Hejsan vi hade målare i huset innan vi flyttade in, vi har kört mobilt internet en tid men när jag skulle kolla kablarna in i huset insåg jag att målare alternativt de som tömde huset från förra ägarna klippt ingående kabel, som nu ligger i väggen.

När jag skruvade bort höljet på utsidan ser jag en koppling där man borde kunna koppla om en ny ethernetkabel in i huset. Bifogar en bild, tror ni det är möjligt eller hur ska man gå tillväga?
 
  • Avskuren ethernetkabel som sticker ut från husväggen med synlig koppling och höljet bortskruvat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte en ethernetkabel utan en fiberkabel. Höljet är skarvat där på din bild men en ny fiber måste blåsas in i kabeln hela vägen till anslutningspunkt.
 
  • Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
T Tiwatz skrev:
Det är inte en ethernetkabel utan en fiberkabel. Höljet är skarvat där på din bild men en ny fiber måste blåsas in i kabeln hela vägen till anslutningspunkt.
Det går Mao inte att lägga en ny skarv på delen som går in om jag förstår dig rätt?

Vad tror du priset kan hamna på, på ett ungefär för att göra det du beskriver?
 
Ser ut som gammal kabel-tv coax och inte en cat-kabel.

Edit: två på den...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Kalle Johansson2 skrev:
Det går Mao inte att lägga en ny skarv på delen som går in om jag förstår dig rätt?

Vad tror du pris kan hamna på ett ungefär för att göra det du beskriver?
Slangen går bra att skarva och sen blåsa in en ny fiber, det är dock inget man gör själv utan du får kontakta din fiberleverantör. Kostnad är jag inte rätt person att svara på men en gissning är runt 5-10 tusen.
 
T Tiwatz skrev:
Slangen går bra att skarva och sen blåsa in en ny fiber, det är dock inget man gör själv utan du får kontakta din fiberleverantör. Kostnad är jag inte rätt person att svara på men en gissning är runt 5-10 tusen.
Förlåt om jag är trög inom detta området, men varför behöver ytterdelen "blåsas" om när det är innedelen (den vita) på ca 1m som är avklippt?
Yes blir att få hit någon att titta på det till att börja med.
 
K Kalle Johansson2 skrev:
Förlåt om jag är trög inom detta området, men varför behöver ytterdelen "blåsas" om när det är innedelen (den vita) på ca 1m som är avklippt?
Yes blir att få hit någon att titta på det till att börja med.
Den blåa och vita är bara en skyddslang för fibern som går i den. Det är alltså fibern som "måste" blåsas om. Det går att skarva den också men det brukar ta mycket längre tid och därmed bli dyrare.
 
T Tiwatz skrev:
Den blåa och vita är bara en skyddslang för fibern som går i den. Det är alltså fibern som "måste" blåsas om. Det går att skarva den också men det brukar ta mycket längre tid och därmed bli dyrare.
Ok nu är jag med, fasen också men stort tack för förklaringarna och god jul!
 
Har du tur och den "idio...." som klippte enbart klippte rakt av så kan man fixa med en fiberbox på utsidan.
Man drar ur fiberslang/duct från huset och sätter fiberboxen där ductskarven är. Drar in en ny 5mm duct och trär ut en pigtail med tillräckligt lång fiberdel.
Sedan så svetsas inkommande fiber och pigtail i den nya fiberboxen på utsidan.
Så bör man göra för att slippa blåsa ny fiber, men hur det sedan ska göras bestämmer fiberoperatören.
Så påstående att det "måste" blåsas ny fiber behöver inte vara lösningen. Och montera fiberbox på utsidan gör flera operatörer både vid nyinstallation och reparation vid skada på inkomnande fiber inne i fastighet.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har du tur och den "idio...." som klippte enbart klippte rakt av så kan man fixa med en fiberbox på utsidan.
Man drar ur fiberslang/duct från huset och sätter fiberboxen där ductskarven är. Drar in en ny 5mm duct och trär ut en pigtail med tillräckligt lång fiberdel.
Sedan så svetsas inkommande fiber och pigtail i den nya fiberboxen på utsidan.
Så bör man göra för att slippa blåsa ny fiber, men hur det sedan ska göras bestämmer fiberoperatören.
Så påstående att det "måste" blåsas ny fiber behöver inte vara lösningen. Och montera fiberbox på utsidan gör flera operatörer både vid nyinstallation och reparation vid skada på inkomnande fiber inne i fastighet.
Tack för tips!
 
På insidan väggen ska det sitta en box som avslutar den ”blåsta optiska fibern”. Sen behövs en box till, mediaomvandlaren/mediafördelaren, som omvandlar optiska signalen till elektrisk (ethernet).
Ibland är det två boxar, ibland är de sammanbyggda i en box.
Oavsett brukar dessa ägas av fibernätsägaren och tillhör huset.

Ex Telia Öppenfiber (öppna så man ser vad som finns inuti, från annan tråd).
Optisk fiberbox på vägg och mediaomvandlare kopplad till tjänsteswitch med text-notering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamle husägaren har ingen nytta av dessa prylar.

Om du nu ska installera ny fiberbox, se till att sätta den så den inte är i vägen på insidan.
Välj en plats där den inte behöver tas ner eller där det inte ens är frestande att plocka ner den vi målning och tapetsering.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
På insidan väggen ska det sitta en box som avslutar den ”blåsta optiska fibern”. Sen behövs en box till, mediaomvandlaren/mediafördelaren, som omvandlar optiska signalen till elektrisk (ethernet).
Ibland är det två boxar, ibland är de sammanbyggda i en box.
Oavsett brukar dessa ägas av fibernätsägaren och tillhör huset.

Ex Telia Öppenfiber (öppna så man ser vad som finns inuti, från annan tråd).
[bild]

Den gamle husägaren har ingen nytta av dessa prylar.

Om du nu ska installera ny fiberbox, se till att sätta den så den inte är i vägen på insidan.
Välj en plats där den inte behöver tas ner eller där det inte ens är frestande att plocka ner den vi målning och tapetsering.
Tack för tydliggörande det är kabeln med blå ände som är klippt. Hittade fiberboxen efter mycket letande, är nog Mao målaren som klippt sladden, ska höra av mig till dessa såklart. Tror du också fibern behövs blåsas om? God jul.
 
En bild på insidan skulle nog ge fler svar..
 
Det låter väldigt konstigt om målaren har klippt fibern.
 
Vad menar du med "hittade fiberboxen", är den bortskruvad och har inget anslutet?
Har man klippt den vita ducten som kommer utifrån (innehåller fiber) jäms med väggen och tapetserat över så gäller det jag skrev tidigare hur det kan åtgärdas.
Har målaren klippt av duct/fiber utan godkännande så är det bristande okunskap. Idag har ca 75% av hushållen fiber och en hantverkare bör då veta vad som gäller och konsekvensen av att klippa.
 
  • Gilla
Ferd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.