Teknikutvecklingen har gått framåt senaste åren.
100% vår husproduktion de senaste åren har hållit minst 3 veckor genom att använda sockerlim istället för traditionella metoder. (Dock försvinner en del byggmaterial från både bygget och det färdiga huset. Undersökning pågår...)
https://matochbaktankar.se/2014/12/09/sockerlim/

Fördelen är att fogen inte bränns och missfärgas vid tillredningen och att sockerlimmet är mer förlåtande.
Dock sker fortfarande olyckor i samband med dessa heta arbeten. Även en droppe sockerlim gör rejält ont på fingret.
 
R Rolle314 skrev:
Teknikutvecklingen har gått framåt senaste åren.
100% vår husproduktion de senaste åren har hållit minst 3 veckor genom att använda sockerlim istället för traditionella metoder. (Dock försvinner en del byggmaterial från både bygget och det färdiga huset. Undersökning pågår...)
[länk]

Fördelen är att fogen inte bränns och missfärgas vid tillredningen och att sockerlimmet är mer förlåtande.
Dock sker fortfarande olyckor i samband med dessa heta arbeten. Även en droppe sockerlim gör rejält ont på fingret.
Barnarbetarna var inte godkända för heta arbeten så entrepenören valde en annan metod. Tyvärr hade de bristande kompetens om hållfastighetsberäkningar...

/N
 
  • Gilla
  • Haha
Etutaetuta och 5 till
  • Laddar…
A
anders07 anders07 skrev:
Nä, dolt fel kan det inte bli tal om... Herregud, t.o.m. Anticimex skulle ha fångat det där!
De hade nog fått med det mesta i sina svepande formuleringar kring riskkonstruktioner, men ett utlåtande med något konkret kan jag inte tänka mig att det hade kommit ut…
 
  • Haha
anders07
  • Laddar…
Förstår inte varför du gnäller. Du har beställt ett hus och enligt bilden har du fått ett hus och vad jag kan se så får du tak över huvudet. Betala fakturan och gå vidare. Visst taket ser lite snett ut men ta in offert eller gör det själv.
 
  • Gilla
  • Haha
hundbiten och 5 till
  • Laddar…
J
P polarsson skrev:
Akta så du inte får skadedjur..... eller barnfingrar :crysmile:
Same-same
 
Kanske ett fall för "arga snickaren" att ta tag i, jag skulle vilja se minen och ursäkterna på de som utfört arbetet.

Är det löpande eller fast pris?

Har du hållt inne med betalningen tills slutbesiktning är genomförd av oberoende part?

Kanske dags för "byggahus" att starta en egen omröstning om "Årets byggfusk-äkta bygge"?? Tror detta bygge har stor chans att ta hem allt!

årets matbluff-äkta vara https://www.aktavara.org/1273/arets-matbluff

Fast om du vill ha min helt opartiska professionella åsikt som lekman, beror det nog på den globala uppvärmningen tyvärr. Ett ypperligt bevis på att värmen får materialet att smälta likt glaciärerna, tyvärr...
 
Kommer att kosta mycket deg att få ordning på det där, särskilt om KA smet, men det lönar sig inte att klaga vid sådana här tillfällen. Det det är bara att tugga i sig, för man får bara äta upp det till slut i alla fall. Bit ihop och kom igen bara. En sockrad faktura kommer garanterat ändå.

Av egen erfarenhet vet jag att det tar nästan exakt ett år efter ett sådant projekt innan det till slut står ett färdigt hus där. Har nån gammal tråd om det där, och det slutade lyckligt till slut i vårt fall.:)
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 12 till
  • Laddar…
A
N niblom skrev:
Byggaren och KA gjorde ett katastrof jobb och huset håller på att rasa: Hur stämmer jag dem?[bild]
Bygget påminner lite om det som någon låtit typ seniorpoolen göra på hans stall, vad du än gör följ inte hans råd vad gäller skadehantering…
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Om än en klen tröst- jag har gått på samma nit x 2 i år... Tycker mig se ett mönster som uppstår runt den här tidpunkten varje år... Även fast jag står som byggherre och noggrannt övervakar bygget, samt har egen tillverkning av stommen hemma så går det bara inte...

Men som min svärfar lärde mig när jag blev husägare för 12 år sedan-

"Lite snett är åxå rakt"

Fast jag undrar om inte lite mjukfog kan få taket tätt iaf, ja menar huset håller juh fortfarande ihop i övrigt
 
  • Söndrig pepparkakshusfasad på ett vitt fat, med smulor och grädde, bredvid kaffekopp och pepparkakor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pepparkakshus med snett tak dekorerat med godis står på ett fat, symboliserar byggfrustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
Har fått reda på fler saker nu och tydligen har de använt barnarbetare när de byggt huset. Bygglovet var heller inte klart så jag har fått ett svartbygge på halsen!

Alla vet att barnarbete inte är bra efter som de inte har någon känsla för kvalité:rofl::rofl:
 
  • Gilla
OskarKalm
  • Laddar…
Det är bara att riva. Och vad som är värre, inom bara ett par dagar kommer du få hantera eventuella problem med tomten också. Oftast är tomten inte så mysig och välkomnande som utlovats och ger inte alls det man hoppats på.
Själv fick jag tomtar på loftet i mitt hus, vilket kan leda till långtgående besvär för samtliga boende i kåken!
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
Byggaren och KA gjorde ett katastrof jobb och huset håller på att rasa: Hur stämmer jag dem?[bild]
Äh, det fixar väl målaren?
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
N niblom skrev:
Har fått reda på fler saker nu och tydligen har de använt barnarbetare när de byggt huset. Bygglovet var heller inte klart så jag har fått ett svartbygge på halsen!
Lider med dig, hoppas ni kan hitta en lösning.
Här kom det tillslut ett spontant erkännande, men när man frågar hur de tänker lösa problemet får jag inga svar...
 
  • Söndrigt pepparkakshus med godisdekor på bricka, lapp med texten "Vi är Monster".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
Är det inte så enkelt att det bara är en väldigt kreativ design, kanske t o m en "Grand Design" där inget har kompromissats bort. Av någon rik knös med för mycket pengar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det är bara att tugga i sig och gå vidare :)
 
  • Gilla
  • Haha
SA6BTU och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.