Hej!

Har hökat på forumet här i flera år och aldrig skrivit något, men nu tänkte jag att det var dags! Har lyckats gräva fram nån gammal tråd där detta diskuterats tidigare, men den har varit inaktiv i 3 år så tänkte att det är rimligt att skapa en ny.

Jag har alltså en villa som värms upp med ett luft/luft-värmepumpsystem, som funkar fint ner till ca -10C ute (under det måste vi köra igång elradiatorer eller elda regelbundet i braskamin), och här i stockholm är det ju sällan kallare så det funkar utmärkt. Har också ett FTX-system (roterande VVX) som jag kör helt utan eftervärme. Och så har vi då en 300-liters varmvattenberedare från 1972. Den är extremt välisolerad och drar faktiskt inte så fasligt (runt 8 kwh/dag eller max 10kwh om vi är extra slösiga med varmvattnet), men med tanke på gammal den är vill jag byta den innan jag får källaren fylld med varmvatten.

Har då kikat på lämpliga lösningar och kommit fram till att en värmepumpsberedare av "monoblock"-typ (dvs där hela paketet sitter på beredaren, inte med separat utedel etc) verkar smidigast och i lagom prisområde. Jag vill dock inte ha en lösning där värmepumpsberedaren använder sig av omgivande rumsluft för att göra varmvatten, då jag redan har fullgod ventilation med min FTX, och vill inte ha undertryck i huset då beredaren går för att göra varmvatten.

Jag har undersökt utbudet av värmepumpsberedare noggrant och de flesta jag hittat på svenska marknaden går bort då de inte är effektiva i de lägre temperaturområden som avluften är på under kallsäsongen, samt att de inte har aktiv avfrostning (genom hetgasventil). Tillslut kom jag i kontakt med en produktchef på Daikin som förstod vad jag ville göra och försäkrade att denna maskin ska fixa detta utmärkt givet det avluftsflöde jag har genom min FTX:

https://www.daikin.se/sv_se/produktsök/ekhh2e-av3.html

Den kan gå på ren värmepumpsdrift ner till -7C på inkommande luft, vilket i princip innebär att den ska kunna gå utan elpatron ner till ca -14C utetemperatur (givet ca 22C i frånluften och att FTX återvinner 80% av värmen). Den har också aktiv avfrostning med hetgasventil vilket gör att den kommer att kunna avfrosta utan värme från intagsluften. Beredaren går inte kontinuerligt, så därför kommer jag bygga en bypass på avluftskanalen med ett backspjäll som gör att avluften går rakt ut genom fasaden som vanligt när beredaren ej går, och när beredaren går kommer luften att gå igenom den istället då beredarens fläkt skapar ett något större undertryck än vad FTX:ens frånluftsfläkt gör på trycksidan.

Här är en skiss på konceptet:
Skiss av uppkoppling för värmepumpsberedare med FTX-system och princip för varmvattenberedning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som har gjort något liknande och kan dela med sig av erfarenheter? Eller nån som är bra på värmepumpar och ventilation osv som kan se om jag missat något?
Stort tack på förhand för alla eventuella tips och annan hjälp!
 
Hej Har du kommit framåt något i dessa tankar? Jag funderar själv på att göra en liknande installation.
 
K Karl Ingström skrev:
Hej Har du kommit framåt något i dessa tankar? Jag funderar själv på att göra en liknande installation.
Jadå, satte in beredaren i vintras efter en lång teknisk diskussion med Daikins produktchef som efter noga övervägande ”godkände” konceptet. Så det blev den beredaren jag länkade till och jag kopplade in den som jag tänkt och det fungerar utmärkt. Även när det var som kallast ute hade jag ca 70% lägre elåtgång för varmvatten jämfört med gamla beredaren med elpatron, så jag är väldigt nöjd. Har märkt att backventilen (enl skissen) inte öppnar så mycket när beredaren ej går vilket mao gör att endel av avluften från VVX trycks igenom beredaren när den ej går, men tryckfallet är så lågt att jag inte förlorar något frånluftsflöde. Är nöjd i allmänhet med själva beredaren också, den var lätt att få på plats och installera, och den har myriader av inställningsmöjligheter. Det enda sopiga med beredaren är att själva VP-delen överst bara är en stor frigolitburk utan skal av t ex plast eller metall vilket såklart medför att det är väldigt lätt att den skadas under installationen eller om man råkar stöta i den med något hårt.
Vill du göra detta med någon annan maskin än denna så tänk på att den ska ha avfrostning med hetgasventil samt fungera ner till runt -5C eller ännu lägre. Flera billiga vp-beredare saknar just hetgasventil för avfrostning och då blir det sannolikt rätt kass driftsekonomi under vintern.
 
  • Gilla
Hylman och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Också sugen på denna lösning för att vädra ur lite radon ur källaren utan att behöva dra FTX i hela huset.

Finns det inga ”färdiga/halvfärdig” lösningar för detta, eller är det enkelt för en van installatör att förstå och koppla ihop?

Vad kan hårdvaran gå lös på?
 
Ä Äpplesnö skrev:
Hej!
Också sugen på denna lösning för att vädra ur lite radon ur källaren utan att behöva dra FTX i hela huset.

Finns det inga ”färdiga/halvfärdig” lösningar för detta, eller är det enkelt för en van installatör att förstå och koppla ihop?

Vad kan hårdvaran gå lös på?
Om jag förstår dig rätt så vill du bara ha lite frånluft i källaren och samtidigt producera varmvatten energieffektivt? Det är inte alls samma lösning som jag beskrivit, men det är ju desto enklare å andra sidan :)
Då behöver du bara stoppa in valfri VVB-värmepump som passar dina behov (tankstorlek osv) och låta den suga luft fritt alt. dra ett enklare frånluftssystem från VVB om du vill ta ut frånluft på några specifika platser i huset (t ex WC osv). Vet att det finns VVB-värmepumpar som kan köra fläkten kontinuerligt också så att man får konstant ventilation, och inte bara när pumpen går. Det är såklart sämre ur energisynpunkt, då värmen i frånluften inte kommer återvinnas när pumpen ej behöver gå, men det kanske det är värt om du behöver ventilera med hänsyn till radon.

Priset för dessa VVB-pumpar varierar, men har du inga krav på att den ska funka bra vid relativt låga lufttemperaturer (som i mitt fall) kan du säkert välja någon av det billigare slaget, så kanske runt 15-20kkr beroende på storlek osv.
 
Lånar tråden då jag också har ftx+ vpberedare. Inte samma prisklass som dina maskiner och därför tänkte jag inte nyttja avluften. Pax eos 100h + indol split 15 på 1.5kw som värmer 160l vatten. Vp delar frånluft med ftx. Ftx är något klen för vårat 72kvm fritidshus och vp kan vara igång när den värmer vatten eller konstant. Har en LLVP och kamin för värme.

min fråga: Oroar mig för undertryck när fvp är igång samtidigt som jag eldar i kaminen. Kaminen har inte separa tilluft men tänker att jag skulle kunna koppla en separat tilluft genom plintgrunden bredvid kaminen. Skulle det minska risken för att rök kommer in? Vad händer om jag inte kopplar in extra tilluft, kommer fvp suga extra luft från ftx tilluft?
 
Kan tillägga att fvp suger 250m3/h.
Tilluftskanal för ftx är fördelat på 3 ventiler med 125mm spiro, dock är tilluften enbart 100mm
 
Jag får också undertryck när VVB går då den tar lite mer luft än jag har frånluft genom VVX. Funkar bra att tända braskamin även när VVB går för mig, men kan tänka mig att det skapar bekymmer för dig om du får ett såpass stort undertryck då hela extra flödet från VVB tillkommer. Men det är väl bara att prova, det är antagligen upptändningen som är svår, när det väl brinner i kaminen brukar det inte vara några problem även om huset enbart har frånluftsventilation. Enklaste lösningen är förstås att bara öppna ett fönster i samma rum som kaminen under upptändning, men en separat intagskanal till kaminen är ju bekvämare och dessutom bättre ur energisynpunkt. Jag hade gjort så själv också om det inte vore för att min kamins placering gör det besvärligt att få dit en egen intagskanal.
 
  • Gilla
Jannn
  • Laddar…
Tack för svar!

Jo men jag tänker att det kan bli rejält mer bekymmer då det enda hålet i väggen som finns är genom ftx:ens tilluft och där ska 250m3 extra luft sugas igenom. Vi bygger nytt så enklast är att justera på en gång. Men skulle det göra någon nytta att ta upp ett hål i golvet utan extra kanalfläkt? Skulle du placera tilluften omedelbart under kaminen eller i innerväggen högt upp för att minska kalldrag? Eller skulle du ändå prova utan?
 
B
Ska du bygga nytt är det väl klokt att bygga en tillluftkanal för kaminen? Risken är att det ryker in annars. Finns en o annan tråd om braskaminer med dåligt drag. Det är enkelt att göra en kanal om man bygger nytt.

Tror det i kaminens installationsanvisning finns instruktioner för tilluftkanal, om det ska vara i närheten eller direktanslutning mot kaminen.

Har hört indol split 15 i drift. Den är otroligt billig, men den låter en hel del. Se till att den placeras en bra bit från sovrum, eller styr så den inte stör sömnen.
 
  • Gilla
Jannn
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ska du bygga nytt är det väl klokt att bygga en tillluftkanal för kaminen? Risken är att det ryker in annars. Finns en o annan tråd om braskaminer med dåligt drag. Det är enkelt att göra en kanal om man bygger nytt.

Tror det i kaminens installationsanvisning finns instruktioner för tilluftkanal, om det ska vara i närheten eller direktanslutning mot kaminen.

Har hört indol split 15 i drift. Den är otroligt billig, men den låter en hel del. Se till att den placeras en bra bit från sovrum, eller styr så den inte stör sömnen.
jo 7400kr betalade vi :) misstänkte att det inte är någon kvalitetsmaskin, hoppas bara den håller ett tag! Placerad i badrummet med två ljuddämpare till frånluften i köket och längst bort ifrån sovrummen.

tyvärr har kaminen ingen möjlighet till separat tilluft, trodde att det skulle gå att svetsa till på ett rimligt snyggt sätt men tilluften sitter i luckan.

enklast och närmast spjället är att såga hål igenom golvet, fruktar dock kalldrag på golvet dom gånger som man inte eldar men kanske även när det eldas. Tänker att jag kan styra med ett elektriskt spjäll som styrs av en effektmätare på indolen som öppnar när effekten ökar.

tänker att kalldraget minskar om tilluften monteras ovanför kaminen. Eller ifall jag drar tilluft från ftx nära kaminen, skulle det kunna vara en bra lösning?

eller så monterar jag en kanalfläkt på ftx tilluft som styrs av effektmätare på indolen. Eller bränner jag ftx:ens egna tilluftsfläkt eftersom den får jobba utan motstånd??
 
Hej.

Jag har ett hus med FTX och en elberedare, båda c:a 40 år gamla. Jag funderar på att byta ut varmvattenberedaren mot en värmepumpsberedare, men funderar på hur luften ska flöda för att det ska bli bra med ventilationen. Som jag förstår det är ett alternativ att helt enkelt bara ta luft från rummet och låta det gå tillbaka till samma rum. Är det ett dåligt alternativ?

Som jag förstår det har du kopplat in dig på avluften, men det verkar svårt att dra den via varmvattenberedaren (den står på plan 1 och FTX-aggregatet sitter en våning upp).

Finns det några andra alternativ?
 
G Gramphos skrev:
Hej.

Jag har ett hus med FTX och en elberedare, båda c:a 40 år gamla. Jag funderar på att byta ut varmvattenberedaren mot en värmepumpsberedare, men funderar på hur luften ska flöda för att det ska bli bra med ventilationen. Som jag förstår det är ett alternativ att helt enkelt bara ta luft från rummet och låta det gå tillbaka till samma rum. Är det ett dåligt alternativ?

Som jag förstår det har du kopplat in dig på avluften, men det verkar svårt att dra den via varmvattenberedaren (den står på plan 1 och FTX-aggregatet sitter en våning upp).

Finns det några andra alternativ?
Om du är nöjd med befintlig ventilation och bara vill minska energibehovet av varmvatten så är det nog ett bra alternativ att bara låta luften flöda igenom.
+ enkel installation
- du kyler luften något vilket kanske inte är ett jätteproblem om du har billig uppvärmning med ex kamin (och gratis ved) eller LLVP.
+ å andra sidan har du ”gratis” kylning på sommaren (om än inte kraftfull sådan).

jag ville ju förbättra flödet då min ftx inte är tillräcklig effekt i, har dock inte kopplat klart flvp än utan kör på enbart ftx och elberedare. Så kan inte utvärdera ännu mer än att konstatera att ventilationen inte är fullt tillräcklig.
 
R r112029 skrev:
Hej!

Har hökat på forumet här i flera år och aldrig skrivit något, men nu tänkte jag att det var dags! Har lyckats gräva fram nån gammal tråd där detta diskuterats tidigare, men den har varit inaktiv i 3 år så tänkte att det är rimligt att skapa en ny.

Jag har alltså en villa som värms upp med ett luft/luft-värmepumpsystem, som funkar fint ner till ca -10C ute (under det måste vi köra igång elradiatorer eller elda regelbundet i braskamin), och här i stockholm är det ju sällan kallare så det funkar utmärkt. Har också ett FTX-system (roterande VVX) som jag kör helt utan eftervärme. Och så har vi då en 300-liters varmvattenberedare från 1972. Den är extremt välisolerad och drar faktiskt inte så fasligt (runt 8 kwh/dag eller max 10kwh om vi är extra slösiga med varmvattnet), men med tanke på gammal den är vill jag byta den innan jag får källaren fylld med varmvatten.

Har då kikat på lämpliga lösningar och kommit fram till att en värmepumpsberedare av "monoblock"-typ (dvs där hela paketet sitter på beredaren, inte med separat utedel etc) verkar smidigast och i lagom prisområde. Jag vill dock inte ha en lösning där värmepumpsberedaren använder sig av omgivande rumsluft för att göra varmvatten, då jag redan har fullgod ventilation med min FTX, och vill inte ha undertryck i huset då beredaren går för att göra varmvatten.

Jag har undersökt utbudet av värmepumpsberedare noggrant och de flesta jag hittat på svenska marknaden går bort då de inte är effektiva i de lägre temperaturområden som avluften är på under kallsäsongen, samt att de inte har aktiv avfrostning (genom hetgasventil). Tillslut kom jag i kontakt med en produktchef på Daikin som förstod vad jag ville göra och försäkrade att denna maskin ska fixa detta utmärkt givet det avluftsflöde jag har genom min FTX:

[länk]

Den kan gå på ren värmepumpsdrift ner till -7C på inkommande luft, vilket i princip innebär att den ska kunna gå utan elpatron ner till ca -14C utetemperatur (givet ca 22C i frånluften och att FTX återvinner 80% av värmen). Den har också aktiv avfrostning med hetgasventil vilket gör att den kommer att kunna avfrosta utan värme från intagsluften. Beredaren går inte kontinuerligt, så därför kommer jag bygga en bypass på avluftskanalen med ett backspjäll som gör att avluften går rakt ut genom fasaden som vanligt när beredaren ej går, och när beredaren går kommer luften att gå igenom den istället då beredarens fläkt skapar ett något större undertryck än vad FTX:ens frånluftsfläkt gör på trycksidan.

Här är en skiss på konceptet:
[bild]

Är det någon som har gjort något liknande och kan dela med sig av erfarenheter? Eller nån som är bra på värmepumpar och ventilation osv som kan se om jag missat något?
Stort tack på förhand för alla eventuella tips och annan hjälp!
R r112029 skrev:
Jadå, satte in beredaren i vintras efter en lång teknisk diskussion med Daikins produktchef som efter noga övervägande ”godkände” konceptet. Så det blev den beredaren jag länkade till och jag kopplade in den som jag tänkt och det fungerar utmärkt. Även när det var som kallast ute hade jag ca 70% lägre elåtgång för varmvatten jämfört med gamla beredaren med elpatron, så jag är väldigt nöjd. Har märkt att backventilen (enl skissen) inte öppnar så mycket när beredaren ej går vilket mao gör att endel av avluften från VVX trycks igenom beredaren när den ej går, men tryckfallet är så lågt att jag inte förlorar något frånluftsflöde. Är nöjd i allmänhet med själva beredaren också, den var lätt att få på plats och installera, och den har myriader av inställningsmöjligheter. Det enda sopiga med beredaren är att själva VP-delen överst bara är en stor frigolitburk utan skal av t ex plast eller metall vilket såklart medför att det är väldigt lätt att den skadas under installationen eller om man råkar stöta i den med något hårt.
Vill du göra detta med någon annan maskin än denna så tänk på att den ska ha avfrostning med hetgasventil samt fungera ner till runt -5C eller ännu lägre. Flera billiga vp-beredare saknar just hetgasventil för avfrostning och då blir det sannolikt rätt kass driftsekonomi under vintern.
Hej,

Jag har själv skissat på samma lösning och konstaterat att problemet ligger i för låga luftflöden i frånluften med Nibe och Indol. Vilket min. flöde och temp behöver din Daikin?

Ser att Daikin har lite olika modeller av värmepumpsberedare, hittar dock inget om priser eller återförsäljare med nätshop. Tips?
 
Vad är poängen med att köra värmepumpsberedaren på restvärmen från FTX-systemet (-7 till +5 grader) mot att köra på utomhusluft?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.