1 466 425 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Jag gör det aldrig i normalfallet. Det finns dock delar av Sverige där jag aldrig skulle åka utan bränsledunk och en hel del annat "i reserv" om det fanns risk för -30.Fairlane skrev:
Det beror som vanligt på och det är nog inte på Uppsalavägen folk fryser ihjäl på grund av soppatorsk.
En kollega fick stopp på E4 mellan sthlm och uppsala för massor av år sen (oj vad tiden går det är säkert 15 år sen eller mer) och jag minns han sa det tog 2h innan nån stannade. Det var svinhalt och bärgningsbilarna hade inte tid. Alla andra blåste förbi. Tillslut har jag för mig han sa en brandbil stannade och hjälpte honom. Annars tror jag det är i Stockholm någon skulle kunna frysa ihjäl trots att 100-tals personer sett denna vara i behov av hjälp. I norrland hade nog första bil som passerade stannat och plockat upp den som fått stopp in i värmen?Alfredo skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 905 inlägg
Du kan ha en poäng där.J JohanLun skrev:
Fast det finns delar av det norrländska vägnätet där detta sannolikt händer först när det är för sent...J JohanLun skrev:
Det måste ju vara du som trollar?A Arga ingenjörn skrev:
300 resor om året. 75% av dem blir 225. Om bilen bara klarar 75% av resorna så klarar den alltså inte ens 230 pendlingsresor om året. 70 resor om året kommer annan bil behövas.
Om bilen klarar 90% så klarar den 270 resor om året, d.v.s. täcker alla arbetsresor och 10 andra resor. Men det blir fortfarande 30 resor om året som behöver annan bil.
Om bilen klarar alla arbetsresor plus 15 övriga resor så klarar den 245 resor om året, d.v.s. nästan 82% av resorna. Men det är då 40 resor om året där som det behövs annan bil.
Var räknar jag fel?
Jag tror ditt misstag här är att du tror att jag syftar enbart på räckvidd? Men jag har ju öht inte diskuterat elbil kontra bränslebil i detta fall, det handlar om hur stor andel av resorna som bilen funkar till.
Exakt samma räknemodell går ju att använda för att jämföra olika bränslebilar. Till pendlande funkar det säkert alldeles utmärkt med en gammal Lupo, men den lär varken funka för en hel familj med semester packning eller de gånger man behöver dragkrok.
Du räknar fel för att du inte förstår vad uttrycket "bilen klarar 75% av alla resor" betyder. Du måste börja med att exkludera alla resor som är betydligt kortare än bilens räckvidd, dvs all daglig pendling till och från jobbet.
Men jag hoppas du inte är så korkad att du verkligen tror att en elbilsägare åker till jobbet mån-tors för att sen hyra en bil på fredagen för att göra samma resa? Så enda rimliga slutsatsen är att du trollar.
Men jag hoppas du inte är så korkad att du verkligen tror att en elbilsägare åker till jobbet mån-tors för att sen hyra en bil på fredagen för att göra samma resa? Så enda rimliga slutsatsen är att du trollar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Kan du nämna någon bil som klarar 225 pendlingsresor, men inte de sista 5?N Nerre skrev:
Om inte kanske du inser hur absurt fel modellen är?
För mig ser det väldigt mycket ut som att Nerres mål inte är att föra några vettiga resonemang eller komma till några rimliga slutsatser om någonting. Det ser mer ut som om målet bara att fylla tråden med skräp som hindrar alla som är intresserade från att hålla en givande diskussion. Med tanke på alla mothugg lyckas han ganska bra.
Förutsätter alla att avståndet till arbetsplatsen är detsamma alla dagar? I så fall bör de som gör det kanske inse att så ser det inte ut för alla. Eller så missförstår jag bara helt enkelt en lite svårbegriplig diskussion.Fairlane skrev: