Matte001 Matte001 skrev:
några kwh ger de om bara solen tittar fram och det inte ligger snö på panelerna.

jag fick ca 25% av dagsförbrukningen idag. Och har då en anläggning som ger lite mer än hälften av ett årsbehov.
Fantastiskt! Har du solceller som producerar 25% av behovet av hushållsel, nog för att köra en tvättmaskin, lagra och laga mat nu i December? Värme är ju fullt möjligt att lösa utan el annat än till eventuell cirkulationspump men att producera el så att man kan köra en tvättmaskin var 4e dag låter fint.
Hur stor är anläggningen och hur stor var investeringen?
 
Min systers familj funderar på att köpa ett gammalt hus (100 år) som är på över 150m2. Huset är upprenoverat genom åren, men det drar kallt lite här och var ändå, en del av huset är kvar i original från början av 1900-talet. Det finns numera en LLVP i det för underhållsvärme, men föregående ägare av huset hade inte ens detta. Hela det huset hade (på västkusten vid havet) en årsförbrukning av ved (för upopvärmning) på 12kbm.

Mitt hus ligger i samma grannskap och är lite mindre, byggt 1990. Jag har en årsförbrukning för uppvärmning via el och FLVP på ca 12MWh. Uppvärmningskostnaden via ved i huset min syster tilttar på är under hälften av vad jag betalar. Och då eldar jag ändå ca 2kbm ved i kaminen varje vinter också. På våren och hösten så har jag dessutom lite solenergi till uppvärmningen också (stor inglasning som jag låter värma huset).

Nu kompletterar jag min FLVP med en LLVP (valde denna lösning mest för att få AC till sovrummen på sommaren). Det lönar sig då det sällan är kallt på vintern på västkusten, jag planerar iom detta att helt ta bort eltillskottet på FLVPn. Jag planerar att inte ha någon varmvattenspets utan istälet hålla en högre temperatur på varmvattnet (hela tiden (det går att ställa in i min FLVP). Men lite övervakning via min hemautomation blir det för att vara säker på att legionellan håller sig borta.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har inte sett någon info om det.
Men det är ju så "alla" moderna pumpar gör?
 
G guggen skrev:
Småsäck prima björkved (40l) på Byggmax kostar 4st för 199:-, dvs runt 1250:-/m3.
Kostar verkligen en 40l säck 133 spänn på hornbach? Det är dubbel mot vad det kostar att köpa styckvis på statoil...
Hornbach uppger själva att deras säckar är 12,5 liter och anger 3325 kr som deras m3-pris. Nu får man visst lite rabatt om man köper 81 säckar och då kommer man över en kubikmeter för 2992kr. Så skynda att fynda!
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fantastiskt! Har du solceller som producerar 25% av behovet av hushållsel, nog för att köra en tvättmaskin, lagra och laga mat nu i December? Värme är ju fullt möjligt att lösa utan el annat än till eventuell cirkulationspump men att producera el så att man kan köra en tvättmaskin var 4e dag låter fint.
Hur stor är anläggningen och hur stor var investeringen?
Kanske bor i ett modernt hus och är energieffektiv? Igår gjorde vi av med 111kWh, en solcellsanläggning som gav 25% av det vore najs!
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Drutten2000 skrev:
Hornbach uppger själva att deras säckar är 12,5 liter och anger 3325 kr som deras m3-pris. Nu får man visst lite rabatt om man köper 81 säckar och då kommer man över en kubikmeter för 2992kr. Så skynda att fynda!
Finns det så små säckar?
Jag tror du har läst fel eller kanske att de har skrivit fel, en 40 liters säck innehåller normalt 12-14kg ved, i deras fall kanske 12.5kg. Priset lär vara per ton och inte kubik.
 
D Drutten2000 skrev:
Hornbach uppger själva att deras säckar är 12,5 liter och anger 3325 kr som deras m3-pris. Nu får man visst lite rabatt om man köper 81 säckar och då kommer man över en kubikmeter för 2992kr. Så skynda att fynda!
Men alltså har ni något annat än Hornbach i Stockholm? Vem fan säljer 12,5 literssäckar? Som kostar nästan som 40 liters på de andra kedjorna?

Var tvungen att kolla och det finns ju en bunt byggmax i trakten. Köp där istället.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Men alltså har ni något annat än Hornbach i Stockholm? Vem fan säljer 12,5 literssäckar? Som kostar nästan som 40 liters på de andra kedjorna?

Var tvungen att kolla och det finns ju en bunt byggmax i trakten. Köp där istället.
eller bauhaus eller staoil, vad som helst.

Kontrollerade dem nu också, är det på ritkigt (vilket jag fortfarande inte tror utan snarare typo?) så är det unikt och på gränsen till missledande. Det måste i sådana fall vara den dyraste vedsäcken någonsin :)
 
  • Gilla
Drutten2000
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Kanske bor i ett modernt hus och är energieffektiv? Igår gjorde vi av med 111kWh, en solcellsanläggning som gav 25% av det vore najs!
Javisst, en solcellsinstallation som kunde ge mig 4 kWh en vanlig December dag vore nog tillräckligt.
3 ullaredskassar med ved stod för den huvudsakliga värmen i går så visst lönar det sig att elda
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A
D Drutten2000 skrev:
Gjorde samma beräkning själv häromdagen. Men här kostar veden 2650 kr/kubiken och då eldas det med viss vördnad när temperaturen sjunker under -14 och luft-vatten värmepumpen går över på elpatron. Kan acceptera ett det är lite kallt i bland men när man får betala en bättre solsemester bara för att kunna stanna kvar i den så känns det lite motigt.
Fritt hämtat hos mig får du den för 2000:-/kbm stjälpt mått, men säg till innan, så att jag kan köpa hem för 500:-/kbm inkl frakt, som jag betalade senast i lördags.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Men alltså har ni något annat än Hornbach i Stockholm? Vem fan säljer 12,5 literssäckar? Som kostar nästan som 40 liters på de andra kedjorna?

Var tvungen att kolla och det finns ju en bunt byggmax i trakten. Köp där istället.
Det finns nog en marknad för de här småsäckarna här uppe. Jag har själv köpt där någon gång. Lätt att få med sig, räcker till en brasa. Men det är ju naturligtvis inte av ekonomiska skäl man köper det. Det är trångt här, folk har inte plats för vedtravar på tomten osv.
Men byggmax erbjudande är ju klart bättre. Får ta en sväng förbi där. Kommer vargavintern tar jag hem storsäck. Men för att knyta tillbaka till tråden. Det är inte så uppenbart ekonomisk att elda i kaminen när man bor där man bor och inte har några björkar kvar i allmänningen.
 
D Drutten2000 skrev:
Det finns nog en marknad för de här småsäckarna här uppe. Jag har själv köpt där någon gång. Lätt att få med sig, räcker till en brasa. Men det är ju naturligtvis inte av ekonomiska skäl man köper det. Det är trångt här, folk har inte plats för vedtravar på tomten osv.
Men byggmax erbjudande är ju klart bättre. Får ta en sväng förbi där. Kommer vargavintern tar jag hem storsäck. Men för att knyta tillbaka till tråden. Det är inte så uppenbart ekonomisk att elda i kaminen när man bor där man bor och inte har några björkar kvar i allmänningen.
Fast alla har ungefär samma pris, runt 40-50:- per 40l säck (byggmax, bauhaus etc), detta är ett unikt, nästintill bedrägeri, av hornbach.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
D Drutten2000 skrev:
Det finns nog en marknad för de här småsäckarna här uppe. Jag har själv köpt där någon gång. Lätt att få med sig, räcker till en brasa. Men det är ju naturligtvis inte av ekonomiska skäl man köper det. Det är trångt här, folk har inte plats för vedtravar på tomten osv.
Men byggmax erbjudande är ju klart bättre. Får ta en sväng förbi där. Kommer vargavintern tar jag hem storsäck. Men för att knyta tillbaka till tråden. Det är inte så uppenbart ekonomisk att elda i kaminen när man bor där man bor och inte har några björkar kvar i allmänningen.
På 7-eleven hade jag förstått grejen...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Fast alla har ungefär samma pris, runt 40-50:- per 40l säck (byggmax, bauhaus etc), detta är ett unikt, nästintill bedrägeri, av hornbach.
Inte unikt, Bauhaus har nått motsvarande, 'Enkel eld' 3småpåsar ved för ca70kr och ca 1kr/kWh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.