Hej alla goa gubbar & gummor här på forumet,

Jag har lite rör-panik känner jag... se bild för hur rören ser ut i det stora badrummet på mitt nyförvärvade 80-talshus;) Jag har aldrig sett något liknande... har ni?

Se även bild nr: 2 på hur rör ser ut under diskho i grovingången/tvättstugan där även varmvattenberedaren står samt allt vatten kommer in till huset i anslutning till garaget intill där vattenmätaren sitter...

Se även bild nr: 3 som visar min nuvarande vattenmätarkonsol (som skall bytas snarast)

Vad är det här?! Hur har man tänkt... och hur kan jag enklast snygga till det här?

Extremt tacksam för hjälp här.

Allt gott/
Philip
 
  • Rörinstallation i badrum med flera krökta och oorganiserade rör mot en rödmönstrad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla och nya vattenrör i rörigt arrangemang med synliga kopplingar och avstängningsventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla vattenrör med mätare, avstängningskran och tilltäppta ledningar mot en orange vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3, vattenmätarkonsol, "champagne" ventilerna kan kommunala VA avdelningen ha synpunkter på vid mätarbyte.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
De som kan VVS på riktigt är nog upptagna med att fira jul. Men det ser ut som att ventilerna vid vattenmätaren är ökända "champagnekorksventiler" (LK580) som det brukar rekommenderas att byta ut omgående (särskilt om man vill börja skruva på dem).

Edit: Nu var jag för långsam igen.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Halvvanligt med sådan rördragning från 80-talet.

Synliga kopplingar, dessa förlades där de inte syntes eller där det inte gjorde något att det såg dåligt ut.
I många hus sitter fördelningen bakom/under badkaret i badrummet, när sedan badkaret togs bort blev det synligt.

Ser ut som att två ingjutna rör har blivit bortkopplad, troligen har dessa blivit skadade så att dom läcker.

Sedan ser det ut som att du har ”champagnekorkar” vid vattenmätaren, bra att du redan har tagit höjd för utbyte ”snarast”.
 
Haha, "Champagne" alltså... ja nog anade jag orod när jag skulle börja skruva för att stänga av vattnet härom dagen. Jag hade en dålig känsla i kroppen, trots att jag aldrig har sett något sådant här förut...

Hur som, detta skall bytas omgående till ny modern konsol med kulventiler/vred.

Det roliga är att kommunen bytte mätaren för ca. 2 år sedan enligt säljaren. Jag talade även med den person som faktiskt var där och bytte den... då detta var samma kille som nu fick stänga av vattnet från gatan då jag lämnar huset för ett tag innan den permanenta flytten går av stapeln.

De andra två bilderna då? Vad tror folk om detta såhär på julafton? Det finns väl inget roligare än att sitta och skriva på forum för hemmafixaren;)
 
Frågan är hur dessa rör har blivit skadade? Koppar-rör går väl inte bara sånder sådär och börjar läcka liksom... borde väl hålla minst 100 år?

Hur som... behövs alla dessa rör? Man har ju endast ett för varmt och ett för kallt enligt min mening... eller hur fungerar detta?
 
Det är fördelning till alla tappställerna, ett KV & VV till tvättstället, ett KV till toan, ett KV & VV till duschen, etc.
 
Kopparrör kan visst gå sönder, svärfar hade ett prisolrör som sprungit läck, som tur var följde vattnet plastmanteln och rann ut i badrummet så läckan upptäcktes och åtgärdades.
 
Claes Sörmland
Uppdatera vattenmätarplatsen och rengör klämringkopplingarna med lite handdiskmedelsvatten. Köp en korrekt propp och ersätt denna ihopklämda rörstump:

Vattenmätare med klämringkoppling och ihopklämd rörstump mot en mönstrad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Klart.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är fördelning till alla tappställerna, ett KV & VV till tvättstället, ett KV till toan, ett KV & VV till duschen, etc.
Fördelning alltså... men varför sitter detta så lånkgt bort från själva vatten "centralen" vid varmvattenberedaren och vattenmätaren där vattnet kommer in i huset? Och menar du att man endast har dragit kallvatten till gästtoan? I toan brevid nämligen så kommer det ut både kall & varmt från vägg men varmt är knipsatt på samma sätt som Claes visar här nedan...

TACK all för era svar och diskussion i ämnet;) Guld värt
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är fördelning till alla tappställerna, ett KV & VV till tvättstället, ett KV till toan, ett KV & VV till duschen, etc.
Jag förstår, du refererade till den andra bilden som visar under diskhon i grovingången. Tack
 
P Philipemorris skrev:
Fördelning alltså... men varför sitter detta så lånkgt bort från själva vatten "centralen" vid varmvattenberedaren och vattenmätaren där vattnet kommer in i huset? Och menar du att man endast har dragit kallvatten till gästtoan? I toan brevid nämligen så kommer det ut både kall & varmt från vägg men varmt är knipsatt på samma sätt som Claes visar här nedan...

TACK all för era svar och diskussion i ämnet;) Guld värt
På första bilden är det två rör som inte används, ett KV (blå ring) och ett VV (röd ring)
VVS-installation med markerade oanvända kallvatten (blå ring) och varmvatten (röd ring) rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom både ett KV-rör & VV-rör är bortkopplade och ett extra KV-rör är draget så är det troligt att det bara är KV till något som tidigare hade både KV & VV.

P Philipemorris skrev:
Jag förstår, du refererade till den andra bilden som visar under diskhon i grovingången. Tack
Jag refererade inte till någon specifik bild, utan det var bara tre exempel på tappställen.
Vilka rör som går vart går inte att utläsa från bilderna, man kan anta att fördelarna sitter nära tappställerna.

För att ha ett hum om vart de olika rören går behöver man ha VVS-ritningen.
För att verkligen veta vart de olika rören går så måste man ”smyga” rören.

”Smyga” kan man göra genom att lossa rören i bägge ändarna och blåsa i rör efter rör och se/lyssna/känna var det blåser/låter.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Underbara svar du ger mig här! Tack för det;)

Jag fortsätter mina frågor således;

Jag har en liten gäst-toa i rummet intill "detta" rum där alla fördelare sitter och VV-röret som kommer in från vägg till under handfatet där inne är avklippt på samma vis som på denna bild. Jag gissar nudå att det är samma rör som manser i bild här som går vidare till gäst-toans VV-rör för handfatet.

Jag borde väl kunna koppla på detta igen med nya ringar/muttrar/klämringar? Och lite nytt koppar-rör eller liknande för att vips ha igång denna VV-kanal igen? Varför har man stängt av ett VV-rör såhär? Läcka ordnas ju enklare genom ny koppling... eller?

Och vidare;

Det extra KV-röret som går vidare in i väggen på bilden torde gå ut genom panel på utsidan som en vatten-kran för trädgård? Jag får följa detta rör på något vis...

Bra tips med att blåsa i rören som är kapade;) Tusen tack!!
 
Skulle ha provtryckt ledning för säkerhetsskull. Borde finnas en anledning att röret har kapats tidigare.
 
Hur provtrycker man ett rör/ledning?

Om man kapat pga. läcka någonstans på vägen i röret så borde man ju åtgärdat direkt i samband med att man stoppar läckaget... går det att "relina" sådana koppar-rör på egen hand annars? Dra igenom en mindre dimension och på så vis återanvända själva vägen som röret tar genom väggar/golv/betong etc.

Alla rör är ju gjutna fast i själva plattan... riktigt dumt att man gör så kan man ju tänka såhär i efterhand alltså;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.