C
H hewsbyggare skrev:
Tänker du att en elpatron riskerar att slå till? :oops:
Ja, skall du ha upp varmvattnet eller framledningstemperaturen över ~50-60° är det ju ett faktum att detta sker med elpatronen. Men även vid lägre temperaturer kan ju elpatronen kliva in om effekten inte räcker till.
Och gällande förlusterna är det som bekant rätt dyrt att höja temperaturen 1 grad.
 
  • Wow
hewsbyggare
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Motsättningen är väl att en nationell standard inte skulle motsvara en kommande europeisk standard och vi därmed skulle vara fast i ett eget system som skiljer sig från alla andras.

Utöver den apparat det innebär att utveckla och förvalta en nationell standard innebär det ju också att nätägarna är hänvisade till de tillverkare som är beredda att leverera produkter som uppfyller denna standard, med de merkostnader detta innebär.

Nä, det rätta hade möjligen varit att avvakta en internationell standard och peka på denna. Bara att inse att ett standardiserat gränssnitt missade tåget denna gång och att man får återuppta detta när förutsättningarna finns. Under tiden känns den nuvarande lösningen som en rimlig kompromiss.
Allt är redan standariserat förutom info från kundporten som det inte finns några regulatoriska krav på därav behovet att styra upp det nationellt. Så väntar du på "någon annan" ska ta fram en standard får du nog vänta väldigt länge. Men det finns ju inget som motsätter att vi går ut som första nation och försöker etablera en standard, det är bara någon som måste göra jobbet.

Och som sagt, jag skulle gärna få till ett möte med den där "någon" som alltid verkar hålla sig borta när hen väl behövs. ;)
 
Johan1975z skrev:
Ni som inte har bundit, vad är er plan?
Ta från sparkontot när elen är dyr, stoppa tillbaka i sommar. Det är liksom som en ackumulatortank, men med pengar :)

Skämt åsido, vi optimerar den generella förbrukningen så mycket som möjligt. Blir helt klart en modern spiskassett till nästa vinter, och att börja hamstra billig ved. Med tanke på effektförlusterna det innebär att elda i ett värmekraftverk för att producera el som sedan drar min elpatron in värmepumpen, så är det nog miljövänligare att ha förbränningen på plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Blir helt klart en modern spiskassett till nästa vinter, och att börja hamstra billig ved.
Samma här. Vi har länge funderat på att installera en modern braskamin ur ett rent "mys-perspektiv" men nu blir det lika mycket för uppvärmningens skull.
 
P PeeWee skrev:
Det är givetvis inte Tibbers fel att det är höga elpriser men resonemanget att det är oturligt/onormalt höga just nu tror inte jag är en engångshändelse.
Även jag har (tillfälligt) lämnat Tibber, men... Om det du säger stämmer så kommer de fasta priserna helt enkelt injusteras, eller sluta erbjudas för att alla som erbjuder dem går i konkurs. Elhandlarna måste ju köpa elen till timpris, så går de inte plus på de fasta priserna kommer det inte FINNAS fasta priser.

Jag tror Tibber har rätt. Vi kommer inte framgent se en marknad där det lönar sig för kunderna att ha fast pris, det är en omöjlighet.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Även jag har (tillfälligt) lämnat Tibber, men... Om det du säger stämmer så kommer de fasta priserna helt enkelt injusteras, eller sluta erbjudas för att alla som erbjuder dem går i konkurs. Elhandlarna måste ju köpa elen till timpris, så går de inte plus på de fasta priserna kommer det inte FINNAS fasta priser.

Jag tror Tibber har rätt. Vi kommer inte framgent se en marknad där det lönar sig för kunderna att ha fast pris, det är en omöjlighet.
Sannolikt kommer marginalen på fastakontrakt höjas allt är fråga om risk/avkastning. Men framförallt kommer alternativ till fasta kontrakt att utvecklas där vissa delar av risken tas av kunden, som exempelvis Dala Kraft gör med sin elfond, Bixia med sitt framtid osv där tar kunderna profilrisken (få kunder som förstår detta såklart).
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
K KapHilton skrev:
Sannolikt kommer marginalen på fastakontrakt höjas allt är fråga om risk/avkastning. Men framförallt kommer alternativ till fasta kontrakt att utvecklas där vissa delar av risken tas av kunden, som exempelvis Dala Kraft gör med sin elfond, Bixia med sitt framtid osv där tar kunderna profilrisken (få kunder som förstår detta såklart).
Jepp. Alla upplägg där kunderna (inte enskilda då) tjänar på det jämfört med timpris är ohållbara och kommer försvinna.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Jepp. Alla upplägg där kunderna (inte enskilda då) tjänar på det jämfört med timpris är ohållbara och kommer försvinna.
Nej det tror jag inte, det behöver inte finnas ett motsatsförhållande i en win win
 
K KapHilton skrev:
Nej det tror jag inte, det behöver inte finnas ett motsatsförhållande i en win win
Fast om de köper din förbrukade volym till timpris och du betalar ett lägre till elhandlaren... Hur ska det gå ihop på sikt?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Fast om de köper din förbrukade volym till timpris och du betalar ett lägre till elhandlaren... Hur ska det gå ihop på sikt?
Möjligt att jag uppfattade dig lite fel men ska försöka förklara hur jag menar lite tydligare:

Ett förenklat exempel; Antag att baseloadkontraktet för 2025 (men månadsupplöst) ligger på 36 öre/kWh idag. Kunden kan alltså låsa sin grundförbrukning på den nivån,( tex 70% av sin förbrukning). Om priset sedan rusar till månen innebär inte det någon risk för varken volym eller profilkostnad för elhandlaren. Givet att parterna kommit överens om volym per månad (baseload) som kunden vill prislåsa. Kunden får ett skydd för större delen av sin förbrukning under året och elhandlaren får en stabil men tunn marginal. Ingen av de är förlorare. Detta kan avräknas mot spotpriset i varje enskild timme som en plus eller minuspost.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K KapHilton skrev:
Om priset sedan rusar till månen innebär inte det någon risk för varken volym eller profilkostnad för elhandlaren.
Här anar jag att jag har ett kunskapsglapp. Hur kommer det sig att det inte är ett problem för elhandlaren att elen har nu har gått med på att sälja för 36 öre/kWh kostar 360 öre/kWh på Nord Pool?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Här anar jag att jag har ett kunskapsglapp. Hur kommer det sig att det inte är ett problem för elhandlaren att elen har nu har gått med på att sälja för 36 öre/kWh kostar 360 öre/kWh på Nord Pool?
Ingenfara, du är inte ensam om det och det är en komplex värld. Elhandlarna prissäkrar finansiellt på en börs EEX, Nasdaq som exempel. På terminsbörserna finns då köpare och säljare av framtida kontrakt där det fungerar som vilken börs som helst dvs bästa köpare och säljare syns och volym, där kan du handla månader, kvartal, år samt EPAD kontrakt (skillnaden mellan systempriset och ett specifikt elområde tex SE3 vs systempriset). Säljaren i fallet ovan kan vara en spekulativ trader (googla Einar Aas), en bank, en producent eller en elhandlare som kanske behöver justera sin portfölj) Så Elhandlarna är bara en mellanhand men pga en relativt dålig produktstruktur (som ska passa alla,traders producent) så uppstår risker som elhandlare inte kan få avsättning för som skillnaden mellan dag och natt förbrukning.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
K KapHilton skrev:
Ingenfara, du är inte ensam om det och det är en komplex värld. Elhandlarna prissäkrar finansiellt på en börs EEX, Nasdaq som exempel. På terminsbörserna finns då köpare och säljare av framtida kontrakt där det fungerar som vilken börs som helst dvs bästa köpare och säljare syns och volym, där kan du handla månader, kvartal, år samt EPAD kontrakt (skillnaden mellan systempriset och ett specifikt elområde tex SE3 vs systempriset). Säljaren i fallet ovan kan vara en spekulativ trader (googla Einar Aas), en bank, en producent eller en elhandlare som kanske behöver justera sin portfölj) Så Elhandlarna är bara en mellanhand men pga en relativt dålig produktstruktur (som ska passa alla,traders producent) så uppstår risker som elhandlare inte kan få avsättning för som skillnaden mellan dag och natt förbrukning.
Allt det där begriper jag, men säljs inte så gott som all producerad el likväl via Nord Pool?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Allt det där begriper jag, men säljs inte så gott som all producerad el likväl via Nord Pool?
Fysiskt ja. Men ni pratar vi om en sammansatt produkt; fysisk underliggande och en finansiell termin som avräknas mot spot(fysiska flödet).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K KapHilton skrev:
Fysiskt ja. Men ni pratar vi om en sammansatt produkt; fysisk underliggande och en finansiell termin som avräknas mot spot(fysiska flödet).
Ja men om man bortser från de "övre leden" i affären. Blir kostnaden per kWh i slutändan vad det är satt till på Nord Pool? Eller kringgår producenter och handlare det när de har gjort upp om pris på terminer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.