Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
MultiMan MultiMan skrev:
Mest så att jag slipper tvångströja över nyår, kan någon vänlig människa förklara anledningen till att delar av människosläktet i slutet av nådens år 2021 verkar ha tappat all tilltro till vetenskapen? Samma vetenskap som har haft en helt avgörande betydelse för att medellivslängden ökat med 20 år sedan 1921.
Det har väl ändå varit så att skeptis funnits i alla tider.
Samma vetenskap har även gjort "tvångsexperiment" på människor. Huruvida det är i Sverige idag kan jag inte svara på men de är ju inte så längesen vi hade institutioner som experimenterade på människor.

Regeringar med korruption och dylikt skit hjälper inte till =)
Hoppas att ert nyårsfirande inte är infekterat av sånt här skitsnack utan ni har roligare än så.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Fairlane Fairlane skrev:
Är det inte så du gör när du sågar allt som Aftonbladet och Expressen lägger fram och kommer med underliga saker från SwebbTV?
Fast tvärtom då?
Nja, Hakelius antyder väl ganska bra hur det ligger till med saker, men han skriver inte så rakt på sak direkt.

Så det är ju nåt ensiffrigt antal procent som råkar vara någotsånär korrekt i tidningarna totalt
Enligt er så är ju varje sak som sägs på sveweb inkorrekt, så det är ju kanske synd att de inte intervjuat tex Tegnell som någon av er föreslog, då skulle det ju bli total kortslutning i era hjärnor eller hur?:cool:

Men det är ju tyvärr bakom betalvägg, som de brukar vara när de avviker lite väl mycket från Tidningens agenda:thinking:

Bered er på ständig isolering och social distans | Johan Hakelius | Expressen
 
Fairlane
Snailman Snailman skrev:
Nja, Hakelius antyder väl ganska bra hur det ligger till med saker, men han skriver inte så rakt på sak direkt.

Så det är ju nåt ensiffrigt antal procent som råkar vara någotsånär korrekt i tidningarna totalt
Enligt er så är ju varje sak som sägs på sveweb inkorrekt, så det är ju kanske synd att de inte intervjuat tex Tegnell som någon av er föreslog, då skulle det ju bli total kortslutning i era hjärnor eller hur?:cool:

Men det är ju tyvärr bakom betalvägg, som de brukar vara när de avviker lite väl mycket från Tidningens agenda:thinking:

Bered er på ständig isolering och social distans | Johan Hakelius | Expressen
Allt på SwebbTV är säkert inte fel, men om 99% av världens läkare säger en sak och SwebbTV hittar någon som säger något annat så ska man nog vara skeptisk. På samma sätt så ser det ut med väldigt mycket på SwebbTV. Många gånger intervjuar man någon och anger deras titel, sen visar det sig att personen inte arbetat inom området överhuvudtaget.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Varför denna hysteri om att andra ska vaccinera sig?? Springer du runt och tar cigarretter av rökare och stjäl godis av barn också?
Tror du missförstått mig, jag reagerar i första hand på polariseringen. Den "vi och dem"-värld vi håller på att skapa.
 
  • Gilla
SnickareHobb
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Jag håller inte alls med. Det är väldigt viktigt att bemöta smörjan.
Jag tror att de flesta förstår att de aldrig kommer kunna omvända de mest rabiata antivaxxers som talar om giftsprutor, att det inte är ett vaccin, förbjuda alkohol etc. Poängen är att de inte får stå oemotsagda så desinformationen sprids ytterligare.

Jag tycker ändå att de flesta håller en god ton, tvärtom har vi ju sett flera exempel på vaccinförnekare som ganska snabbt blir otrevliga eller osakliga, senaste exemplet är ju @DanielF.

Och lika så är min upplevelse av ovaccinerade inte att de lever hälsosammare än andra, de lever som vem som helst.
Om någon beter sig illa betyder inte det att jag måste bete mig illa tillbaka. Speciellt inte om jag vill förmå någon att förändra sitt sätt att tänka.

Att komma med sakliga argument för att sedan kalla någon för korkad, foliehatt eller vad det nu kan vara gör att alla argument faller och det enda som motparten tar notis om är namnen man blev kallad.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar inte följa tråden särskilt frekvent. "Vaccinförnekare" kommer väl typ in i tråden minst varje vecka i snitt. Däremot är det ju inte alla av dem som uppför sig på ett sånt sätt att deras inlägg får stå kvar.
Och därför spelar det ingen roll att hålla sig till sakfrågan?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
J
D Disktrasan skrev:
Om någon beter sig illa betyder inte det att jag måste bete mig illa tillbaka. Speciellt inte om jag vill förmå någon att förändra sitt sätt att tänka.

Att komma med sakliga argument för att sedan kalla någon för korkad, foliehatt eller vad det nu kan vara gör att alla argument faller och det enda som motparten tar notis om är namnen man blev kallad.
Håller med.
 
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Och därför spelar det ingen roll att hålla sig till sakfrågan?
Varför tror du att jag tycker att man inte ska hålla sig till sakfrågan?
Det har nog varit betydligt vanligare att vaccinmotståndare går över till personangrepp och vara oförskämd, det är ju inte utan anledning som de blir utslängda.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att jag tycker att man inte ska hålla sig till sakfrågan?
Det har nog varit betydligt vanligare att vaccinmotståndare går över till personangrepp och vara oförskämd, det är ju inte utan anledning som de blir utslängda.
Därför att du för andra gången urskuldar ett beteende med "den andra började" eller "den andra är värre".
 
BirgitS
D Disktrasan skrev:
Därför att du för andra gången urskuldar ett beteende med "den andra började" eller "den andra är värre".
Du kan ju bli mer aktiv i tråden med att bemöta de som kommer med desinformation och konspirationsteorier så slipper vi andra som blir provocerade och går över den linje som du anser ska upprätthållas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det har nog varit betydligt vanligare att vaccinmotståndare går över till personangrepp och vara oförskämd, det är ju inte utan anledning som de blir utslängda.
Nu tror jag att vaccinmotståndarna börjar få stora existentiella problem med sin argumentation och vi såg ju före jul tydliga signaler från flera regioner att man fick in alltfler som tog sin 1:a dos.
Jag är helt säker på att man i längden inte orkar med den här "ryska rouletten" med att bli svårt sjuk i Covid-19. Det måste vara mycket jobbigt att leva med att vara helt oskyddad!
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Nu tror jag att vaccinmotståndarna börjar få stora existentiella problem med sin argumentation och vi såg ju före jul tydliga signaler från flera regioner att man fick in alltfler som tog sin 1:a dos.
Jag för min del tror att de som har börjat vaccinera sig på senare tid inte är egentliga vaccinmotståndare, utan bara anser att de själva inte blir allvarligt sjuka så varför ta omaket med att vaccinera sig, men när vaccinbevis kommer upp på tapeten så vaccinerar man sig för att inte få omaket med att inte få göra det man vill (festa etc.).
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag för min del tror att de som har börjat vaccinera sig på senare tid inte är egentliga vaccinmotståndare, utan bara anser att de själva inte blir allvarligt sjuka så varför ta omaket med att vaccinera sig, men när vaccinbevis kommer upp på tapeten så vaccinerar man sig för att inte få omaket med att inte få göra det man vill (festa etc.).
Det vet vi inte men omikronvarianten blev det nog droppen för många riktiga vaccinmotståndare.
Hursomhelst så kommer det säkert en djupare studie kring det här.
 
H
RoTe RoTe skrev:
Jag anser att Covid har blivit en sekt och om man ser till dödsfall per capita står inte 2020 ut överhuvudtaget om man kikar på statistik från SCB. När man pratar om vaccinet med vänner och kollegor så känner jag att det är religion det handlar om snarare än en pandemi.
Va? Man blir mållös när man läser något sånt här? Du har koll på hur många runt om i hela världen som har avlitet, blivit sjuka, har fått bestående skador. Du tycker att det är en religion? Tror dock att du skriver detta för att få uppmärksamhet, för ingen kan på allvar tycka och tro att pandemin kan jämföras med en religion.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Läsvärd debattartikel, detta är endast en liten del av den:
Frihet på bekostnad av andra är själva grundbulten i kapitalistisk neonihilism. Därför är det inte så konstigt att det är högerpopulister som kampanjar mot vaccin. Men en effektiv vaccinationskampanj kräver antingen tillit eller tvång, skriver Anna Grönlund.
Antivaxxare lutar sig gärna mot en snarlik, om än något förvriden argumentation. Hela det medicinska etablissemanget har fel, menar de, sanningen kommer från självutnämnda sanningssägare. Och med hänvisning till kroppslig integritet, auktoritetsmotstånd och frihet väljer man att tro på det man vill, det som är bekvämast.
Att ta vaccin är en solidaritetshandling. En minimal risk för dig för att förhindra en stor risk för hela befolkningen.
Att ifrågasätta auktoriteter är viktigt och klokt. Som medicinsk forskare tränas vi att läsa studier kritiskt, kritisera metodval och slutsatser. Men att ifrågasätta är inte samma sak som att förneka.
Covid-19 är ett nytt virus och vi vet inte allt, men vi vet att vaccin räddar liv och det är utifrån detta vi måste ta beslut. Vi kan inte välja bort det, hur gärna vi än skulle vilja. Jag har stått på en akutmottagning senaste två åren och sett människor drunkna i sina egna lungor.
I sin bok ”Alternativa fakta” från 2017 skriver Åsa Wikforss att den som ger upp sin tro på objektiva sanningar också ger upp det främsta medlet att bekämpa dogmatism och auktoritetstro.
https://www.dn.se/kultur/anna-gronlund-vaccinmotstandet-gor-mig-obeskrivligt-ledsen/
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.