Nej, det behövs ingen backventil. Jag uppfattade det som att värmepumpen och radiatorslingan har olika anslutningar på tanken då kan inte radiatorpumpen orsaka ett flöde i värmepumpen.

Man får inte ett annat flöde beroende på var på en slinga pumpen sitter. Du får ett annat tryck i slingan, men det tycks inte vara något problem här.

Som flera har sagt så kräver inte en stor tank en högre effekt för att hålla sig varm.
 
Jo backventil behövs enligt många installationsexempel. Jag har en, dock dockad som arbetstank men samma princip.

"Man får inte ett annat flöde beroende på var på en slinga pumpen sitter. Du får ett annat tryck i slingan, men det tycks inte vara något problem här."

Var det mig du svara? Det har jag inte skrivit heller.

Som flera har sagt så kräver inte en stor tank en högre effekt för att hålla sig varm.

Var det mig du svara? Det har jag inte skrivit heller.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det behövs ingen backventil. Jag uppfattade det som att värmepumpen och radiatorslingan har olika anslutningar på tanken då kan inte radiatorpumpen orsaka ett flöde i värmepumpen.

Man får inte ett annat flöde beroende på var på en slinga pumpen sitter. Du får ett annat tryck i slingan, men det tycks inte vara något problem här.

Som flera har sagt så kräver inte en stor tank en högre effekt för att hålla sig varm.
Kanske trycket som begränsas men hur som helst blir halva elementen kalla när shunten är halvöppen…

nej men en större tank kräver högre effekt för att värmas upp! Och den är inte tillräckligt varm för att värma radiatorsystemet, om den var det skulle jag inte ha någon problem
 
B
Nej, tanken är inte problemet. Du kommer inte ha mindre problem att värma huset med en 300 liters tank.
 
Nej, den kräver inte högre effekt. Den kräver mer energi.
 
Hittade en konstig grej, framledningen från vp delar sej innan tanken, det ena röret går ner i toppen på tanken, det andra går parallellt med framledningen till radiatorsystemet sen går den upp genom golvet, den är lite varm fram tills den går uppåt
 
  • Värmeledningsrör som delar sig, ett går in i en tank och det andra löper parallellt och upp genom ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jonna åberg jonna åberg skrev:
Kanske trycket som begränsas men hur som helst blir halva elementen kalla när shunten är halvöppen…

nej men en större tank kräver högre effekt för att värmas upp! Och den är inte tillräckligt varm för att värma radiatorsystemet, om den var det skulle jag inte ha någon problem
Kanske dags att förklara något här, hur en sådan anläggning har fungerat och ska fungera.
I begynnelsens uppbyggnad så har det varit ett 60 -80 högtempsystem, det har säkert fungerat bra , förutom att shunten var felmonterad i funktion.
Nu är det inte högtempsystem längre, utan drivs med VP som är ett lågtempsystem, det ställer ett visst krav på den som installerar en VP . Och det har inte dessa """ Pajsare till rörisar vetat eller bara tagit den lättaste vägen "" .kan vara ägaren som gjort det själv, det vet vi inget om än.
Bara kastat ut pannan och kopplat in VP på dom rör som kom ifrån pannan. 1 generalfelet, det går inte.
Att ha cirkpumpen på sugsidan är 2 generalfelet då det statiska trycket från pumpen som är större än sugsidans vacumfunktion, ska trycka ut flödet.. Från VP 17 kW ( är en kraftig en ) kommer det säkert 35 mm rör , kan vara 28 med, Det som VP producerar ska då ge en temp som är bra för systemet och det skulle den göra om VP enbart var kopplat till värmedelen, nu är nog VP för stor för inte få hicka när shunten stänger och det blir stopp på flödet från VP . Den storknar och kommer att lösa på högtryck, därav är en tank bra som tar hand om överskottet som blir och ska maganisera värme, som kan användas senare.
Det var det, sen som någon säger att laddpumpen för VP skulle stängas av är inte bra, katastrof skulle det bli.
I VP och rör till dito, som har systemvatten och finns det inget flöde över VP så fryser allt sönder som är utomhus ( Gamla VP som är monblock med vatten på utsidan, har pumpen konstant i drift för frysriskens skull ) det är exakt lika här och det behövs inte många minusgrader för det. För att stoppa laddpumpen fodras lite mer än vad som framkommit i tråden. Termostat/relä och lite till.
Tanken är stor och VP kopplad direkt till den, då kan inte systemet tillgodogöra sig den temphöjning som den ger, det rumlar ( turbulens ) om i tanken och den värme som kommer sjunker i grader som ska ut till elementen. Flödet av värme ut till elementen sköts av shunten och inget annat, mer än cirkpumpens kraft att förflytta mediat. Får den inte den temp den behöver så kommer den att öppna fullt eller nästan fullt. varvid den värme som kommer från tanken har förändrats till att innehålla en lägre temp än som VP avgivit, det blir för låg temp ut, har kylts av i tanken. Gjorde lite streck och text i ett klipp på foto från "" Jonna "" och det är det enda att göra. Rör från VP ( 35 eller 28 ) ska kopplas in på röret före shunten, då kommer flödet från VP med en högre temp direkt in mot elementen och det som inte behövs går till tanken som överflöd. Röret till VP ska kopplas på returen från elementen, före tanken. Då får VP en högre temp i retur och kan höja den.
dom grader som den kan göra. Ytterliggare är att när tanken är tom på värme om VP stannar, har ingen betydelse vid vilken temp det är, går shunten och öppnar till max så är det slut på värme i tanken. Det går med lite mer automatik att få det att fungera. VP har säkert kraft att ladda tanken till den max som VP är inställd för. Nästa problem är VV , som togs ut vid högtempsystem och gav riktigt med VV, nu säkert VV fjäsljummet då det inte är min 60 C i tanken. Syns inte om det är VVC eller om det sitter en flödesvakt som startar laddpumpen till växlaren ( när VV tappas startar VV-pumpen och det tillverkas VV i växlaren som syns) det innebär då att det kommer kallt vatten som ska värmas och tas från tanken, varvid ytterligare nedkylning blir i botten på tanken ( med ännu mindre returtemp till VP ) där ska det helst vara en VVB efter och förvärmning från tanken. Det är lite små mängder VV som ska gå ut och påverkar kanske inte tempen i botten så mycket, men ändock. Om tanken är 500 L så värmer VP upp den snabbare och kommer att gå som en ON/OFF ( start/stopp ) lite mer om det inte görs med lite automatik.
Nu har jag förklarat funktionen och vad som bör göras på din anläggning "" Jonna "" och det kommer säker en del kommentarer på detta i forumet. Men i den här situationen är jag nog bäst "" i åtanke på alla inlägg och gissningar om det ena eller andra som är fel. Har aldrig haft tendens till att skryta eller förklara mig som någon bättre " den delen håller jag mig utanför.
Så om någon anser att det är rätt så kommentera gärna eller om det är helt fel som jag framför, så säg det rakt ut eller skriv ner att jag har helt fel och inte ska skriva något i den här tråden och någon skribent kanske ska göra en kungspudel om dom/den har cicilkurage för att göra det, ingen nämnd ingen glömd.

PS kan inte låta bli, det är någon på forumet som ansåg att jag skulle vara tystare då det på forumet finns dom som kan och är mer exspert på VP än vad jag är. Klart det finns mer kunskap hos en del och det gäller samtliga på detta forum , så yvs inte så mycket för edra svar. En del bra andra gissningar .

Jonaserik
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
Hittade en konstig grej, framledningen från vp delar sej innan tanken, det ena röret går ner i toppen på tanken, det andra går parallellt med framledningen till radiatorsystemet sen går den upp genom golvet, den är lite varm fram tills den går uppåt
Hänger inte med riktigt , gör en enkel skiss på det, det är du bra på
 
Du har helt klar mer kunskap när det gäller specifika komponenter. Jag så tex inte att pilen på shuntmotorn var åt fel håll. Men du har inte bättre koll på hur saker fungerar.

Det är inte ”generalfel att ha pumpen på returen. Så länge slingan inte är rejält strypt (vilket den inte ska vara) så medför det bara att den går svalare.

Du får inte mer värme ut värmepumpen för att den sitter ansluten direkt på ledningen till shunten. Den inkopplingen är inte heller ett generalfel.

Värmepumpen är en bergvärmepump som står i ett utrymme med temperatur över 0grader. Den riskerar inte att frysa sönder.

Vad är det du tycker att jag ska pudla om?
 
Jonna nu får du svara , var står värmepumpen, en VP av den typen är troligtvis av monoblocktyp ( vatten i utedelen ) och inte av splityp där gasen kommer in från kompressordelen som står på utsidan.
 
J jonaserik skrev:
Jonna nu får du svara , var står värmepumpen, en VP av den typen är troligtvis av monoblocktyp ( vatten i utedelen ) och inte av splityp där gasen kommer in från kompressordelen som står på utsidan.
Den står i en ouppvärmd källare! Ingen utedel
 
@jonaserik Det är så mycket texttjok utan uppdelning så klarar inte att läsa allt.

Men cirkulationspumpen mellan VP och tank ska gå intermittent. Dvs när VP går ska den vara ON. När VP är klar med sin körning och stannar så ska CP vara OFF. Vad menar du att nyttan skulle vara att den fortsätter att gå om VP är avstängd? Varför vill du cirkulera kall retur till toppen av tank och blanda?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jag är ändå inne på samma spår som jonaserik, pumpen på returen funkar ju uppenbarligen inte så bra här.. när jag får någon att komma hit ska jag be dom kolla
 
J jonaserik skrev:
Jonna nu får du svara , var står värmepumpen, en VP av den typen är troligtvis av monoblocktyp ( vatten i utedelen ) och inte av splityp där gasen kommer in från kompressordelen som står på utsidan.
Hon har en bergvärmepump. Med 2x200meter energibrunnar vill jag minnas. Går inget annat ut än köldbärarvätska.
 
TS: Går cirkulationspumpen mellan VP och tank kontinuerligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.