Har du bytt från rörligt till fast elpris nu?

  • Antal röster
    110
Själv har jag bundet 34 öre 2,5 år till.
I vår BRF gick avtalet ut 31/10, då vi inte gjorde nått val, fick vi per automatik 57 öre/1 år hos Fortum/Stockholm.
 
Kag retar mig att jag inte tog ett 5-årsavtal med 22 öre när jag var desperat i februari. Eftersom det tar tre veckor innan bytet sker så struntade jag i det då, eftersom jag trodde att priset ändå skulle gå ner sen till våren.
 
S Styrman_jansson skrev:
Fast när du väl har bytt till ett annat avtal så ändras prisbilden igen nästa vecka. Ska du byta igen då? Man måste ju försöka se över hela avtalstiden. Bara för att det tillfälligtvis finns billigare avtal betyder det inte att ditt avtal blir dyrare sett till hela perioden.

Nja, jag vill nog undvika sådant krångel och försöker använda statistik, aktuell information kring elmarknaden o.d. för att bilda mig en uppfattning om vad som skulle vara mest fördelaktigt för den aktuella perioden.
jag förstår vad du menar. Men om man orkar lägga tiden på att göra det så är det ju en väldigt enkel process.
 
Excel
Jag tänkte eventuellt binda mitt elavtal. Men när jag gjotde beräkningar över detta så lönar det sig inte att binda för min del.

När jag beräknar spotpriset och förbrukning över hela 2021 hamnar jag på ett snittpris om 65öre kWh. Alla borde göra den kalkylen innan man gör sitt val.
 
Excel Excel skrev:
Jag tänkte eventuellt binda mitt elavtal. Men när jag gjotde beräkningar över detta så lönar det sig inte att binda för min del.

När jag beräknar spotpriset och förbrukning över hela 2021 hamnar jag på ett snittpris om 65öre kWh. Alla borde göra den kalkylen innan man gör sitt val.
Har du gjort analysen med spotpris och förbrukning per månad? Man har ju inte så mycket nytta av lågt spotpris på sommaren när förbrukningen är som lägst.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Nej, att binda på toppen känns inte som den bästa idén? Jag håller ut och binder eventuellt till våren/sommaren.
 
Framtiden ser inte ljus ut
 
  • Gilla
FrånNorr
  • Laddar…
Varit sugen på att binda men vi ska installera solceller i jan/februari så har lite is i magen. Har iallafall bytt elleverantör så det är gratis månadsavgift i ett år och lite rabatt på kWh. Alltid något..
 
Excel
K Kane skrev:
Har du gjort analysen med spotpris och förbrukning per månad? Man har ju inte så mycket nytta av lågt spotpris på sommaren när förbrukningen är som lägst.
Jag har beräknat spotpris och förbrukning per dygn. November/december fick snittet att öka från 55 öre till 65 öre. Elpriset nov/dec påverkade snittet till en vissa del, men slår man ut det på ett helt år så får man en bättre bild.

Det är lätt och stirra sig blind på elpriserna nu och förfasas över kostnaderna, och ta fel beslut, jag blev själv lite förvånad över att snittet hamnade på 65 öre, hade räknat med ca 1 krona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.