, men vet inte om det skulle löna sig... så långt har jag inte funderat. T-shirt inne på vintern är för kapitalister ;) Älskar att komma upp på morgonen, svepa in mig i min alldeles för stora ullkofta, dra ullstrumporna på fötterna, tända upp, koka kaffe och ta en kopp framför kaminen. Fick en säck ved och ulltofflor av ungarna i julklapp, det värmde både kropp o h själ :)
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
T
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Ja, kaminen är ny och väldigt effektiv. Har en källare som är välventilerad, så jag brukar öppna den dörren på glänt och även skafferidörren med ventilation får vara lite öppen. Blev avrådd att skaffa inomhusgivare då jag har en källare och ett dåligt isolerat garage som grundvärms med värmesystemet, det är strypt dit ut på något sätt, så garaget håller 10 grader på vintern. Med en inomhusgivsre finns det risk för att det blir minus där, vilket inte vore bra. Funderar på att stänga den delen och sätta en värmeväxlare i stället, men vet inte om det skulle löna sig... så långt har jag inte funderat. T-shirt inne på vintern är för kapitalister ;) Älskar att komma upp på morgonen, svepa in mig i min alldeles för stora ullkofta, dra ullstrumporna på fötterna, tända upp, koka kaffe och ta en kopp framför kaminen. Fick en säck ved och ulltofflor av ungarna i julklapp, det värmde både kropp o h själ :)
Samma för mig, när man är hemma och eldar mycket i kaminen så blir det lite snålt med värme i källaren och garaget. Har labbat med en egen shuntgrupp till källare och garage men insåg att manuell shuntning är i get för mig då den ofta stod lite för högt, så det blev ett slöseri. Att värma i onödan i en källare o garage med oisolerade väggar och golv under mark är inget att sträva efter, för där springer det snart iväg energi! Skippar du innegivare så är det bara att hålla ner grundvärmekutmrvan till shuntningen för rubbet o elda på i kaminen för att få till mysvärmen, funkar nog bra det
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Var försiktiga med låga tappvarmvatten temperaturer. Legionella är ingen höjdare att få.
Det är därför moderna pumpar höjer temperaturen till 60 grader i tappvattnet I vissa intervall. Detta räcker med mycket god marginal för att eliminera risken med legionella i en vv-beredare. Att sedan vatten som står stilla i ledningar rent generellt kan utgöra en liten risk gäller oavsett värmesystem.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.