H hakan_975 skrev:
Unsubscribe..
Ämnet har ju spårat lite.
Frågorna var:
"Lönar det sig att elda?"
Finns inget enkelt svar på denna fråga. Oftast är ju svaret Ja, men om man inte räknar med sin egen (eller andras om man får gratis/billig ved) arbetstid.
Är väl bättre att jobba extra och pröjsa för elen.

"Detta innebär väl att det drar in mera och att den kalla luften som dras in rasar ner på elementen och då kanske det inte blir någon skillnad på returvattnet, eller har jag fel? "
En öppen spis är inte så effektiv, en kamin fungerar betydligt bättre som värmekälla (strålingsvärme) så min gissning är att du förbrukar mindre elenerig för uppvärmning om du elda i en kamin. Huruvidare det blir billigare eller inte beror ju på vad du betalar för veden och/eller hur mycket tid du har för att hantera veden.

"Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen?"
Sänk värmen, skotta snö runt grunden (beroende på var du bor). Har du timpris och kan ställa in olika förbrukare med timers ger detta också resultat (nte på själv förbrukningen men på kostnaden)
Ett par yllestrumpor tjänar snabbt in sig om man inte har golvvärme

Större åtgärder som tilläggsisolering eller fönsterbyte tar väldigt lång tid att tjäna igen om man ändå inte behöver åtgärda byggnaden p.g.a andra saker.
Värmepumpar sänker förbrukningen men går ju sönder då och då, kan bli svårt att räkna hem om man har lite otur med kvaliteten.
Tack för ett lite mera "in topic" svar :) Ja, jag har ju lillgång till billig ved så, av svaren att döma, lönar det sig att elda. Ja, jag har spotpris, så jag kör timer på det mesta (google home) , dushar mig och hundarna på kvällarna, billaddning, disk och tvätt går på nätterna. Enligt leverantören förbrukar jag ca 55% av ellen på lågpristid och 25% till högpris, det får duga, har nog inte mera att tidsförskjuta om jag inte slår av bergvärmepumpen på dagarna.
 
  • Gilla
hakan_975
  • Laddar…
H hakan_975 skrev:
Större åtgärder som tilläggsisolering eller fönsterbyte tar väldigt lång tid att tjäna igen om man ändå inte behöver åtgärda byggnaden p.g.a andra saker.
Att tilläggsisolera vindsbjälklaget är ofta billigt och enkelt och ger effekt både i höjd komfort och mindre eldningsbehov.
Oavsett om man värmer med ved eller nått annat är ju den största besparingen kWh man inte behöver köpa.
 
  • Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att tilläggsisolera vindsbjälklaget är ofta billigt och enkelt och ger effekt både i höjd komfort och mindre eldningsbehov.
Oavsett om man värmer med ved eller nått annat är ju den största besparingen kWh man inte behöver köpa.
Ja, dessutom påverkar det ju inte självdragsventilationen på samma vis som fönsterbyte. Tilläggsisoleri g av väggar behöver jag knappast heller eftersom det är en tegelvilla. Ska fundera på takisoleringen faktiskt, är ju förhållandevis billigt också.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
N Nestor skrev:
Gällande om en öppen spis tillför någon värme, totalt sett, så verkar det i alla fall vara så i vårt hus. Vi har bara utomhusgivare till värmepumpen, så framledningstemperaturen till radiatorerna påverkas inte av vad man gör inomhus. Men det blir varmare i närheten av den öppna spisen och oförändrat i andra rum när man eldar, så den tillför uppenbarligen värme.
Brasan i en öppen spis tillför absolut värme - men verkningsgraden av det som eldas upp är tio möjligen 15 procent. Jämför det med kring 80 procent för en kakelugn rätt byggd och eldad. Eller, isch, 70 procent för en braskamin. Inte så odumt det heller.
 
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Ja, dessutom påverkar det ju inte självdragsventilationen på samma vis som fönsterbyte. Tilläggsisoleri g av väggar behöver jag knappast heller eftersom det är en tegelvilla. Ska fundera på takisoleringen faktiskt, är ju förhållandevis billigt också.
Att isolera ett vindsbjälklag är oslagbart ur krass effektiviseringssynpunkt. Bara att jämföra tiden att koka upp en kastrull vatten på spisen med eller utan lock.
Men, som med allt annat uppstår en rad frågeställningar kring vad vi isolerar med och hur. Materialval, bjälklaget och vindens konstruktion samt faktorer som ångtryck, kondensationspunkt, ventilation och relativ fuktighet
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
N Nils Fermentation skrev:
Att isolera ett vindsbjälklag är oslagbart ur krass effektiviseringssynpunkt. Bara att jämföra tiden att koka upp en kastrull vatten på spisen med eller utan lock.
Men, som med allt annat uppstår en rad frågeställningar kring vad vi isolerar med och hur. Materialval, bjälklaget och vindens konstruktion samt faktorer som ångtryck, kondensationspunkt, ventilation och relativ fuktighet
Självklart, för mig får det nog bli vid takbyte och et val utifrån förutsättningarna. Jag har ett tegelhus och den enda ingången till vinden är inomhus, förmodar således att man behöver öppna taket för att isolera.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Om man inte behöver varmare i kranen, varför ska man hålla det varmare än så 100% av tiden i beredaren? Funkar det inte att "spetsa" med någon veckas mellanrum för att ta död på eventuella bakterier?
I kranen så rinner det hela tiden. Då hinner det inte växa några bakterier. I Beredaren kan bakterier hålla sig i något hörn och inte bli bort spolande. Du behöver bara höja tempen en gång per månad och den ska vara 55 grader eller mera och minst en timma.
 
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Självklart, för mig får det nog bli vid takbyte och et val utifrån förutsättningarna. Jag har ett tegelhus och den enda ingången till vinden är inomhus, förmodar således att man behöver öppna taket för att isolera.
Om du inte själv vill bära balar med isolering genom huset till vinden går det utmärkt att beställa isolering med lösull, det går utmärkt att göra så här års.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
I kranen så rinner det hela tiden. Då hinner det inte växa några bakterier. I Beredaren kan bakterier hålla sig i något hörn och inte bli bort spolande. Du behöver bara höja tempen en gång per månad och den ska vara 55 grader eller mera och minst en timma.
Ja, det sköter pumpen själv.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Ja, det sköter pumpen själv.
Normalt ja. Min värmepump gör dock inte det. Så jag måste trycka på en knapp för höjning.
 
  • Wow
stefancrs
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Självklart, för mig får det nog bli vid takbyte och et val utifrån förutsättningarna. Jag har ett tegelhus och den enda ingången till vinden är inomhus, förmodar således att man behöver öppna taket för att isolera.
Eller öppna från gaveln. En bra entreprenör vet. När är huset byggt?
 
N Nils Fermentation skrev:
Eller öppna från gaveln. En bra entreprenör vet. När är huset byggt?
Huset är byggt -56 och det är tegelfasad ända upp till tak runt om.
 
F fribygg skrev:
Om du inte själv vill bära balar med isolering genom huset till vinden går det utmärkt att beställa isolering med lösull, det går utmärkt att göra så här års.
Ja, det är ett självklart val med lösull, men ja, jag slipper gärna det genom en liten lucka i halltaket. Känns också som att det blir svårt att upptäcka ev fuktskador som kan uppkomma innan taket är bytt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Huset är byggt -56 och det är tegelfasad ända upp till tak runt om.
Sorry missuppfattade. Alltså vindslucka. Lugnt. Du låter undersöka vinden för att upptäcka röta/mögel. Sedan låter du kunnig entreprenör tilläggsisolera med lämpligt material. Det kan vara lösull eller cellulosa isolering. Allt beror på vad som ligger där förut ochom det finns en fuktspärr I bjälklaget(vilket jag betvivlar) . Kunniga hantverkare kan avgöra vilket och bör känna till vikten av att se till att vinden har tillräcklig ventilation o ev åtgärda. Och dessutom avgöra skicket på yttertak plåt/tegel samt bärläkt/papp och takrote. Att byta tak helt och hållet med beläggning/papp/rote är inget måste bara för att tilläggsisolera. Och eftersom man kan blåsa upp isolering på vinden genom en slang så utesluter det ena inte det andra och tvärt om.
Vild gissning: kostnad 200 per kvadratmeter vindsbjälklag för ett "lock" på tre decimeter cellulosaisolering. En god investering.
 
  • Gilla
Nancy Biäng och 2 till
  • Laddar…
N Nils Fermentation skrev:
Sorry missuppfattade. Alltså vindslucka. Lugnt. Du låter undersöka vinden för att upptäcka röta/mögel. Sedan låter du kunnig entreprenör tilläggsisolera med lämpligt material. Det kan vara lösull eller cellulosa isolering. Allt beror på vad som ligger där förut ochom det finns en fuktspärr I bjälklaget(vilket jag betvivlar) . Kunniga hantverkare kan avgöra vilket och bör känna till vikten av att se till att vinden har tillräcklig ventilation o ev åtgärda. Och dessutom avgöra skicket på yttertak plåt/tegel samt bärläkt/papp och takrote. Att byta tak helt och hållet med beläggning/papp/rote är inget måste bara för att tilläggsisolera. Och eftersom man kan blåsa upp isolering på vinden genom en slang så utesluter det ena inte det andra och tvärt om.
Vild gissning: kostnad 200 per kvadratmeter vindsbjälklag för ett "lock" på tre decimeter cellulosaisolering. En god investering.
Eller vanlig lösull för halva priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.