Ser bra ut och justeringar ska helst göras när man har några minusgrader(y)
Med så bra differens så klarar sig ditt system även om någon/några termostater skulle börja begränsa.
På de element där jag kunnat strypa returen har jag använt den funktionen och där det inte funnits har jag tagit bort termostater och satt in vanliga rattar. Två element hade ventiler på inkommande som kunde justeras.
Men nu kan du det låta vara och se vad som händer vid 0-grader och även om det blir kallare.
Du har även en justering så du kan knäcka kurvan vid +5, 0 och -5 grader. Det vanliga är att behöva lägga på 2-3 grader runt 0 grader ute och det gör du i den den menyn, dvs du behåller då kurva 37 och rumbör 21, men gör det som benämns en justering på kurvan vid 0 gradigt utomhus.
 
A AndersS skrev:
Ser bra ut och justeringar ska helst göras när man har några minusgrader(y)
Med så bra differens så klarar sig ditt system även om någon/några termostater skulle börja begränsa.
På de element där jag kunnat strypa returen har jag använt den funktionen och där det inte funnits har jag tagit bort termostater och satt in vanliga rattar. Två element hade ventiler på inkommande som kunde justeras.
Men nu kan du det låta vara och se vad som händer vid 0-grader och även om det blir kallare.
Du har även en justering så du kan knäcka kurvan vid +5, 0 och -5 grader. Det vanliga är att behöva lägga på 2-3 grader runt 0 grader ute och det gör du i den den menyn, dvs du behåller då kurva 37 och rumbör 21, men gör det som benämns en justering på kurvan vid 0 gradigt utomhus.
Tack för svar. Tänkte just skriva angående dessa värden, då jag just ändrat lite.

fortsatt kurva 37 rumbör 21
+5 är på 3
0 är på 5
-5 är på 3 (denna parameter justerade jag precis, de två ovan är sedan igår)
Framl 46 (45)
Retur 39 (50)
-3.3 ute allt detta i skrivande stund.

ska jag sänka kurvan (37) eftersom att jag lagt in värden i knäckningen?
Har jag gått för hårt på något av värdena?

tillägg; jag tycker att kompressorn låter mycket bra. Tror du pumpen är duglig i några år till? Räcker det med en 7kw när jag måste byta? :)
 
Det du lagt in blir att du kanske skulle kunnat använda en 38-39 kurva och bara justerat upp 2 grader vid 0 värdet.
Jag hade nog kört med 38 kurva och enbart +2 grader vid 0 grader ute, om du har lagom varmt inne nu.
När det gäller den pumpen, är väl scrollkompressor, du har kan det börja låta lite dovt muller när kompress börjar bli dålig.
Vi fick garantibyte av scrollkompressor på vår Villa 55 precis före 10 år och Thermia hade då den garantin på kompressor. Utbytet blev en annan konstruktion av kompressor som nu rullat ytterligare i 11-12 år och ännu inget missljud.
Klarar du dig idag med 7 kW så klarar du det imorgon. Skulle ju vara intressant att veta temperatur från borrhålet i februari om det finns marginal till en större. Men sedan finns också pumpar som anpassar uteffekt efter borrhålets temperatur.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Det du lagt in blir att du kanske skulle kunnat använda en 38-39 kurva och bara justerat upp 2 grader vid 0 värdet.
Jag hade nog kört med 38 kurva och enbart +2 grader vid 0 grader ute, om du har lagom varmt inne nu.
När det gäller den pumpen, är väl scrollkompressor, du har kan det börja låta lite dovt muller när kompress börjar bli dålig.
Vi fick garantibyte av scrollkompressor på vår Villa 55 precis före 10 år och Thermia hade då den garantin på kompressor. Utbytet blev en annan konstruktion av kompressor som nu rullat ytterligare i 11-12 år och ännu inget missljud.
Klarar du dig idag med 7 kW så klarar du det imorgon. Skulle ju vara intressant att veta temperatur från borrhålet i februari om det finns marginal till en större. Men sedan finns också pumpar som anpassar uteffekt efter borrhålets temperatur.
okej. Då ändrar jag kurvan till 38 samt ändrar -5 till 0 och samma på +5 samt ändrar 0 till 2? Vad gör detta för skillnad mot det jag har nu? Eller ska jag vänta till julafton för att se hur nuvarande slår?


Jag fattar inte riktigt innebörden med kurvan samt de andra parametrarna -5 0 samt +5 mer än att vid denna temperatur vid givaren så ökar den t ex kurvan två snäpp?? Varför inte bara ändra kurvan rakt av? Blir det för linjärt då oavsett temperatur ute? Dvs det blir kallt inomhus kring nollgradigt och blåst?
jag får ta och laga givarna för vattnet ;) just nu säger dom plus 60c hehe
 
Har väl inte så stor betydelse egentligen
Men har haft som princip att hitta rätt kurva vid -5 för då följer det hyfsat med när det blir kallare och sedan justera vid +5 och 0.
Fick lära mig den metoden och det blev så.
Sedan påverkas det säkert hur välisolerat huset är, äldre påverkas ju mera av vinden (åtminstone vårat från 60)
Har haft en del norrlänningar här nere och de tycker att några minus här och snålblåsten kan vara är jäkligare än -20 hemma och de fryser;) så jag utgår från våra förhållanden och 60-tals huset.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Har väl inte så stor betydelse egentligen
Men har haft som princip att hitta rätt kurva vid -5 för då följer det hyfsat med när det blir kallare och sedan justera vid +5 och 0.
Fick lära mig den metoden och det blev så.
Sedan påverkas det säkert hur välisolerat huset är, äldre påverkas ju mera av vinden (åtminstone vårat från 60)
Har haft en del norrlänningar här nere och de tycker att några minus här och snålblåsten kan vara är jäkligare än -20 hemma och de fryser;) så jag utgår från våra förhållanden och 60-tals huset.

Tack för svar. Våra fönster är totalt sopslut, enormt kallras har vi samt så blåser det rakt igenom dessa, de är sedan ditt hus byggdes.. Övrigt så är mitt hus i betong 70cm väggar.. med tilläggsisolering under träpanel samt tilläggsisolerad vind. Nya fönster monteras om någon vecka - hoppas det gör klimatet inomhus till det bättre.. :)
 
A AndersS skrev:
Har väl inte så stor betydelse egentligen
Men har haft som princip att hitta rätt kurva vid -5 för då följer det hyfsat med när det blir kallare och sedan justera vid +5 och 0.
Fick lära mig den metoden och det blev så.
Sedan påverkas det säkert hur välisolerat huset är, äldre påverkas ju mera av vinden (åtminstone vårat från 60)
Har haft en del norrlänningar här nere och de tycker att några minus här och snålblåsten kan vara är jäkligare än -20 hemma och de fryser;) så jag utgår från våra förhållanden och 60-tals huset.
Hej! Tänkte ge en liten uppdatering. I skrivande stund så har effekten av justeringarna slagit väl ut. Inte gått någonting på TS :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har väl inte så stor betydelse egentligen
Men har haft som princip att hitta rätt kurva vid -5 för då följer det hyfsat med när det blir kallare och sedan justera vid +5 och 0.
Fick lära mig den metoden och det blev så.
Sedan påverkas det säkert hur välisolerat huset är, äldre påverkas ju mera av vinden (åtminstone vårat från 60)
Har haft en del norrlänningar här nere och de tycker att några minus här och snålblåsten kan vara är jäkligare än -20 hemma och de fryser;) så jag utgår från våra förhållanden och 60-tals huset.
hej. Fortfarande inget tillskott, lite kyligt nu på morgonen. Jag ökade kurvan från 37 till 40. Får varning under VVpressostat 1; returl hög. Varför? Har jag strypt för många raddar? Är detta ett larm? Det jag upplever det kyligare nu på morgonen?
 
Redigerat:
Öppnade en radiator i källaren och nu är larmet för hög returl borta. Detta måste ha kommit efter att jag strypt ytterligare en radiator på översta våningen?
Nuvarande inställning
Framledning 50 (50)
Retur 41 (50)
Rumbör 21
Kurva 37 (sänkte tillbaks)
Kurva +5 5
Kurva 0 5
Kurva -5 5
Ute -5 enligt givaren
 
Det jag undrar är varför du har knäckt kurvan lika mycket vid +5, 0 och -5?
Då kan du lika gärna ställa dem på grundinställning 0 grader och bara lyfta hela kurvan.
Och jag skulle ta det lite lugnt med justerandet så att huset hinner ställa om sig. Du hade väl över en halvmeter sten/betongväggar så det är ju ett trögt hus som måste hinna med förändringarna du gör.
Och förändra långsamt, justera kurvan en grad i taget och låt huset sedan anpassa sig i kanske 2-3 dagar, kanske längre tid om utomhustempen ändrar sig.
 
A AndersS skrev:
Det jag undrar är varför du har knäckt kurvan lika mycket vid +5, 0 och -5?
Då kan du lika gärna ställa dem på grundinställning 0 grader och bara lyfta hela kurvan.
Och jag skulle ta det lite lugnt med justerandet så att huset hinner ställa om sig. Du hade väl över en halvmeter sten/betongväggar så det är ju ett trögt hus som måste hinna med förändringarna du gör.
Inte någon aning om varför jag knäckt den så, ska nog ta bort knäcken helt på -5. Larmet beror alltså på att jag strypt för många radiatorer? (Det är borta nu efter att jag öppnat en radiator).

Jo, sant. Huset är enormt trögt…
 
A AndersS skrev:
Det jag undrar är varför du har knäckt kurvan lika mycket vid +5, 0 och -5?
Då kan du lika gärna ställa dem på grundinställning 0 grader och bara lyfta hela kurvan.
Och jag skulle ta det lite lugnt med justerandet så att huset hinner ställa om sig. Du hade väl över en halvmeter sten/betongväggar så det är ju ett trögt hus som måste hinna med förändringarna du gör.
Och förändra långsamt, justera kurvan en grad i taget och låt huset sedan anpassa sig i kanske 2-3 dagar, kanske längre tid om utomhustempen ändrar sig.
nu vid -13 så står det *drift ej behov* är inte det konstigt!? Värmen är dock bra i huset. Fortfarande inget tillskott sedan jag ändrat integral VP till 80 och ts till 800 eller hur det nu var. Jag ser även att -integral ökade, hur långt upp ska denna siffra innan pumpen går igång igen?
:thinking: Vilken djungel. Jag har ändrat tillbaka kurvknäckningen igen i varje fall.
 
Sedan jag skapade tråden har det gått ca 144 timmar varav 118 av dessa så har kompressorn gått. Det ger ett stillestånd av kompressorn under dessa 6 dygn på 26 timmar, är det bra då temperaturen snittat -12c? Den har inte kört TS en endaste timme!
 
J JD1170E skrev:
nu vid -13 så står det *drift ej behov* är inte det konstigt!? Värmen är dock bra i huset. Fortfarande inget tillskott sedan jag ändrat integral VP till 80 och ts till 800 eller hur det nu var. Jag ser även att -integral ökade, hur långt upp ska denna siffra innan pumpen går igång igen?
:thinking: Vilken djungel. Jag har ändrat tillbaka kurvknäckningen igen i varje fall.
Det är ditt startvärde när din kompressorn ska starta.Har du ställt startvärdet från-60 till -80 så kommer den starta på -80.Din värmepump räknar ut när den ska vända och om du tittar på när kompressorn räknat ner till 0 och kompressorn stannar kommer du ha ett +värde på integralen.som nästa start så kommer värdet ha när du får ett +-integral exempel -100 innan BÖR värdet är lika som ÄR-värdet.Om inte El-patron går in så går din pump bra om den räknar ner till 0.Förstår inte varför du håller på och ändrar hela tiden?Är det något som inte är bra?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Kompletterar inlägget före, Du kan se på framledningstemp vad pumpen klarar av att ge, t.ex. att vid x grader ute och med inställningar av kurva och knäckning av kurva, och rumbör ska den mata ut yy grader i framledningstemp. Ger den en högre temperatur än vad som behövs för yy grader i framledningstemp så börja pumpen räkna på när den ska stanna för att de bör vara tillräckligt varmt inne. Du har en start/stopp vp och den matar fullt eller inget.
Först när vp efter viss tid med kompressor inte klarat att hålla framledningstemp på yy grader kommer tillskottsel att gå till
Så ta det lite lugnt med justeringar och fokusera på vad inomhustemperaturen blir vid olika utomhustemperaturer, så går den bra vid -5 eller -13 grader ute så vänta tills det blir nollgradigt och sedan t.ex. + 5grader.
Tänk på att du har ett trögt hus så det kan ta dag/dagar innan det anpassat sig.
Och först då vet du om du behöver justera ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.