Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
B b8q skrev:
Och de 3000 har även haft Covid-19 så de kunnat jämföra vad de blev sjukast av? Vilket fick de isåfall först, vaccinet eller sjukdomen? (Fick de vaccinet först, är ju sannolikheten stor att de fick en mycket mildare sjukdomsbild än de annars skulle fått).
Det är faktiskt en väldigt bra fråga du ställer och skulle vara intressant om det finns någon studie som man kan jämföra.
 
V växelventil skrev:
Varför ska jag ta dos 2 när jag knappt var sjuk istället för risken att bli mer sjuk av dos 2.
Du fick en lista med anledningar i #11065.
 
MultiMan
Vaccinering innebär inte att man ska strunta i försiktighetsåtgärder. Jag har burit munskydd i folksamlingar oavbrutet sedan februari 2020, allt för att minska min risk att smitta andra (främst, där gör munskydd störst nytta, krävs pp3 för eget, säkert skydd).

Att även vaccinerade med 1 eller 2 doser drabbas nu är därför att Omikron har kraftigt muterat, mycket mer än Delta, och betydligt smittsammare. Trots detta har undersökningar visat att en tredje boosterdos förbättrar läget avsevärt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Icke desto mindre förekommer mässlingsutbrott i Järna då och då. Ibland har man smittpartyn för att undvika vaccination.
[länk]
Om man nu väljer att inte vaccinera mot mässling, ska man se till att barnet får det i rätt ålder. Så att man organiserar smittpartyn borde vara bra
 
Fairlane
V växelventil skrev:
Men å andra sidan skulle väl vaccinet hindrat dom för att bli svårt sjuka eller?
Jag misstänker att du inte gillar säkerhetsbälte i bilen heller med det resonemanget?
Säkerhetsbältet är till för att rädda liv och undvika svåra skador. Trots det händer att folk med bälte både för och blir svårt skadade vid en olycka, så där ed är det bevisat att säkerhetsbälte inte fungerade och inte behöver användas?!
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Men samtidigt går det inte att komma ifrån att det har ökat med nästan 150000 konstatererade fall sedan oktober och med dödstalen ligger fortfarande kvar på 15000 så då måste behandlingen blivit effektivare och jag menar det är väl lite sent med vaccinering om du är svårt sjuk.
Nu är du ju ute och snurrar för det är ju ytterst få av de där 150 000 fallen som ens har behövt kontakta vården och ändå färre som verkligen har varit inneliggande pga. covid. Vaccinerna har ju ökat chansen till lindrig sjukdom så att en mindre andel behöver sjukhusvård (finns mycket bra statistik på det från många länder).
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Det är väl över 3000 hitils som blivit sjuka av pfizer men sedan har väl man inte redovisat modernas vad jag har sett.
Naturligtvis har Läkemedelsverket statistik när det gäller alla vaccinerna.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Ja själv har inte jag anmält att jag fick 40 graders feber eller forfarande har känning av rusning av hjärtat.
Det är ju lämpligt att du gör det.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Alla har väl sina anledningar varför man väljer att inte vacccinera sig men det som är tråkigt att det finns folk som inte haft covid 19 får för sig att det betyder att man blir automatiskt allvarligt sjuk.Själv låg jag i samma säng som frugan när hon var sjuk i covid 19 4 dygn men hon lyckades ändå inte smitta mig och det tror jag dom flesta som skriver här är omöjligt.
Du hittar nog ingen i den här tråden som tror att alla blir allvarligt sjuka i covid.

Det är välbekant att smittsamheten under förra året var relativt låg även inom en familj. Det finns studier på det.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
E Emil_77 skrev:
Man finner vad man söker och man tror på det man vill tro… Då letar man bara ”bevis” på det man tror på. Man ska också komma ihåg att även forskningsrapporter kan ha ett givet resultat om forskningens syfte är att ”bevisa” något. Då kommer forskningen bara ta med det som gynnar dess syfte och lämna ute resten som motbevisar syftet. Köpta forskningsrapporter är ganska vanligt och har alltid funnits. #källkritik
Det är fel för t.ex. den danska studien om munskyddsanvändning gjordes med hypotesen att munskyddsanvändning skulle minska risken att bli smittad med 50 %. Undersökningen visade att så inte är fallet utan kom fram till att det var tveksamt om det skyddade alls. Ändå publicerades studien.

Nej, det är ovanligt med köpta forskningsrapporter. Forskning betalas sällan av företag som har något att vinna på vad resultatet blir.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Vet inte hur du menar att en läkare ska kunna göra något för borde väl handla om när hjärtat rusar så här det väl med vaccinet att göra och jag hoppas på när det väl försvinner ur kroppen så går det tillbaka. Men visst försätter det ändå så söka läkare.
Vaccinet är borta ur kroppen på några dagar.
Det är viktigt att du blir undersökt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Men självklart så här ju vaccinet haft en positiv effekt på sjukvården men vi har kunnat vårda svårt sjuka bättre idag än tidigare men tittar på siffrorna så ökar smittan bland vaccinerade och det blir fler som kommer behöva sjukvård. Till sommaren kommer dom flesta som behöver sjukvård vara vaccinerade för tittar man på siffrorna bara för några månader sedan så var det 80% ovaccinerade som behövde sjukvård men den siffran sjunker och nu börjar siffran gå ner till 60%och kommer vi försätta tro att vi kan leva som vanligt så kommer vi få en stor belastning inom sjukvården.
Har du svårt att förstå diagram?
Jag tog ju fram ett diagram åt dig igår som visade att det inte alls är någon rak trend när det gäller vaccinationsgraden på IVA.
Vecka 35: 80 % ovaccinerade
Vecka 40: mindre än 50 % ovaccinerade
Vecka 41: 75 % ovaccinerade
Vecka 42: minst 80 % ovaccinerade
Vecka 45: 40 % ovaccinerade
Vecka 47: 80 % ovaccinerade
Vecka 48: 80 % ovaccinerade

Uppskattade siffror utifrån diagrammet i veckorapporten för vecka 49.

Så förhållandet varierar mycket vecka för vecka och det finns ingen trend att andelen vaccinerade på IVA ökar.

För att minska risken för att få en stor belastning inom sjukvården är det viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig så mycket som är tillåtet.

V växelventil skrev:
Mao så är det upp till oss själva.
Så har det varit under hela pandemin.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kan du sammanfatta videon? Den är nästan en timme lång, så jag tvekar att titta på den utan att först veta lite mer om vad den handlar om.
Det finns en sammanfattning under videon.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Frågan ”Varför har ni inte vaccinerat er mot covid-19?” riktar sig till de som tvekar, avvaktar eller inte tänker vaccinera sig, inte till de som av olika skäl inte haft möjlighet att vaccinera sig ännu.
Håller med! Idiotisk fråga!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.