B
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jag är ändå inne på samma spår som jonaserik, pumpen på returen funkar ju uppenbarligen inte så bra här.. när jag får någon att komma hit ska jag be dom kolla
Om en pump fungerar dåligt får man missljud eller dåligt flöde. Om du får dåligt flöde, så ökar delta T om effekten är konstant. (E = Cp x m x dT). Delta T över värmepumpen var väl 6 C Om jag inte minns fel. Rätt normal delta T.

Det är på intet sätt ovanligt att ha en pump på retursidan. Pumpen får jobba med svalare temp vilket är bra för pumpen.

Däremot så verkar ju värmepumpsinstallationen inte vara helt lyckad. 17kw on off med fast kondensering, ingen separat beredare för tappvv. Man bygger normalt inte en anläggning så. Jag anar att det inte är en professionell installatör som designat detta system.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hon har en bergvärmepump. Med 2x200meter energibrunnar vill jag minnas. Går inget annat ut än köldbärarvätska.
OK liten miss av mig , tänker tillbaka så sas det i ett inlägg långt tillbaka.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@jonaserik Det är så mycket texttjok utan uppdelning så klarar inte att läsa allt.

Men cirkulationspumpen mellan VP och tank ska gå intermittent. Dvs när VP går ska den vara ON. När VP är klar med sin körning och stannar så ska CP vara OFF. Vad menar du att nyttan skulle vara att den fortsätter att gå om VP är avstängd? Varför vill du cirkulera kall retur till toppen av tank och blanda?
Nu var det ingen monoblock utan bergvärme och då bör den stanna så inte det blir turbulens i tanken, risken med det är att VP inte känner av när den ska starta igen, om det inte finns en givare i tanken..
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Varför vill du cirkulera kall retur till toppen av tank och blanda?
Har aldrig sagt detta , men det blir kontentan av fel rördragning
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är så mycket texttjok utan uppdelning så klarar inte att läsa allt.
Låt bli att läsa då, .koppla bort dig från tråden är enkelt, så mår du inte illa av de fakta som kommer fram, som är för denna installation av sämre sort. Men kanske är bra för dig att lära sig något nytt i hänseende av VP/tank/reglering/rördragning.
 
J jonaserik skrev:
Låt bli att läsa då, .koppla bort dig från tråden är enkelt, så mår du inte illa av de fakta som kommer fram, som är för denna installation av sämre sort. Men kanske är bra för dig att lära sig något nytt i hänseende av VP/tank/reglering/rördragning.
Vad menar du att jag har att lära? Vad har jag skrivit som inte stämmer tycker du?
 
Eftersom det är så många som har kunskap, framhåller det skarpt och vet om vad och hur en cirk-pump ska vara monterad så svara då på nedan och vilket rör som den ska sitta/sitter på
1 I en värmepump
2 I en fjärrvärmecentral
3 I en större värmeanläggning tex större lager/hyreshus e.t.c.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad menar du att jag har att lära? Vad har jag skrivit som inte stämmer tycker du?
Du anser att du vet och misskreditera det jag skriver som att du vet bättre än jag eller andra, har du verkligen TotalControl, tveksamt men ditt alias säger det.
 
Misskreditera? Säger du något som är fel och tokigt så kan jag påpeka det, om jag pallar. Men det är mycket jag släpper för jag ser ingen prestige i det här.
Men vart i tråden har jag misskreditera dig eller någon annan ? Och vart tycker du att jag har skrivit fel? Visa det så kan vi debattera lite om det kanske.
Jag hade rätt om att VP CP ska stanna med VP fast du härja vidare att det minsann inte är så.

Sen vet jag inte varför du stör dig på mitt nick. Som jag "avslöjade" tidigare i tråden så har det med mitt yrke/fält att göra. Och det är ingenting du kommer att förstå ett uns av om jag förklarar så vi kan lämna det här.
Hade jag kallat mig "vet_bäst" eller liknade så kanske du kunde dra paralleller till ett ego.

Du borde kanske ta några djupa andetag nu. Det är ingen som är ute efter dig.
 
J jonaserik skrev:
Har aldrig sagt detta , men det blir kontentan av fel rördragning
Det är ju exakt det du förslagit.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu var det ingen monoblock utan bergvärme och då bör den stanna så inte det blir turbulens i tanken, risken med det är att VP inte känner av när den ska starta igen, om det inte finns en givare i tanken..
Ok. Du hade fel dvs.
 
J jonaserik skrev:
Nu var det ingen monoblock utan bergvärme och då bör den stanna så inte det blir turbulens i tanken, risken med det är att VP inte känner av när den ska starta igen, om det inte finns en givare i tanken..
Det är väl monoblock. Du har definitivt inga separerade enheter.
 
J jonaserik skrev:
Eftersom det är så många som har kunskap, framhåller det skarpt och vet om vad och hur en cirk-pump ska vara monterad så svara då på nedan och vilket rör som den ska sitta/sitter på
1 I en värmepump
2 I en fjärrvärmecentral
3 I en större värmeanläggning tex större lager/hyreshus e.t.c.
Här kan du läsa.
Omslagsida till publikationen "HUSINTERNAS VÄRMESYSTEM PUMPPLACERING, AVLUFNING" av Per-Olof Johansson och Janusz Wollerstrand, LTH, från 2005.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en text om faktorer som påverkar placering av värmepumpar och radiatorer i hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
J jonaserik skrev:
Eftersom det är så många som har kunskap, framhåller det skarpt och vet om vad och hur en cirk-pump ska vara monterad så svara då på nedan och vilket rör som den ska sitta/sitter på
1 I en värmepump
2 I en fjärrvärmecentral
3 I en större värmeanläggning tex större lager/hyreshus e.t.c.

Rent generellt så tittar man på pumpens driftområde vilka temperaturer den är godkänd för och vilket minsta inloppstryck (npsh) den kräver för att inte hamna i risk för kavitation.

En pump kan ofta trycka flera bar, men kaviterar om trycket på inloppet blir för lågt. Därför placeras pumpen ofta före en värmeväxlare.

1. Exempel. Nibe f1255. Där valde nibe att sätta cirkpumpen på returen från radkretsen.
Principskiss av värmeväxlingssystem med komponenter som kylmodul, värmepump och cirkulationspumpar märkt "FIGHTER 1225".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Principskiss i f101, tekniska bestämmelser för fjärrvärmecentralen från svensk energi. Pumpen sitter på returen av radkretsen även här.
Schematisk bild av en principkoppling, tvåstegskoppling, för fjärrvärmeväxlare med rör, ventiler och flödesriktningar markerade i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Se ovan, f101. Generellt ändrar man inte design så mycket när man går upp från villa till ett lager. Vid effekter över ett par MW så sätter man ofta ett par parallella växlare (för att det blir billigare), och ordnar med ventiler som går i split range för att styra mer exakt, men annars är inkopplingsprincipen ofta densamma.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.