Fjärde gången gillt: Man måste gå in på rätt rum så finns gruppen kvar. Tänk vad lätt allt är när man gör rätt. Hoppas detta kan vara till hjälp för ngn annan.
 
D
Shelly Uni kan det vara bland det snaskigaste som finns?

Vad har ni gjort med den?
 
D Derbyboy skrev:
Shelly Uni kan det vara bland det snaskigaste som finns?
Vad har ni gjort med den?
Shelly Uni är väldigt prisvärd, en nära på färdig produkt med väldigt mycket inbyggt. Älskar den.

Styr min 22 år gamla jordvärmepump med den.

Pumpen har en extern ingångsplint som man kan kortsluta, så den styr jag med en av de potentialfria utgångarna på Unin. Funktionen på plinten går att ställa in i pumpen, jag har satt den just nu till "kompressor och tillskott av", då kan jag stänga av värmepumpens dyra delar när elpriset är dyrt men behålla cirkulationen så att inte utsatta delar av rörsystemet fryser.

Automatiserat detta genom Home Assistant så den kör bara när Nordpools spotpris är lägre än dygnssnittet. Nödstart inlagd om returtemperaturen skulle bli lägre än 5 grader.

Även kopplat på maximala antalet (tre) DS18B20-temperatursensorer på den, så Unin mäter värmepumpens framledning, retur och vvb-temperatur.

Nästa projekt är att bygga en vattennivåmätare till den grävda vattentäkten som varierar ganska mycket per år. Har redan en vattentät trycksensor som ska ner i botten på brunnen, den kopplas på Unins ADC-ingång så får man matcha spänning mot djup, i förväg kalibrerat med testrigg. Bara sur på mig själv att jag inte har en Uni hemma, beställde några puckar från Shelly på deras BF-rea men tänkte inte på att kasta in en Uni i korgen också.
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
H
D Derbyboy skrev:
Shelly Uni kan det vara bland det snaskigaste som finns?

Vad har ni gjort med den?
Tänkte bygga ett bevattningssystem
Regntunna utanför växthus med pump och eventuellt nivåvakt ifall pumpen inte har det inbyggt för att undvika torrkörning.
I växthuset kör jag med bevattning underifrån via ett markrör " rain gutter grow system" som förses med nivåvakt.
Uni'n styr pumpen med hjälp av nivåvakterna och håller markrör fullt med vatten samt även frostvakt via termometer och en shelly 1pm.
Allt detta går att få ihop med "osmarta" prylar men jag kan använda billigare grejer samt få statistik över driften med denna uppställning.
 
B
Använder inte shelly uni, men har några shelly 1 pm med tempmätning. För att mäta el och styra kring vp, vedpanna, acktank, vvb. Och retur fram till element/golvvärme.
 
Följer tråden med intresse då jag planerar att installera ett smart hem i kommande bygge, även konvertera vissa funktioner i befintlig byggnad.. men jag har ingen direkt erfarenhet av olika system.. det enda jag installerat hittills är några Ikea belysning i köksskåp .. undersöker olika system och kommit fram till att Shelly verkar mest intressant o prisvärt..

Har några funderingar.. gärna om någon vill kommentera med förslag mm..

Har en elektriker vän som kommer hjälpa med ny installationen, (pga budget kan ej byta elektriker utan är fast med denna.. örf) dock så är han väldigt fast i det traditionella (enl. mig föråldrat) el dragnings system så vill ge olika förslag hur vi kan göra det smartare..

Min tanke är att vid en helt ny installation känns meningslöst att dra fram vp o dosa till brytare mm för att sedan installera en remote switch i dosan som man gör vid efterinstallation.. borde vara både enklare och smartare att montera switch direkt i dosan för armaturen vilket skulle spara en hel del enl. mig onödig dragning.. alternativt installera styrningen redan i centralen.. Kommentarer på det?

Shelly Uni verkar väldigt smart.. fundering på den.. såg att den endast opererar på låg spänning.. om jag förstår rätt så används den endast för att leverera olika värden till systemet för att sedan låta systemet styra div genom anslutna switchar? Hur gör ni med strömförsörjning till Uni.. Batteri lr transformator?

Tacksam för input
 
DIY Maniac Gromz skrev:
Följer tråden med intresse då jag planerar att installera ett smart hem i kommande bygge, även konvertera vissa funktioner i befintlig byggnad.. men jag har ingen direkt erfarenhet av olika system.. det enda jag installerat hittills är några Ikea belysning i köksskåp .. undersöker olika system och kommit fram till att Shelly verkar mest intressant o prisvärt..

Har några funderingar.. gärna om någon vill kommentera med förslag mm..

Har en elektriker vän som kommer hjälpa med ny installationen, (pga budget kan ej byta elektriker utan är fast med denna.. örf) dock så är han väldigt fast i det traditionella (enl. mig föråldrat) el dragnings system så vill ge olika förslag hur vi kan göra det smartare..

Min tanke är att vid en helt ny installation känns meningslöst att dra fram vp o dosa till brytare mm för att sedan installera en remote switch i dosan som man gör vid efterinstallation.. borde vara både enklare och smartare att montera switch direkt i dosan för armaturen vilket skulle spara en hel del enl. mig onödig dragning.. alternativt installera styrningen redan i centralen.. Kommentarer på det?

Shelly Uni verkar väldigt smart.. fundering på den.. såg att den endast opererar på låg spänning.. om jag förstår rätt så används den endast för att leverera olika värden till systemet för att sedan låta systemet styra div genom anslutna switchar? Hur gör ni med strömförsörjning till Uni.. Batteri lr transformator?

Tacksam för input
Vissa lampor tycker jag det är oumbärligt att kunna tända med en traditionell strömbrytare på väggen. Gäster kan vilja tända eller släcka. Det är opraktiskt om allt bara styrs från din mobil eller är förprogrammerat.

Tex utebelysning kan gott kopplad utan brytare och bara gå på skymningsrelä eller solens upp och nedgång.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vissa lampor tycker jag det är oumbärligt att kunna tända med en traditionell strömbrytare på väggen. Gäster kan vilja tända eller släcka. Det är opraktiskt om allt bara styrs från din mobil eller är förprogrammerat.

Tex utebelysning kan gott kopplad utan brytare och bara gå på skymningsrelä eller solens upp och nedgång.
Tack för input! Har liknande tanke.. men man kan ju installera "vanliga" brytare som styr via fjärr funktion.. av typen nedan..
https://shop.shelly.cloud/shelly-wall-switch-1-white-wifi-smart-home-automation#566

Tänker att ev. problem skulle vara om den tappar signal till enheten.. är det så du tänker.. att det är mer stabilt med en "riktig" brytare?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är opraktiskt om allt bara styrs från din mobil eller är förprogrammerat.
Jag skulle gå ett steg längre och anser att alla basfunktioner avseende belysning i ett hus ska gå att använda helt utan mobil, fjärrkontroll, internetuppkoppling, okraschad "hemmaserver" eller vad man nu kan tänkas nyttja för saker för extrafinesser.

Missförstå mig inte, jag gillar extrafinesser men inte på bekostnad av att alla, alltid ska kunna använda sakerna intuitivt och problemfritt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
DIY Maniac Gromz skrev:
Tack för input! Har liknande tanke.. men man kan ju installera "vanliga" brytare som styr via fjärr funktion.. av typen nedan..
[länk]

Tänker att ev. problem skulle vara om den tappar signal till enheten.. är det så du tänker.. att det är mer stabilt med en "riktig" brytare?
Ja det är ett alternativ. Den är ny hos Shelly. Går ju att konfigurera om och till och med att flytta runt till annan plats vid behov (y)
 
  • Gilla
DIY Maniac
  • Laddar…
P Pin skrev:
Går ju att konfigurera om och till och med att flytta runt till annan plats vid behov (y)
Att det är en form av brytare ser jag men jag måste vara blind för jag hittar ingen dokumentation om exakt vad det är. :oops: Typ att den går att flytta eller hur den kan konfigureras.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att det är en form av brytare ser jag men jag måste vara blind för jag hittar ingen dokumentation om exakt vad det är. :oops: Typ att den går att flytta eller hur den kan konfigureras.
Undrar samma sak, hittar inget produktblad på denna.. i exemplet på bild är den installerad i dosa med en remote switch i dosan..
Men antar att själva knappen måste ha något batteri då den är fristående från fjärrbrytaren och borde då gå att flytta den till valfri plats vilket skulle ge större frihet vid installation..
 
H
Tycker det låter dumt att vara beroende av batterier för alla brytare osv. Då ska man ju hålla på och byta dem..
En standard elinstallation som funkar även för folk som besöker huset.

Däremot kan du ju tänka på att använda dosor med "pung" bakom brytare, då ryms puckor osv utan problem!
https://www.elbutik.se/product.html/dosa-inf-big-box-13mmelko-big-box-13mm?category_id=1921

Dra fram nolla till alla brytare.

Uttag med separat tändbrunn så kan övre uttaget till fönsterlampa styras med puck medans nedre är alltid på.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nya brytaren från shelly är bara till för deras puckar så den är en vanlig på det sättet men ska nog inte användas till att bryta större laster. Puckarna drar ju bara 1W.
 
DIY Maniac Gromz skrev:
Följer tråden med intresse då jag planerar att installera ett smart hem i kommande bygge, även konvertera vissa funktioner i befintlig byggnad.. men jag har ingen direkt erfarenhet av olika system.. det enda jag installerat hittills är några Ikea belysning i köksskåp .. undersöker olika system och kommit fram till att Shelly verkar mest intressant o prisvärt..

Har några funderingar.. gärna om någon vill kommentera med förslag mm..

Har en elektriker vän som kommer hjälpa med ny installationen, (pga budget kan ej byta elektriker utan är fast med denna.. örf) dock så är han väldigt fast i det traditionella (enl. mig föråldrat) el dragnings system så vill ge olika förslag hur vi kan göra det smartare..

Min tanke är att vid en helt ny installation känns meningslöst att dra fram vp o dosa till brytare mm för att sedan installera en remote switch i dosan som man gör vid efterinstallation.. borde vara både enklare och smartare att montera switch direkt i dosan för armaturen vilket skulle spara en hel del enl. mig onödig dragning.. alternativt installera styrningen redan i centralen.. Kommentarer på det?

Shelly Uni verkar väldigt smart.. fundering på den.. såg att den endast opererar på låg spänning.. om jag förstår rätt så används den endast för att leverera olika värden till systemet för att sedan låta systemet styra div genom anslutna switchar? Hur gör ni med strömförsörjning till Uni.. Batteri lr transformator?

Tacksam för input
Man utför installationen enligt normalt förfarande, Shelly är ett komplement till befintligt styrning. Absolut ingenting man ska tro sig vara en ersättning till kabeldragning och dylikt.

Plejd däremot kan man diskutera då det är en stabilare och seriösare produkt. Men jag hade inte heller där valt att ersätta en kabeldragning med trådlös kommunikation för evigt. Utan återigen sett det som ett komplement!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.