@jonaserik

Tre referenser som visar att du har fel. Så du kanske ska slappna av lite och ta åt dig vad andra skriver.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Hittade en konstig grej, framledningen från vp delar sej innan tanken, det ena röret går ner i toppen på tanken, det andra går parallellt med framledningen till radiatorsystemet sen går den upp genom golvet, den är lite varm fram tills den går uppåt
Kopplingen som bilden visar är rätt i teorin, däremot så är rören fel dimensionerade. Röret som går vidare mot shunten skal vara grövre än det som går till tank, då får man ett naturligt flöde in i tank när shunten stänger. Sen är lösningen för varmvattnet helt åt skogen. Ska man köra växlare för VV så bör man ha en VV-Tank och nyttja värmetank för växlingen så att man kan växla mellan värmesystemet och varmvattnet.
Ska du få ordning på detta så släng ut den där tanken och montera in en typ VPA tank för VV samt en mindre tank för radiatorkretsen och växla mellan laddning av VV och radkrets. Eller så monterar ni in En CTC Ecozenith 550 PRO så har ni allt ni behöver för att värma huset som önskas.

God Jul i stugorna
 
En annan sak du kan kolla.
Hetgaserna på VP under drift. Det kan ju vara så att det är för lite soppa i kompressorn. Kan ligga på gränsen och inte ge något larm.
Har hänt några ggr.
400m2 hus med rätt komponenter bör pumpen fixa om än med lite eltillskott
 
  • Gilla
Marcus Lundqvist
  • Laddar…
Det är knappast väsentligt hur stort huset är. Det som är av intresse är värme behovet. Det varierar väldigt mellan gamla orginalhus och moderna.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är knappast väsentligt hur stort huset är. Det som är av intresse är värme behovet. Det varierar väldigt mellan gamla orginalhus och moderna.
Räknar man 70w/m2 så ska den absolut räcka till både vad gäller VP effekt, energitäckningsgrad och borrhål. Under förutsättning att borrhålen är 2*200m aktivt djup men den informationen vet vi inte, det som talar för att detta fungerar är brinetemp in/ut.
Är mer än ett fel i denna installation som samantaget. Kan även vara för lite soppa i VP. Se till att installatören som kommer har kylcert så han kan koppla upp manometerstället och se hur den jobbar.
 
Vad fick du siffran 70W/m^2 ifrån?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad fick du siffran 70W/m^2 ifrån?
Erfarenhet skämt och sido. En normalvilla ligger runt 50-55w/m2 i mellansverige bör nämnas. 60-65w tröga stenhus, avrunda uppåt så finns lite marginal. Går vi högre så undrar jag om huset ens har nått tak
Men som tidigare avhandlats så är det troligen mer än 1fel i denna installation.
 
V växelventil skrev:
[länk]

Jonna är det det din pump det handlar om?Har det varit typ samma problem hela tiden?
Tycker det verkar som dom har gjort en tavla när man har dimesionerat ditt hus..på dina 2x200 borrdjup får du ut max 60000kwh/år och tittar man på märkeseffekten på din pump ligger den på 7,4kw.Känns som det är för lite eller precis på gränsen.
 
Men är det sunt med nästan -5° på brine?
Jag tycker det känns som lågt flöde på brine.
Man får inte ner kylan i hålet och den värme som finns där nere hinner värmeväxlas med kalla slangen på väg upp. Så större flöde på brine tror jag skulle ge värmepumpen betydligt mer att jobba med.
 
B Bjober skrev:
Men är det sunt med nästan -5° på brine?
Jag tycker det känns som lågt flöde på brine.
Man får inte ner kylan i hålet och den värme som finns där nere hinner värmeväxlas med kalla slangen på väg upp. Så större flöde på brine tror jag skulle ge värmepumpen betydligt mer att jobba med.
Flödet i borrhålet (grundvattnet som överför energin från berget) samt aktivt djup är den springande punkten. Flödet på brine spelar mindre roll
 
Slaktarn82 Slaktarn82 skrev:
Räknar man 70w/m2 så ska den absolut räcka till både vad gäller VP effekt, energitäckningsgrad och borrhål. Under förutsättning att borrhålen är 2*200m aktivt djup men den informationen vet vi inte, det som talar för att detta fungerar är brinetemp in/ut.
Är mer än ett fel i denna installation som samantaget. Kan även vara för lite soppa i VP. Se till att installatören som kommer har kylcert så han kan koppla upp manometerstället och se hur den jobbar.
Tänk på att byggnaden har extra hög takhöjd inne, 3,5 m någonting. Räknar man om det till normal takhöjd runt 2,5 m blir det ca 560 kvm i huset.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Slaktarn82 Slaktarn82 skrev:
Flödet i borrhålet (grundvattnet som överför energin från berget) samt aktivt djup är den springande punkten. Flödet på brine spelar mindre roll
Ju högre flöde på kalla sidan destå bättre värmefaktor till den punkt där kalla sidans pumpeffekt överstiger vunnen avgiven kondensoreffekt.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Så @jonaserik

Tre referenser som visar att du har fel. Så du kanske ska slappna av lite och ta åt dig vad andra skriver.
Julen slut och allting gott, tänkte mig att ni som är så duktiga ska förklara lite med shuntar och pumpar.
Gäller er alla 3 som dig , Daniel 109 och BSOD som säger att jag har fel och är inkompitent och inte vet något enligt edra skrifter och utsago. Det kan vara bra då att inte andra kommenterar något utan bara läser vad som kommer fram. Tråden blir annars lite sönderhackad och lång

1 I VP varför sitter pumpen på returen
2 Varför är pumpen på framledningen i Nibes och andra fabrikats rörschema när shunt finns ut till elementen
Inga men eller annat nu ,utan bara fakta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.