Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, både då och nu har jag just skrivit om att flera mindre regioner t.ex. har fler på IVA i förhållande till befolkningsmängden än storstadsområdena. Det framgår klart om du tittar på sidan jag länkade till: [länk]

Nej, antalet på sjukhusen har verkligen inte bara gått upp 1 % under senaste månaden. I Dalarna har det gått upp med 100 %.
Det sa dom på ekot att dom flesta regionerna har haft en ökning på 1% förutom storstäderna och jag lyssnar nu och dom säger att Malmö är ökningen 24%Ska höra med min syster för tyckte hon sa 3 patienter på intensiven på Falu lassarett.
 
Redigerat:
BirgitS
V växelventil skrev:
Jag menar att det är större chans att klara sig bättre med den behandlingen som vi har idag om man jämför med behandlingen för 1 år sedan.
Men nu gällde det ju just Nyfnikens två bekanta som var ovaccinerade förra hösten men skulle ha vaccinerat sig i år och därmed med stor sannolikhet inte ens hade behövt sjukhusvård om de hade insjuknat denna höst i stället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men nu gällde det ju just Nyfnikens två bekanta som var ovaccinerade förra hösten men skulle ha vaccinerat sig i år och därmed med stor sannolikhet inte ens hade behövt sjukhusvård om de hade insjuknat denna höst i stället.
Fast det vet vi ju inte utan spekulationerna.Dom som ligger på Lindesberg lasarett är bägge vaccinerade.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Det sa dom på ekot att dom flesta regionerna har haft en ökning på 1% förutom storstäderna och jag lyssnar nu och dom säger att Malmö är ökningen 24%Ska höra med min syster för tyckte hon sa 3 patienter på intensiven på Falu lassarett.
Titta själv om du tycker att det stämmer.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Hur kan man ens prata om 1 % när det för en månad sen 1 st på annan sjukavdelning, det betyder ju 1.01 person idag (i verkligheten har Kronoberg 4 st så en uppgång med 400 %).

Dalarna har 3 på IVA idag och för en månad sen hade de 0.
3 på IVA är ungefär hälften av vad det var där under andra vågen.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
V växelventil skrev:
det är många som har blivit mer sjuka av vaccinet än av själva sjukdomen
Vad räknar du som ”många”?

(Vilken siffra du än svarar är jag rätt övertygad om att det är betydligt fler som DÖTT av själva sjukdomen än av vaccinet.)
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Titta själv om du tycker att det stämmer.
[länk]
Hur kan man ens prata om 1 % när det för en månad sen 1 st på annan sjukavdelning, det betyder ju 1.01 person idag (i verkligheten har Kronoberg 4 st så en uppgång med 400 %).

Dalarna har 3 på IVA idag och för en månad sen hade de 0.
3 på IVA är ungefär hälften av vad det var där under andra vågen.
Stämmer inte frågade min syster och dom har 2 st på Iva för 1 kunde dom köra ner till medicnavdelningen och på mora har dom 0 på intensiven.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Fast det vet vi ju inte utan spekulationerna.
Naturligtvis men det var ju en spekulation från din sida att den som dog skulle ha blivit räddad pga. bättre sjukvårdsbehandling. Eftersom vi vet att vaccinet skyddar nästan alla från att bli allvarligt sjuka (särskilt om de är under 80 år) så är det ju troligare att vaccinet hade gjort att de inte hade blivit så allvarligt sjuka.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis men det var ju en spekulation från din sida att den som dog skulle ha blivit räddad pga. bättre sjukvårdsbehandling. Eftersom vi vet att vaccinet skyddar nästan alla från att bli allvarligt sjuka (särskilt om de är under 80 år) så är det ju troligare att vaccinet hade gjort att de inte hade blivit så allvarligt sjuka.
Men skyddar inte dom 2st som ligger på Lindesberg lasarett.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Stämmer inte frågade min syster och dom har 2 st på Iva för 1 kunde dom köra ner till medicnavdelnimgen och på mora har dom 0 på intensiven.
Så bra att en har blivit utskriven från IVA under dagen. Men för en månad sen var det 0 så det är en oändlig ökning räknat i % under senaste månaden.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Jo men du måste förstå att det kommer in patienter som är vaccinerade även idag som får betydligt bättre vård idag än för 1 år sedan.Sedan spelar det ingen roll om du är svårt sjuk vaccinerade eller inte för är du SJUK så är du SJUK.
Är det enda du vill framföra i den här tråden att vården har blivit bättre på att ta hand om covidsjuka under det senaste året?
Det är ju trots allt en tråd om vaccinering.

Kan du inte skriva ett längre inlägg där du redogör ordentligt för vad det är för något du vill framföra?
Nu med alla dessa korta meningar som svar på andras verkar det bara rörigt och som att du motsäger dig själv ibland.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så bra att en har blivit utskriven från IVA under dagen. Men för en månad sen var det 0 så det är en oändlig ökning räknat i % under senaste månaden.
Men detta är ju ingenting mot för 1 år sedan.Så även för du försöker se ut som en stor ökningen så går det inte jämföra mot tidigare. Och med den behandlingen idag så klarar sig betydligt fler mot ifjol.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det enda du vill framföra i den här tråden att vården har blivit bättre på att ta hand om covidsjuka under det senaste året?
Det är ju trots allt en tråd om vaccinering.

Kan du inte skriva ett längre inlägg där du redogör ordentligt för vad det är för något du vill framföra?
Nu med alla dessa korta meningar som svar på andras verkar det bara rörigt och som att du motsäger dig själv ibland.
Är det inte bra om vi kan rädda så många som möjligt?Tror du rör till saker eller vill inte se att vården är bättre rustade idag mot för 1 år sedan.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Men detta är ju ingenting mot för 1 år sedan.Så även för du försöker se ut som en stor ökningen så går det inte jämföra mot tidigare. Och med den behandlingen idag så klarar sig betydligt fler mot ifjol.
Jag vet att situationen idag inte är som för ett år sen. Frågan är hur situationen är i mitten/slutet av januari när antalet bekräftade fall går upp vecka för vecka och antal på sjukhus går upp vecka för vecka samtidigt som sjukhusen ska ta hand om patienter med influensa, vinterkräksjuka och RS-virus som de inte behövde förra vintern och dessutom samtidigt som en större del av personalen är sjukskriven eller vabbar jämfört med förra året.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Är det inte bra om vi kan rädda så många som möjligt?Tror du rör till saker eller vill inte se att vården är bättre rustade idag mot för 1 år sedan.
Naturligtvis

Jag har inga problem med att vården har lärt sig en massa under pandemin. Men jag blir frågande när du säger en sak och Jonobe en annan.

Men ingetdera hör ju hemma i en tråd om vaccinering.
 
V växelventil skrev:
Men detta är ju ingenting mot för 1 år sedan.Så även för du försöker se ut som en stor ökningen så går det inte jämföra mot tidigare. Och med den behandlingen idag så klarar sig betydligt fler mot ifjol.
Jag kan bara hålla med @BirgitS, vad vill du ha sagt egentligen?
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.