R RalleB skrev:
Det här är en ganska intressant diskussion faktiskt med dagens elpriser.
Familj är en sak, där behöver man inte vara dumsnål då det alltid jämnar ut sig på något sätt.

däremot om bekanta etc. kommer på besök över dagen. Ska man då förse de med gratis ”drivmedel” eller ska man sätta en mätare och faktiskt be om betalt?

Nu har jag ingen aning om hur mycket en vanlig laddning av en elbil kostar men kan tänka mig att det är några watt.
Normalt sett kostar elen mellan 1-2kr per kwh
Och max hemma brukar vara mellan 3-11kwh...
Så per timme 3-22kr...


Nu när en kwh kan kosta 10kr är det såklart lite knepigare
 
  • Gilla
petoll och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Normalt sett kostar elen mellan 1-2kr per kwh
Och max hemma brukar vara mellan 3-11kwh...
Så per timme 3-22kr...


Nu när en kwh kan kosta 10kr är det såklart lite knepigare
Jag tycker det verkar enkelt med en hundralapp. Nästan som sedelautomaterna förr på bensinmackarna.
 
  • Gilla
maggoten
  • Laddar…
F
Sabbar hans statistik….. gubben måste vara autistisk. Se till att han skaffar en riktig hobby för han har uppenbarligen för mycket fritid.

Jag hade talat om för svärmor att vi kommer inte för gubbjäveln släpper inte till nån el. Så får vi se hur hett det blir om öronen för gubben.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
Pamnor och 27 till
  • Laddar…
Sittställning
R RalleB skrev:
Det här är en ganska intressant diskussion faktiskt med dagens elpriser.
Familj är en sak, där behöver man inte vara dumsnål då det alltid jämnar ut sig på något sätt.

däremot om bekanta etc. kommer på besök över dagen. Ska man då förse de med gratis ”drivmedel” eller ska man sätta en mätare och faktiskt be om betalt?

Nu har jag ingen aning om hur mycket en vanlig laddning av en elbil kostar men kan tänka mig att det är några watt.
De vi känner i Norrland erbjuder alltid motorvärmare till gäster så lite ladd borde inte vara några bekymmer för som flesta.

Oavsett elpris blir det liksom inte stora summor en kväll ändå..
 
  • Gilla
  • Älska
Sam Wester och 11 till
  • Laddar…
Har han gammal el förstår jag honom, vem vill låta en elbil riskera brand och sånt. Han har väl garanterat ingen elbilsladdare inkopplad.

Tråkig situation, men man kan ju inte kräva att få göra så ändå =)
 
  • Gilla
MONTREAL och 18 till
  • Laddar…
sunnis
Trevlig svärfar som inte låter dottern/sonen få ladda sin gemensamma bil över ett besök på julafton.

Släpp det, ladda innan och före.

Du kan ju dock vara fräck tillbaka någon gång han ska låna något eller få hjälp. Eller så är du bara bättre och låter familjen gå före "elstatistik".

Kutym är att man erbjuder sig betala för strömmen man laddar, för er andra som undrar hur man löser detta dilemma i elbilslivet.

Själv laddar jag upp min bil hos svärfar nu över jul, han vill inte ha betalt men jag swischar ändå 2kr/kwh, vare sig han vill eller inte :cool: enfaspetar med reducerad ström (6A) för er som är oroliga.
 
  • Gilla
ekke_93 och 15 till
  • Laddar…
Är inne på andras tankar.. Säg till svärmor att ni inte kan komma om ni inte kan ladda, fast ni betalar!!!
Om han inte skojar känns de som han kan var elbilsmotståndare alternativt din motståndare!
 
  • Gilla
  • Arg
P skum och 5 till
  • Laddar…
Skulle kunna gissa att svärfar har hört att risken finns för brand och möjligtvis oxå att han har obundet pris och ingen aning hur mycket det kostar med en laddning… Känner en nära herre (min far) som oxå har fått för dig att springa och skriva av elmätaren en gång om dagen för att följa förbrukning trots att allt finns på elbolagets hemsida färdigt med staplar… men det är hopplöst att försöka lära honom logga in på hemsidan… Man får helt enkelt bara acceptera att folk får för sig saker och låta det hållas. Bäst för julefridens skull
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
Hur långt har du egentligen till din svärfar? 30 mil? Eller kommer du inte fram och tillbaka på en laddning..? Min gamla dieselbil tar sig 140 mil på en tankning.
 
  • Gilla
  • Älska
Grizzlybjörnen123 och 31 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Fast ts står ju för kostnaden. Det är snålgubben som är lobotomerad och inte kan justera sina larviga staplar i sitt exelblad
Det sabbar statistiken, TS får väl ladda bilen full innan.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Svärfars kanske har effekttaxa…
 
  • Gilla
Birger Norén och 10 till
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Hur långt har du egentligen till din svärfar? 30 mil? Eller kommer du inte fram och tillbaka på en laddning..? Min gamla dieselbil tar sig 140 mil på en tankning.
Och din nya?

Ny vart jag ändå nyfiken vilken gammal diesel du har som drar 0.4-0-5 ł/milen?
 
  • Gilla
P skum och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Och din nya?

Ny vart jag ändå nyfiken vilken gammal diesel du har som drar 0.4-0-5 ł/milen?
Har bara en gammal dieselbil (2016), och en ännu äldre bensinbil (1999).

Båda är V70, D4 drar kring 0,5 vid långkörning.
 
  • Gilla
Bibendum och 10 till
  • Laddar…
C
Det är väl bara att förklara att ni tyvärr inte kan åka därifrån förrän bilen är laddad. Förr eller senar tröttnar de väl på sällskapet.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Fixarlasse Dalarna och 14 till
  • Laddar…
A
Ställ ett 2000W portabelt värmeelement i grannens hönshus innan ni åker, kopplat på svärfars uttag, så kan du sedan njuta av hans tabellhaveri på behörigt avstånd sedan.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
elpaco och 46 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.