Skeppars5 skrev:
Jag har tänkt bygga en egen solluftfångare, lik den från TA-TEKNIK & Fritid - Försäljning av hopfällbara produkter, men fläkten skulle drivas av nätström och termostat. dvs. fläkten startar då solfångaren uppnår önskad värme, typ 15-20 grader. Har någon erfarenhet av en sådan? Skillande mellan den och Solarventi är att TA's fläkt tvingar kalluften genom absorbatorfilten (luften silas genom den varma filten) , medan Solarventi's lösning bygger på strålvärme från den varma plåten. Har jag förstått rätt?
Kan någon tipsa om var jag hittar passande termostat? den behöver kunna tåla uppemot 120grader, tror jag.
Tycker att principen verkar likna varandra; Solarventis baksida har en en plåt med en mängd små hål i där luften sugs in och sedan genom den svarta filten och sedan via fläkten in i huset.
 
Här är ett par termostater som kan vara lämpliga:

Conrad.sk - Artikeleinzelansicht

Conrad.sk - Artikeleinzelansicht


Jag använder Clas O's 6W,12V fläkt i en luftsolfångare som är 2.7 kvm stor. Den fungerar bra och tål tydligen varmluften. I.o.m. att den pumpar upp till 3000 l/min så tror jag inte det hinner byggas upp alltför hög temp i solfångaren.
 
Hej!
Jag hade också funderingar på att bygga en luftsolfångare. Är det någon som vet var man kan köpa absorbatorduken?
 
bebben skrev:
Det har kanske nämnts men här é en byggbeskivning på en variant:

[länk]
Farsan håller på o bygger en på 4m2 som ska sitta på hobbyverksas väggen, Funkar den bra så ska jag göra en på 4-5 m2 till mitt garage som är på 65 m2..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.