Jag håller på och byter en del slitna gångjärn i Ikea skåp från 1992 och har stött på problem med att vissa hål blivit skadade så att skruvarna inte går att skruva åt.
Har läst i andra trådar olika förslag med plugg och trälim som man skall borra i men i mitt fall tycker jag att det är att ta i för det är bara gängorna som inte riktig kan greppa.
Jag skulle helst vilja ha någon form av plast/trä cylinder med tunn vägg som kan tryckas i och limmas för att sedan skruva i den i stället.
Har någon annan stött på ett likadant problem och hur har ni löst / hade ni försökt lösa detta?
Har ni sett någon sådan cylinder som kan skulle kunna använda? Det är standardskruvhål så det borde finnas sådana som passar tycker jag.
 
Nissens
N cnesko skrev:
Jag håller på och byter en del slitna gångjärn i Ikea skåp från 1992 och har stött på problem med att vissa hål blivit skadade så att skruvarna inte går att skruva åt.
Har läst i andra trådar olika förslag med plugg och trälim som man skall borra i men i mitt fall tycker jag att det är att ta i för det är bara gängorna som inte riktig kan greppa.
Jag skulle helst vilja ha någon form av plast/trä cylinder med tunn vägg som kan tryckas i och limmas för att sedan skruva i den i stället.
Har någon annan stött på ett likadant problem och hur har ni löst / hade ni försökt lösa detta?
Har ni sett någon sådan cylinder som kan skulle kunna använda? Det är standardskruvhål så det borde finnas sådana som passar tycker jag.
Kanske stoppa i en avbruten tändsticka i hålet tillsammans med lite trälim?
 
  • Gilla
Nenad_
  • Laddar…
N cnesko skrev:
Jag håller på och byter en del slitna gångjärn i Ikea skåp från 1992 och har stött på problem med att vissa hål blivit skadade så att skruvarna inte går att skruva åt.
Har läst i andra trådar olika förslag med plugg och trälim som man skall borra i men i mitt fall tycker jag att det är att ta i för det är bara gängorna som inte riktig kan greppa.
Jag skulle helst vilja ha någon form av plast/trä cylinder med tunn vägg som kan tryckas i och limmas för att sedan skruva i den i stället.
Har någon annan stött på ett likadant problem och hur har ni löst / hade ni försökt lösa detta?
Har ni sett någon sådan cylinder som kan skulle kunna använda? Det är standardskruvhål så det borde finnas sådana som passar tycker jag.
Tryck i en röd plugg eller brun beroende på storlek på hålet. Skär av överflöd utanför hålet.
 
  • Gilla
Nenad_
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Går det inte att använda plåt? [länk]
Det kommer nog inte fungera. Jag kan förstärka fästningen med ytterligare skruv (har två extra parallella hål) vilket jag redan gjort med en skruv men det räcker inte för att ha gångjärnet på plats på grund av för stor tryckkraft (hävstång). Alltså gångjärnet och luckan sitter på plats men luckan är sned och tar i intilliggande lucka.
Med en plåt förlorar jag lika mycket som jag vinner för jag kan skruva åt men plåten kommer distansera luckan i princip lika mycket jag behöver.
Redan nu ligger distansinställningen på gångjärnet på min (justeringsskruven maxat) och hade jag kunnat skruva justeringsskurven några var till hade jag kunna lösa problemet.
Tyvärr handlar det om gamla gångjärn där jag inte kunde få tag i originalet så jag ersätter originalet med ett generiskt alternativ med gasbroms som inte är identisk (behöver till exempel borra nya hål i själva luckan).
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
Något så simpelt som buntband hjälper dig , stoppa in två bitar i hålet och dra sedan skruven.
 
  • Gilla
Esdie och 1 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Tryck i en röd plugg eller brun beroende på storlek på hålet. Skär av överflöd utanför hålet.
Har faktiskt sett rester av en röd plast i ett av hålen så jag misstänkte att de redan tidigare använt liknande teknik. Skall kolla om det fungerar om jag inte hittar någon bättre permanent lösning. Att klistra tändstickor, som Nissens föreslog, skulle fungera lite bättre tror jag men det är mer pyssel.
 
Nissens Nissens skrev:
Kanske stoppa i en avbruten tändsticka i hålet tillsammans med lite trälim?
Försöker hitta en lösning som kräver minst tid och pyssel och detta förslag skulle nog fungera men under tiden jag väntar på att trälim härdar behöver luckan stå på något sätt. Vill helst låta bli skruva ut det andra gångjärnet som jag redan ersatt för även där kändes hålen inte riktigt 100% för risken är att jag kommer behöva laga dess hål också efteråt.
 
S Simonstahl skrev:
Något så simpelt som buntband hjälper dig , stoppa in två bitar i hålet och dra sedan skruven.
Menar du väl på längden? Detta förslag känns lämpligast så länge tycker jag.
Skall absolut testa det.

När jag har tänkt efter:
Har du redan testat det? Behöver jag använda trälim för att hålla dem på plats? I vilken ordning skall jag göra det?
Helst vill jag genomföra det med gångjärnet redan på plats (andra skruven fastskruvad) men tror inte jag kan hålla buntband på plats för dessa kommer skäras av mot metallen när jag börjar skruva i och sedan är risken stor att jag bara trycker i de mot botten.
 
Redigerat:
Plocka dän luckan och limma i träplugg, sen bara att skruva med vanlig träskuv. Förborra först.
 
  • Gilla
Nenad_
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Plocka dän luckan och limma i träplugg, sen bara att skruva med vanlig träskuv. Förborra först.
Absolut ett alternativ om jag inte lyckas med någon lösning med originalskruv.
 

Bästa svaret

Jag har använt mig av buntband många ggr när hålen är förstörda , du kommer dock vara tvungen att lossa på gångjärnet igen. Vilket inte bör vara något problem. Jag använder ingenting för att hålla dom på plats , utan klipper till dom i lämplig längd och monterar i vanlig ordning. Du lyckas garanterat om du provar , lycka till.


N cnesko skrev:
Menar du väl på längden? Detta förslag känns lämpligast så länge tycker jag.
Skall absolut testa det.

När jag har tänkt efter:
Har du redan testat det? Behöver jag använda trälim för att hålla dem på plats? I vilken ordning skall jag göra det?
Helst vill jag genomföra det med gångjärnet redan på plats (andra skruven fastskruvad) men tror inte jag kan hålla buntband på plats för dessa kommer skäras av mot metallen när jag börjar skruva i och sedan är risken stor att jag bara trycker i de mot botten.
Ja på längden , så att det blir

N cnesko skrev:
Menar du väl på längden? Detta förslag känns lämpligast så länge tycker jag.
Skall absolut testa det.
 
  • Gilla
Nenad_
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Jag har använt mig av buntband många ggr när hålen är förstörda , du kommer dock vara tvungen att lossa på gångjärnet igen. Vilket inte bör vara något problem. Jag använder ingenting för att hålla dom på plats , utan klipper till dom i lämplig längd och monterar i vanlig ordning. Du lyckas garanterat om du provar , lycka till.




Ja på längden , så att det blir
Behöver man använda lim (stryk det, läste slarvigt ditt svar och ser nu att du redan svarat på det)? Jag antar att buntbands spets är utåt (mot mig).
Spelar det någon roll åt vilket håll den räfflade sidan är?
 
Redigerat:
Jag använder inte lim för att hålla dom på plats , men om du vill göra det går det säkert bra. Spets eller inte , det avgör du själv. Enda funktionen du vill åt är att skruven drar ordentligt.

N cnesko skrev:
Behöver man använda lim? Jag antar att buntbands spets utåt (mot mig).
 
  • Gilla
Nenad_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.