Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
B b8q skrev:
Och de 3000 har även haft Covid-19 så de kunnat jämföra vad de blev sjukast av? Vilket fick de isåfall först, vaccinet eller sjukdomen? (Fick de vaccinet först, är ju sannolikheten stor att de fick en mycket mildare sjukdomsbild än de annars skulle fått).
Jag hittar ingen information som du frågar efter men kanske birgits hittar något.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/...rade-misstankta-biverkningar---coronavacciner
 
Man finner vad man söker och man tror på det man vill tro… Då letar man bara ”bevis” på det man tror på. Man ska också komma ihåg att även forskningsrapporter kan ha ett givet resultat om forskningens syfte är att ”bevisa” något. Då kommer forskningen bara ta med det som gynnar dess syfte och lämna ute resten som motbevisar syftet. Köpta forskningsrapporter är ganska vanligt och har alltid funnits. #källkritik
 
J
V växelventil skrev:
Jag menar hur kan det öka så mycket utan att dödstalen ökar?Vet inte hur det ser ut där du jobbar men länen runt här är det flesta äldre som behöver vård och dom flesta äldre är ju vaccinerade .På vilket lyxsjukhus jobbar du någonstans eftersom patienter kan ligga i enkelsalar och vänta på provsvar när det var början på pandemin?
Givetvis är svaret vaccinering.

Här är det precis tvärtom. Enstaka äldre vaccinerade varav enstaka är svårt sjuka och andra är mest hängiga och klarar sig inte hemma utan hjälp. Enstaka med immunnedsättningar som gör att de ej svarat bra på vaccinet. Och sen enstaka som är på sjukhus av andra skäl men råkar ha covid.

Majoriteten är dock ovaccinerade 30-60 år, många utan riskfaktorer, som är sjuka av, och på sjukhus för, covid.

Jobbat på två olika sjukhus som båda haft det förfarandet, i en region med kronisk vårdplatsbrist. Om något landsting regelmässigt valt att slussa i flerbäddsrum så är det verkligen anmärkningsvärt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
J
V växelventil skrev:
I redan tidigt skede så ser man att patienter som har svårt med andningen har man inte behövt andvända högflöde lika länge och det kunde man inte tidigare.
Va?
 
J Jonobe skrev:
Givetvis är svaret vaccinering.

Här är det precis tvärtom. Enstaka äldre vaccinerade varav enstaka är svårt sjuka och andra är mest hängiga och klarar sig inte hemma utan hjälp. Enstaka med immunnedsättningar som gör att de ej svarat bra på vaccinet. Och sen enstaka som är på sjukhus av andra skäl men råkar ha covid.

Majoriteten är dock ovaccinerade 30-60 år, många utan riskfaktorer, som är sjuka, av och på sjukhus, för covid.

Jobbat på två olika sjukhus som båda haft det förfarandet, i en region med kronisk vårdplatsbrist. Om något landsting regelmässigt valt att slussa i flerbäddsrum så är det verkligen anmärkningsvärt.
Okej vet inte när vi hade patienter som var under 65+.Knepigt att det kan skilja så mycket och som läget är nu pga få patienter så har dom lagt ner covid 19 avdelningen men slagit ihop medecin och covid och lösningen kanske inte är den bästa men dom kan ju inte ha en hel avdelning för 2st patienter.
 
J Jonobe skrev:
Va?
Vet du inte vad högflöde är?
 
J
V växelventil skrev:
Okej vet inte när vi hade patienter som var under 65+.Knepigt att det kan skilja så mycket och som läget är nu pga få patienter så har dom lagt ner covid 19 avdelningen men slagit ihop medecin och covid och lösningen kanske inte är den bästa men dom kan ju inte ha en hel avdelning för 2st patienter.
Och här håller det på att brisera pga stort inflöde av ovaccinerade. Föregående natt vårdades 4 covid på akuten för att det ej fanns platser. Vi får flytta ut våra vanliga patienter varje natt till förmån för covid.

Det är väl inte så poppis att öppna en ny avdelningen under julhelgen och kalla in personal från sin ledighet. Tack och lov är ju jul- och nyårshelgen korta i år.

V växelventil skrev:
Vet du inte vad högflöde är?
Givetvis vet jag det, men du skriver inte helt begripligt. Vad är det du försöker säga?
 
Redigerat:
J Jonobe skrev:
Och här håller det på att brisera pga stort inflöde av ovaccinerade. Föregående natt vårdades 4 covid på akuten för att det ej fanns platser. Vi får flytta ut våra vanliga patienter varje natt till förmån för covid.







Givetvis vet jag det, men du skriver inte helt begripligt. Vad är det du försöker säga?
Sedan dom började med well02 så har man inte behövt använda högflöde under längre tid och patienterna har kunnat andas betydligt bättre mot tidigare.Hur fungerar högflöde frågar jag dig.
 
KristinaRT
V växelventil skrev:
Vet du inte vad högflöde är?
Ditt påstående hänger intel ihop. Den första 1,5 raden går inte ihop med resterande text. Verkar som några ord försvunnit?

Det jag tror du syftar på är att vården idag är bättre än för 1,5 år sedan. Du har helt rätt, vi vet nu att Optiflow räcker i de flesta fall och respirator kan ofta undvikas. Vi vet att vi måste behandla m antikoagulantia. Vi vet att bara syrgas gör stor skillnad i många fall, och vi vet att ålder inte automatiskt innebär behandlingsbegränsning.


Däremot kräver vården fortfarande vårdplatser, personal, skyddsutrustning, testning och barriärrutiner. Mao kommer det in många patienter kommer det krävas resurser, även om vi kan rädda de flesta från döden.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Nej det är som jag skrivit flera gånger nu.Jag kan förstå folk som väljer att inte ta dos 2 när dom har blivit mer sjuk av vaccinet än av själva sjukdommen.
Men människor är väl ändå för sjutton smartare än att de bara ställer de här två effekterna mot varandra och väljer det som känns lättast?

  • Om du är vaccinerad så har du ett bra skydd mot att bli sjuk och minskar därför risken att smitt någon annan, skör människa. Cancersjuka till exempel.
  • Om du är vaccinerad så smittar du i mindre grad än en ovaccinerad gör. Se punkt 1.
  • Om du blir sjuk så kan du ha så milda symptom så att du inte ens märker något, och då smitta ner någon som får betydligt värre sjuk.
  • Alla som blir sjuka är ju plantskolor för nya mutationer av sjukdomen. Vi vet hur Covid beter sig nu, men det finns alltid en risk för en ny, värre, mutation. Vaccin är ett skydd mot det.
  • Om du blir sjuk så är det lite oklart hur sjuk du blev och hur länge du är immun. För en vaccinering finns det betydligt tydligare data.

För tio år sedan svullnade mitt ansikte upp när jag tog antibiotika. Jag har tagit antibiotika igen utan att något hände.

Hade jag upplevt att jag fått feber och att hjärtat rusar efter en vaccination så hade jag konsulterat en läkare, eller flera.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag fick hög feber och kräkningar i 3 dagar efter tredje dosen Comirnaty, men det är ingenting jämfört med att kraftigt minska risken för IVA-inläggning. Omikron verkar ju ruskigt smittsamt, så det kan bli riktigt jobbigt att undvika smitta med annat än rena gasmasker.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Är det inte bra om vi kan rädda så många som möjligt?Tror du rör till saker eller vill inte se att vården är bättre rustade idag mot för 1 år sedan.
Och du rör till det för som du skriver så verkar det som om du tror att vården ensamt kunde räddat alla utan att vi hade haft vaccinet. Ja vården har säkert blivit bättre, skam vore det väl annars. Men att tro att det hade sett likadant ut om vi ej haft så hög vaccinationsgrad som vi har så hade dödstalen varit otroligt mycket högre.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men människor är väl ändå för sjutton smartare än att de bara ställer de här två effekterna mot varandra och väljer det som känns lättast?

  • Om du är vaccinerad så har du ett bra skydd mot att bli sjuk och minskar därför risken att smitt någon annan, skör människa. Cancersjuka till exempel.
  • Om du är vaccinerad så smittar du i mindre grad än en ovaccinerad gör. Se punkt 1.
  • Om du blir sjuk så kan du ha så milda symptom så att du inte ens märker något, och då smitta ner någon som får betydligt värre sjuk.
  • Alla som blir sjuka är ju plantskolor för nya mutationer av sjukdomen. Vi vet hur Covid beter sig nu, men det finns alltid en risk för en ny, värre, mutation. Vaccin är ett skydd mot det.
  • Om du blir sjuk så är det lite oklart hur sjuk du blev och hur länge du är immun. För en vaccinering finns det betydligt tydligare data.

För tio år sedan svullnade mitt ansikte upp när jag tog antibiotika. Jag har tagit antibiotika igen utan att något hände.

Hade jag upplevt att jag fått feber och att hjärtat rusar efter en vaccination så hade jag konsulterat en läkare, eller flera.
Vet inte hur du menar att en läkare ska kunna göra något för borde väl handla om när hjärtat rusar så här det väl med vaccinet att göra och jag hoppas på när det väl försvinner ur kroppen så går det tillbaka. Men visst försätter det ändå så söka läkare.Sedan det här med att vara smart så borde det väl vara smartare att inte ta dos 2 eftersom det verkar att folk blev sämre av dos 2 om man jämför med dos1.Det borde väl vara som Charlotte kallas läkare så att så här i efterhand så skulle nog Charlotte inte vaccinerat sig med fasiit i hand .Förstår du hur jag resonerar. Varför ska jag ta dos 2 när jag knappt var sjuk istället för risken att bli mer sjuk av dos 2.Tänk dig själv när du får besked att du fått positivt svar att du är sjuk i covid 19 och sedan går du bara och väntar att när tusan ska jag insjukna.
 
MultiMan
Den mest sannolika förklaringen till att man får mer biverkningar av senare doser är att immunförsvaret redan är primat och kan svara direkt. Det visar bara att vaccinet fungerar och för varje boosterdos så ökar kroppens gensvar om vi får in virus i kroppen, precis som tänkt.

Covid-19 dödar och belastar sjukvården kraftigt. Därför ska man vaccinera sig oavsett vad man själv tycker.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Och du rör till det för som du skriver så verkar det som om du tror att vården ensamt kunde räddat alla utan att vi hade haft vaccinet. Ja vården har säkert blivit bättre, skam vore det väl annars. Men att tro att det hade sett likadant ut om vi ej haft så hög vaccinationsgrad som vi har så hade dödstalen varit otroligt mycket högre.
Men självklart så här ju vaccinet haft en positiv effekt på sjukvården men vi har kunnat vårda svårt sjuka bättre idag än tidigare men tittar på siffrorna så ökar smittan bland vaccinerade och det blir fler som kommer behöva sjukvård. Till sommaren kommer dom flesta som behöver sjukvård vara vaccinerade för tittar man på siffrorna bara för några månader sedan så var det 80% ovaccinerade som behövde sjukvård men den siffran sjunker och nu börjar siffran gå ner till 60%och kommer vi försätta tro att vi kan leva som vanligt så kommer vi få en stor belastning inom sjukvården.Mao så är det upp till oss själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.