P pmd skrev:
Registrera telefonen hos tillverkaren? Det har jag aldrig gjort, och jag är nu inne på min tredje Samsungtelefon.
Nej du behöver ABSOLUT inte registrera din Huaweitelefon hos Huawei. Det är bara om du vill skapa ett Huawei-ID för att t ex använda deras molntjänster eller prenumerera på musik och video som du behöver göra detta. Telefonen fungerar utmärkt utan registrering.

Huawei ID fungerar ungefär som Apple ID, behövs inte för att få telefonen att fungera men behövs för att logga in på extratjänster. Likadant om du vill använda Huawei Pay (fungerar mest i Kina) så behöver du skapa ett Huawei ID och verifiera din identitet. Likadandt osm med Apple.
 
A AndersS skrev:
Du får skaffa en S20 eller S21 så blir du nöjd även med Samsung så löser vi ett problem för kommande bilister.;)
Detta är en Samsung S10 som jag fick av jobbet för ett par år sedan. Arbetsgivaren väljer vad du skall ha. Kunde i stället valt iPhone X men kånde mig mer hemma med Android. Nästs gång blir det nog Apple ändå.

Enligt mina kollegor skall jag vara tacksam att jag inte fick lågprismodellen S10E.
 
Jo, det skiljer ju på behov och förutsättningar. Jag valde att ha separat arbets respektive privatmobil ganska tidigt utifrån behovet av det.
 
Nu tar vi åter en vända med "själkörande" bilar som det finns spekulationer om att bli tvingande i närtid.
Har idag tagit en runda på 30 mil här nere i södra Sverige med snö som kom på julafton, på både europaväg och riksvägar, mittsträng och kanter med snö.
Inte en meter har styrfunktion gått att få i aktivt läge. Så det åtetstår nog en tid innan vi i Sverige som har vägnät och erforderlig infrastruktur som bara tillåter själkörande bilar. Och har ju inte ens passerar gränsen norrut som är Östergötland;)
Visst kommer det mera avancerade laserbaserade system, men i närtid nja det ska bli intressant att få prova på våra svenska vintervägar.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag har svårt att tänka mig att en självgörande bil skulle fungera på vintern med halvt igendrivade vägar och usel snöröjning. Ibland är vägen plogad liter för brett och när man får möte hamnar man med ett hjulpar på dikesslänten och måste kvickt gasa och styra vänster för att komma upp på vägen innan man tappar farten. Genom drivorna måste man ta fart för att komma fram. Det går inte att ha någon automatik som panikbromsar för att snön sprutar upp på vindrutan. Kör man fast så går man ut och gräver en stund innan man gungar loss bilen med kopplingen. Undrar om automastiken klarar det. Ibland måste man stanna en halvtimme mitt på någon väg och blockera ett körfält medan man skottar upp en parkeringsficka åt sig. Undrar om den alls skulle gå att köra på isvägar där det är vatten enligt GPSen.

Sedan kommer våren med gyttja och tjälafall och igenfrusna vägtrummor så vattnet rinner över vägen i ställer för under. Jag tvivlar på att självkörningen känner till och undviker det där halvmeterdjupa tjälafallet som varje år blir mitt på landsvägen vid Kalosback. Knappast kan den heller gasa upp för att hålla fart på bilen där gyttjan är djup.

Sedan kommer sommaren. Då kanske självkörningen skulle fungera emellanåt men å andra sidan brukar det bli en del svängar ut på någon äng i olika ärenden när marken är torr och håller att köra på. Vet självkörningen var diken och plogfåror är?

Sedan kommer hösten med alla slags egendomliga parkeringar i buskarna på olika vägkanter när man skall plocka bär. Ibland blir det något ärende ut på någon nytröskad åker.

Och dessutom är det mycket körslor med kärra under alla årstider. Kan självkörningen backa med kärra och förstår den att ta ut svängarna så kärran inte genar in i något träd eller bredvid en vägtrumma.

Självkörande bilar är en utopi. Skulle det bli obligatoriskt innebär det slutet för allt bilkörande för oss som bor på landet. Det blir en återgång till hästkärra och cykel. Då får den övriga trafiken på riksvägarna snällt anpassa sig till gamla halta Brunte som inte har någon brådska och ibland vill beta litet på vägkanten.
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har svårt att tänka mig att en självgörande bil skulle fungera på vintern med halvt igendrivade vägar och usel snöröjning.
Jag tror vi kommer se dem fungera bra i vissa utvalda trafikmiljöer, men även jag är skeptisk till att de kommer fungera överallt inom min livstid. Kan jag säkert få äta upp, men det finns så mycket specialfall som inte kommer tillåtas så att det som du säger inte kommer funka där.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag åkte en model 3 hem med uber ikväll. Han körde i ett läge på skärmen så att man ser hur bilen uppfattar trafiksituationen. Var rätt coolt faktiskt. Man såg filer, andra bilar, trafikljus och skyltar. Mycket snömodd i Stockholm just nu och man såg att just informationen om filerna försvann och kom tillbaka hela tiden.
 
P
T Tullen127 skrev:
[länk]
Och du tror att svenska ägare av dammar till vattenkraftverken har någon försäkring som kan täcka skador som kan uppstå om dammen brister ?
Hela städer kommer att spolas bort om någon damm brister.
Kanske redan avhandlat i någon av de nästan 6000 inläggen...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja den där har jag sett ett par gånger och som jag skrev så är bara lön en del av motivationen. Den ska vara så bra att du i viss mån inte behöver oroa dig för pengar. Utöver det finns det som sagt ofta bättre morötter.

Men samtidigt har vi ett samhälle där boendekostnader i flera år har galopperat. D.v.s. omkostnaderna för något så basalt som boende ökar konstant kraftigt. Löner ökar inte alls i samma omfattning så nivå när du inte behöver oroa dig för pengar blir för många ganska svår att uppnå. Speciellt när över hälften försvinner i skatt.
Det är ett bättre system att kunna minska bidrag, genom att göra så att fattiga kan minska sina utgifter, och det går inte om vi har en massa utgifter i form av skatter och tvingande avgifter. Därför är jag emot fasta avgifter som skatt på boende eller på bensin.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mycket snömodd i Stockholm just nu och man såg att just informationen om filerna försvann och kom tillbaka hela tiden.
De testar som länkats till tidigare i tråden med Teslor har varit i i miljöer med "sommarväg" i princip året runt. Och skulle det komma snö på de platserna är det redan idag kaos utifrån att t.ex. vinterdäck är något utomjordiskt.;) Så att skapa enbart autonoma bilar utan förarstöd och samexistens med en anpassad infrastruktur under vår svenska vinterårstid blir något att fortsätta fundera på för utvecklare av de systemen.
Självklart kommer det finnas miljöer där det kommer att användas och det görs redan idag, men det är under speciella förhållanden.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
3:e kvartalet 2020 sålde Huawei 55 miljoner mobiler (hittade ingen färskare siffra)så det måste gp åt en väldig massa avlyssnare för att täcka embart de senaste årens huaweitelefoner dessutom är väl flera kinesiska mobiltillverkare"buggade av kinesiska staten" och furutom de med kinesiska varumärken så tillveras alla andra(utom Samsung) i Kina, även iPhone
Nog för att det finns många invånare i Kina så kan de flesta användare vara lugna då det är omöjligt att avlyssna alla
Allt övervakas. Kinesiska staten och tillverkarna i Kina är samma sak. De övervakar tillsammans. Men google är inte bättre eller apple. Det är automatisk avlyssning och spårning. Därför behövs inte mycket folk, det är bara när du blir intressant som de verkligen kollar på vad du gör. Google jobbar tätt med Kinesiska staten, kring mera övervakning i Kina.
 
D
K Nils Andersson1 skrev:
Allt övervakas. Kinesiska staten och tillverkarna i Kina är samma sak. De övervakar tillsammans. Men google är inte bättre eller apple. Det är automatisk avlyssning och spårning. Därför behövs inte mycket folk, det är bara när du blir intressant som de verkligen kollar på vad du gör. Google jobbar tätt med Kinesiska staten, kring mera övervakning i Kina.
Den mesta övervakningen är maskinbaserad, mönster är mer intressant än individer. Naiva tankar som "jag har inget att dölja" visar bara på monumental okunskap.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Nils Andersson1 skrev:
Allt övervakas. Kinesiska staten och tillverkarna i Kina är samma sak. De övervakar tillsammans. Men google är inte bättre eller apple. Det är automatisk avlyssning och spårning. Därför behövs inte mycket folk, det är bara när du blir intressant som de verkligen kollar på vad du gör. Google jobbar tätt med Kinesiska staten, kring mera övervakning i Kina.
Du tänker på att det Kinesiska företaget Volvo cars har infört Google i flera av sina bilar fr.o.m. -22 års modeller (V47-21)?
 
J JohanLun skrev:
Jag tror vi kommer se dem fungera bra i vissa utvalda trafikmiljöer, men även jag är skeptisk till att de kommer fungera överallt inom min livstid. Kan jag säkert få äta upp, men det finns så mycket specialfall som inte kommer tillåtas så att det som du säger inte kommer funka där.
Jag brukar säga att självkörande bilar inte kommer att kunna ta mig till jobbet innan min pension, den ligger 15 år bort. Jag är väldigt trygg med den utsagan.
 
A AndersS skrev:
De testar som länkats till tidigare i tråden med Teslor har varit i i miljöer med "sommarväg" i princip året runt. Och skulle det komma snö på de platserna är det redan idag kaos utifrån att t.ex. vinterdäck är något utomjordiskt.;) Så att skapa enbart autonoma bilar utan förarstöd och samexistens med en anpassad infrastruktur under vår svenska vinterårstid blir något att fortsätta fundera på för utvecklare av de systemen.
Självklart kommer det finnas miljöer där det kommer att användas och det görs redan idag, men det är under speciella förhållanden.
Det där problemet kommer de dock lösa innan busschauffören hinner säga förtidspension. Men det är absolut ett problem och det har jag redan poängterat tidigare i tråden.
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.