Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J Jocke Best skrev:
Var det hon som fick de goda generna i familjen? Lite som i Twins. Fast du blev Danny de Vito?
Hon blev IVA-sköterska, och du blev..ja..forumdoktor.
Antagligen inte eftersom hon var vaccinerad men jag kan ha fel.Japp jag är forumsdocktor och många andra här är läkare så snacka om bra kombo.
 
S skogaliten skrev:
Sorry, men jag förstår faktiskt inte vad du menar?
Nej det förstår vi.
 
P pmd skrev:
Hur många?
Det är väl över 3000 hitils som blivit sjuka av pfizer men sedan har väl man inte redovisat modernas vad jag har sett.
 
P pmd skrev:
På vilket sätt är den bättre och vad är det som har gjort den bättre?
I redan tidigt skede så ser man att patienter som har svårt med andningen har man inte behövt andvända högflöde lika länge och det kunde man inte tidigare.
 
P pmd skrev:
Har din fru och din syster räknat med hur det går på alla covid-19-avdelningar i hela Sverige?
Nej dom samarbetar med länen runt örebro.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Det är kanske ingen större vits med att anmäla mindre allvarliga biverkningar som redan är kända?
Ja själv har inte jag anmält att jag fick 40 graders feber eller forfarande har känning av rusning av hjärtat.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror att det finns en ganska stor korrelation mellan att inte ha haft covid-19 och inte vara rädd för att vaccinera sig.
Alla har väl sina anledningar varför man väljer att inte vacccinera sig men det som är tråkigt att det finns folk som inte haft covid 19 får för sig att det betyder att man blir automatiskt allvarligt sjuk.Själv låg jag i samma säng som frugan när hon var sjuk i covid 19 4 dygn men hon lyckades ändå inte smitta mig och det tror jag dom flesta som skriver här är omöjligt.
 
P pmd skrev:
Nej, det är inte en spekulation. Det är en sannolikhetsbedömning baserad på statistisk erfarenhet.
Ja fast man ser nu att som för 1 år sedan att flertalet patienter har man kunnat rädda mot tidigare skulle inte ha mycket till chans att överleva.
 
P pmd skrev:
Hur vet du det? De hade kanske dött om de inte varit vaccinerade? De är väl vaccinerade?
Men å andra sidan skulle väl vaccinet hindrat dom för att bli svårt sjuka eller?
 
P pmd skrev:
Ja, visst är vaccin en fantastiskt bra uppfinning!?
Ja men som jag har skrivit i flera månader nu vaccinet har jag inget emot utan folket som vaccinerar sig och tror man kan gå till jobbet trots man är sjuk eller inte behöva följa FHM rekommendationer.
 
P pmd skrev:
Aha! Det är där skon klämmer. Du fick feber efter vaccinationen och vill rädda andra från att råka ut för samma sak. Risken för att få hög feber efter en vaccination mot covid-19 är emellertid mycket, mycket liten så du behöver inte oroa dig. Väldigt få kommer att råka ut för det.

F.ö. så är det inte hundraprocentigt säkert att din feber berodde på vaccinationen.
Nej det är som jag skrivit flera gånger nu.Jag kan förstå folk som väljer att inte ta dos 2 när dom har blivit mer sjuk av vaccinet än av själva sjukdommen.Jag känner flera som varit sjuka i covid 19 utan att dom har haft någon symtom alls utan dom har testat sig för en kollega blivit sjuk.Det står på att man kan få feber på modernas intyg du får vid vaccinering.
 
P pmd skrev:
Det vore ju lite fånigt. Spruträdsla kan man få professionell hjälp mot.
Tror inte folk som inte vill vaccinera sig berorpå att man är spruträdd utan tror mer på att flera ska vaccinera sig så slipper jag bli sjuk.min spruta känndes inte alls.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Osanning behöver det inte vara, men kanske inte representativt? Hur är patienturvalet? Jag hörde om en avdelning där samtliga patienter kom från en stadsdel med låg vaccinationsgrad. Det kan upplevas jobbigt för personalen.

Den nya behandling med IL-6 antagonister som @Jonobe nämnde minskar risken eller oddsen att dö med 13% jämfört med standardvård vilket innefattar andra billigare immunhämmande mediciner.
Så någon drastisk minskning av dödsfallen i Sverige kan knappast förklaras av bättre mediciner.

Några monoklonala antikroppsmixar mot viruset har väl fått riktiga godkännanden i somras och kan väl blivit mer tillgängliga men de har heller inte visat några drastiska effekter på minskad risk för svårt sjuka att dö.

Om IL-6 medicinen.

[länk]
Fast nu pratar vi inte om Il-medicinen utan om wello2 som hjälper patienter att andas.
 
V växelventil skrev:
Det är väl över 3000 hitils som blivit sjuka av pfizer men sedan har väl man inte redovisat modernas vad jag har sett.
Och de 3000 har även haft Covid-19 så de kunnat jämföra vad de blev sjukast av? Vilket fick de isåfall först, vaccinet eller sjukdomen? (Fick de vaccinet först, är ju sannolikheten stor att de fick en mycket mildare sjukdomsbild än de annars skulle fått).
 
B b8q skrev:
Och de 3000 har även haft Covid-19 så de kunnat jämföra vad de blev sjukast av? Vilket fick de isåfall först, vaccinet eller sjukdomen? (Fick de vaccinet först, är ju sannolikheten stor att de fick en mycket mildare sjukdomsbild än de annars skulle fått).
Vad jag fattar det som är det efter vaccinering men tror inte dom har tagit med det i beräkningen som du menar.Ska försöka hitta om det står något om det hos moderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.