S Strontus skrev:
Fotkontakt för helljuset?
Oxå bra gissning, men....
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det jag kommer på det skulle kunna vara:
växelspaken till en folkvagn
baksidan, mot pedalen, på en broms-kopplingshuvudcylinder
någon fotkontakt
skulle kunna vara fästet på någon mekanisk bränslepump
Ni är inne på rätt form, men långt från rätt sak.
 
Får nog lägga till en ledtråd.
Grejen på bilden är ganska tidig och ovanlig i sin form, gissningsvis har 100% infästningen M18x1,5 idag.
Bilden är tagen i kompakt mörker utan blixt och borde vara kolsvart, men det är den inte för att...........??
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bilden är tagen i kompakt mörker utan blixt och borde vara kolsvart, men det är den inte för att...........??
... Bromsskivan glöder.
 
Slanganslutning för
Isakare Isakare skrev:
Bilden är tagen i kompakt mörker utan blixt och borde vara kolsvart, men det är den inte för att...........??
För att turbon/avgasröret glöder?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är såklart en lambda-sond :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S Strontus skrev:
För att turbon/avgasröret glöder?
Exakt :)
 
S Strontus skrev:
Det är såklart en lambda-sond :)
Rätt svar (y) God Jul.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för bil/installation?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Vad är det för bil/installation?
Celica GT four -88
 
I en tråd om röjsågar pratas det om tändstift, så jag drar en tändstiftshistoria här, då det handlar om bilar.

Min dotter har lyckats med att tappa tändstift 2 gånger !!!
Hon skulle fylla 18 och hade redan uppkörningen bokad, så vad var en bättre present än en bil (för att få ha sin egen kvar hemma)
Hittade en Mazda 323a där ägarinnans son kostat på service och besiktning, men där ägarinnan själv hunnit avlida. Gav 3000:- för den, just vad service och besiktning kostat, hade gått 25" mil men funkade utmärkt.
Dottern åkte jojo med den mellan Stockholm och Mariestad där hon hittat en kille, men en dag ringde hon och jag svarade "Pang, Pang, Pang.......Pappa, min bil låter konstigt" Jo jag hör det.
"Det hänger en slang här vid motorn som blinkar"
Slang som blinkar ?????? Hmm....Aha, tändkabel med tändstift.
Dottern och hennes kille löste problemet, när bilen var hemma kollade jag övriga stift, alla satt lösa, slarv av verkstaden alltså.
Polisen skickade även hem 2 fina bilder på Mazdan och dottern i den vevan, det var väl omtänksamt :)
6000 mil avverkades på ett år, sen fick den gå till skroten.
Några år senare efter nött ut en Nissan Primera år köper hon själv en Mazda 626a. Ägaren är en Indier med turban o klänning, men en mycket trevlig sådan, bla skickar han iväg bilen på service innan vi hämtar den.
Nån månade senare ringer dottern "Pang, Pang, Pang........Pappa, min bil låter som den gamla Mazdan, men det finns inget tändstift i kabeln"
Hon har åkt över E4an söder om Stockholm (Fruängen) och är påväg runt/ner på den när det händer, så hon hinner stanna innan hon är ute på motorvägen (påfarten är 180 grader)
Jag åker dit, och mitt i denna böj ser jag en blank grej på vägbanan, stannar och tar upp den, det är tändstiftet, tyvärr överkört typ 25 ggr (se bild)
Så jag får åka iväg och köpa ett på närmsta mack, känner även på övriga stift, alla är lösa !!! Slarv av verkstaden alltså.
Överkört tändstift bredvid ett öppet tändstiftshål på en bilens motorblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Strontus och 4 till
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
I en tråd om röjsågar pratas det om tändstift, så jag drar en tändstiftshistoria här, då det handlar om bilar.

Min dotter har lyckats med att tappa tändstift 2 gånger !!!
Hon skulle fylla 18 och hade redan uppkörningen bokad, så vad var en bättre present än en bil (för att få ha sin egen kvar hemma)
Hittade en Mazda 323a där ägarinnans son kostat på service och besiktning, men där ägarinnan själv hunnit avlida. Gav 3000:- för den, just vad service och besiktning kostat, hade gått 25" mil men funkade utmärkt.
Dottern åkte jojo med den mellan Stockholm och Mariestad där hon hittat en kille, men en dag ringde hon och jag svarade "Pang, Pang, Pang.......Pappa, min bil låter konstigt" Jo jag hör det.
"Det hänger en slang här vid motorn som blinkar"
Slang som blinkar ?????? Hmm....Aha, tändkabel med tändstift.
Dottern och hennes kille löste problemet, när bilen var hemma kollade jag övriga stift, alla satt lösa, slarv av verkstaden alltså.
Polisen skickade även hem 2 fina bilder på Mazdan och dottern i den vevan, det var väl omtänksamt :)
6000 mil avverkades på ett år, sen fick den gå till skroten.
Några år senare efter nött ut en Nissan Primera år köper hon själv en Mazda 626a. Ägaren är en Indier med turban o klänning, men en mycket trevlig sådan, bla skickar han iväg bilen på service innan vi hämtar den.
Nån månade senare ringer dottern "Pang, Pang, Pang........Pappa, min bil låter som den gamla Mazdan, men det finns inget tändstift i kabeln"
Hon har åkt över E4an söder om Stockholm (Fruängen) och är påväg runt/ner på den när det händer, så hon hinner stanna innan hon är ute på motorvägen (påfarten är 180 grader)
Jag åker dit, och mitt i denna böj ser jag en blank grej på vägbanan, stannar och tar upp den, det är tändstiftet, tyvärr överkört typ 25 ggr (se bild)
Så jag får åka iväg och köpa ett på närmsta mack, känner även på övriga stift, alla är lösa !!! Slarv av verkstaden alltså.
[bild]
tänk om jag hade haft sådan där tur.. att få upp just den delen... Så jag hade sluppit att riva och vänta på grejer...
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A
kan ju berätta om vad som skedde idag..
Igår ca 24 minus..
Idag 4..
skulle ta Vitaran ner till affären..
startade bilen.. körde upp till vägen och sedan skulle jag åka..
kom ca 200 m.. Sedan började bilen hosta och hacka... För att sedan stanna..

Fick igång den några meter.. Men sedan död..

väntade en stund sedan gick den..

åkte ca 1 km.. Sedan hostade den och dog..

Fick ringa på hjälp..
Fick den till macken.. tänkte inte på att pumpen slog ifrån då.. Men kollade kvittot hemma.. 16l hade gått i.. :thinking:

drog naturligtvis av spaken till tankluckan.. :rolleyes:

gick och handlade tankade diesel...
Sedan så tog jag starthjälpen och startade motorn... Gick hur bra som helst..
När jag kom hem så såg jag nu ett spår i snön.... gissa vad som skett tidigare...:mad:
 
Maskintok skrev:
kan ju berätta om vad som skedde idag..
Igår ca 24 minus..
Idag 4..
skulle ta Vitaran ner till affären..
startade bilen.. körde upp till vägen och sedan skulle jag åka..
kom ca 200 m.. Sedan började bilen hosta och hacka... För att sedan stanna..

Fick igång den några meter.. Men sedan död..

väntade en stund sedan gick den..

åkte ca 1 km.. Sedan hostade den och dog..

Fick ringa på hjälp..
Fick den till macken.. tänkte inte på att pumpen slog ifrån då.. Men kollade kvittot hemma.. 16l hade gått i.. :thinking:

drog naturligtvis av spaken till tankluckan.. :rolleyes:

gick och handlade tankade diesel...
Sedan så tog jag starthjälpen och startade motorn... Gick hur bra som helst..
När jag kom hem så såg jag nu ett spår i snön.... gissa vad som skett tidigare...:mad:
Hade nån slangat ur soppan ??
 
På tal om tur.
För några år sedan var jag till Borgsjö i Åsele med kadetten. Över till Holmsund med färjan och så till Åsele genom Vännäs och Bjurholm och Fredrika. Samma väg tillbaka. Allt gick bra. Det hällregnade på hemresan och motorn missade några tändningar mitt på skogen mellan Gigsele och Tallsjö men sedan gick den bra hela vägen hem.
Efter att jag hade kommit hem for jag i ett litet ärende till Vasa. På väg hem då jag var en halvkilometer hemifrån började det ryka ur motorrummet. Jag märkte att det luktade bränt så jag körde vidare för att komma hem till brandsläckaren. 50 meter hemifrån stannade bilen. Jag hoppade ut och sprang efter brandsläckaren. Kom tillbaka och öppnade motorhuven Det rykte väldigt. Jag öppnade motorhuven på glänt och stack in slangen och kikade in. Såg ingen eld. Öppnade huven. Såg en eld stor som en ljuslåga och blåste ut den. Elden hade bränt hål på expansionskärlet till kylaren och ångan som sprutade ut hade så gott som släckt elden.
Jag skuffade hem bilen och så blev det att börja reparera.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.