P Paratroopa skrev:
Oljefyllda radiatorer har vi bytt till
Är sällan bättre utifrån att med direktel så går allt till värme, däremot så kan nya termostater ge viss förbättring av jämnare temperatur vilket det även hade gjort på ej oljefyllda. Finns en vissa missförstånd kring detta.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du kanske ska läsa om min kommentar samt sätta dig in i själva sakfrågan på en mer detaljerad nivå så kanske du förstår problematiken men sammanfattningsvis var ju mål och syfte med hela projektet att hjälpa konsumenterna att hantera sin förbrukning med smarta elmätare men man ”glömde” den aspekten i planering och genomförandet.
På vilket vis skulle användarperspektivet vara bortglömt? Vad, rent konkret, är det i standarderna som du saknar?

Om du nu begriper detta så mycket bättre än alla andra, då är det väl inte för mycket begärt att du ska kunna tala om vad som är fel. I stället för att enbart ägna dig åt olika typer av förolämpningar och konspirationsteorier.

Det jag kan se som du har nämnt är tillgång till tidsdata. När jag påpekar att det troligen inte vore en bra idé, då kommer du med förolämpningar och säger att det inte är viktigt. Nähä, men vad är det som är viktigt då?
 
M mnils skrev:
Men du får väl ändå betala för aktuell månads pris, inte förra månadens?
Fördelen med Tibber är att man ser i realtid hur illa det är så man kan vidta åtgärder, med vanligt rörligt pris lär elräkningen bli en rejäl chock för många i Januari, de reportage vi läser idag om pensionärer som har 16grader inomhus är ändå de som har koll, de som inte har det lär höras nästa månad.
Jag kommer få betala mycket två gånger. Dels för timprisavtalet hos Tibber denna månaden ut (fram till och med 2 januari). Och nästa månad rörligt avtal (som jag antar baserar sig på december månads genomsnitt) till den nya elleverantören.

Man kan tycka att vi byter vid sämsta möjliga tillfälle och får betala superhögt två gånger. Men det är bättre det än att fortsätta med timprisavtalet och betala superhögt 3-4 månader i rad. Om du förstår hur jag menar. Detta måste sluta nu.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag kommer få betala mycket två gånger. Dels för timprisavtalet hos Tibber denna månaden ut (fram till och med 2 januari). Och nästa månad rörligt avtal (som jag antar baserar sig på december månads genomsnitt) till den nya elleverantören.

Man kan tycka att vi byter vid sämsta möjliga tillfälle och får betala superhögt två gånger. Men det är bättre det än att fortsätta med timprisavtalet och betala superhögt 3-4 månader i rad. Om du förstår hur jag menar. Detta måste sluta nu.
Det rörliga priset vet man aldrig i förväg.
Priset för elen du förbrukar i januari baseras på snittpriset under januari. Inte december.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag har nu kollat lite på vad experterna säger. Det är allvarligt. Först trodde jag att detta var tillfälligt det tror jag inte längre, det är en blivande katastrof, det är godan som långsamt kokar.
Den som tidigt inser detta blir den som kommer klara sig bäst.

De verkar som att politikerna jobbar helt huvudlöst och media också som inte fattat. Nu planera de stål via el i norrland, det behöver bara 2 hela nya kärnkraftverk extra om 3 år.
Inga planer på mer produktion osv. De är också kan jag lova garanterade el, det blir du som blir utan. Och som många skrivit, de som tror att de tecknat 3 år billigt, kommer bli ledsna då deras bolag kommer kursa om något år.

Nej det finns bara ett sätt köp och bygg egna solceller och sedan en tesla powerwall. Det blir 150 000 kr totalt med det kommer det vara värt. Om du bor i lägenhet, kan du köpa andelar i en solcellsanläggning eller vinkraftsandelar, Både dessa måste du köpa fort, för de kommer ta slut.
Jag har 50% vindandelar och resten är rörligt för det går inte att binda.
Förbrukning på 12000 om året, bergvärme. Jag kommer köpa och bygga solceller.
 
Vi kommer ju översvämmas av billig vindkraft som kommer ge oss jätte billig el! lyssna på energi experten Strandberg!
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Vi kommer ju översvämmas av billig vindkraft som kommer ge oss jätte billig el! lyssna på energi experten Strandberg!
När jag köpte vindkraft för 3 år sen, var den billig. Nu kommer den bli mycket dyrare att köpa. Jag betalar 45 öre för min el via den. Men det har också kostat mycket, bättre att bygga egen solcellsanläggning hemma på taket, i dagens läge då skatter och överföring är så dyr.
 
K Nils Andersson1 skrev:
När jag köpte vindkraft för 3 år sen, var den billig. Nu kommer den bli mycket dyrare att köpa. Jag betalar 45 öre för min el via den. Men det har också kostat mycket, bättre att bygga egen solcellsanläggning hemma på taket, i dagens läge då skatter och överföring är så dyr.
Ja när fler och fler skaffar solceller kommer det bli en jätte bra affär att sälja solvärmen när alla de andra solcellerna producerar för fullt…
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ja när fler och fler skaffar solceller kommer det bli en jätte bra affär att sälja solvärmen när alla de andra solcellerna producerar för fullt…
Det är därför som jag rekar att man installerar en Tesla Powerwall redan från start. Då blir all förbrukning hos dig och du behöver varken köpa eller sälja något, för de kommer försämra villkoren för detta, det kan jag lova.
 
M
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Vi kommer ju översvämmas av billig vindkraft som kommer ge oss jätte billig el! lyssna på energi experten Strandberg!
Strandhäll menar du nog? Hon har ju idag sagt att kärnkraft är gammal teknik så den är inget bra, istället föreslår hon vindsnurror, ni vet sådana som uppfanns i Persiska riket på 600-talet.
 
  • Gilla
  • Haha
Fsund och 1 till
  • Laddar…
M Merko skrev:
...och i takt med att vår elförbrukning ökat måste även överföringskapaciteten byggas ut.
Elförbrukningen har inte ökat i Sverige de senaste 20 åren i alla fall, den har tvärtom minskat inom samtliga segment. Det som har ökat är exporten, vilket motsvarar den produktion vi har (naturligtvis). Med det sagt kan det ju naturligtvis ändra sig i framtiden om vi ska ställa om fordonsflottan till el. Länk till SCB
 
C
K Nils Andersson1 skrev:
Den som tidigt inser detta blir den som kommer klara sig bäst.
Vad gör man då?

Solceller driver inte bergvärmen på vintern, så det alternativet tror jag inte på.
Själv börjar jag fundera på att damma av den gamla urkopplade vedpannan. Den skulle vara ett bra alternativ men kommer i mitt fall sannolikt inte att hjälpa denna säsong. Men inte alla som har tillgång till egen ved. För den som vill köpa ved är det slutsålt sedan länge.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sverker T Sverker T skrev:
[länk]

och så lite solceller på det
Använder du svef/Evig El själv? Är lite nyfiken på hur det funkar i praktiken. Säg att jag köper andelar för leverans av 12 tusen kWh. Dras det så av 1000 kWh varje månad från min vanliga elräkning? Eller kan jag t.ex. köpa 2000 kWh / månad från svef under vintern och 0 under sommarmånaderna?
 
L Levin_m skrev:
Intressant tråd, jag har haft timpris i flera år, elbolaget har ständigt höjt påslaget på spot-priset från 2öre till nuvarande 5öre/kWh. Antar att de inte gör tillräcklig vinst på dessa avtal i jämförelse med fasta / månadsrörliga pris där man spekulerar fram ett pris med god vinstmarginal.
Eftersom vi i hushållet har lärt oss leva med timpris är det ganska enkelt att styra förbrukningen, jag har några få saker som styrs på tid, dvs som är igång på natten, varmvattenberedaren är en av dessa. Annars är allt som vanligt. Tänder en brasa i kaminen när man kommer hem från jobbet under den kalla delen av året, annars har vi direktverkande el.
Men hur som, i November i år hamnade vi på 92,83öre/kWh ink 5öres påslag.
Hur gjorde du med varmvattenberedare? Räcker det att bara värma upp under natten? Håller den sig varm hela dag?
 
C crazytok skrev:
Gillar tanken att buffra både värme och vatten på natten, hur styr du det?
Går att göra rätt enkelt om man har en luftvattenvärmepump i mitt fall NIBE. Behöver inte använda appar osv räcker med schemaläggning då priserna alltid (nåja) är lägst 23-05.00. Då drar man igång lyxprogram på varmvattenberedaren och hög värme i huset.
Jag stänger av varmvattenberedaren och sänker tempen rejält dagtid men märks inte. Blir dock inga kvällsduschar tills allt lugnat sig på marknaden och jag kan låta vattnet värmas upp igen under sen kväll.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.