1 465 938 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nu förstår jag inte hur du resonerar, om bilen används till både pendling och långresor så måste väl både pendling och långresor vara med i kalkylen?A Arga ingenjörn skrev:
Nio ET5 upp till 100mils räckvidd, nåt för alla med räckviddsångest. https://alltomelbil.se/premiar-kine...n-nio-et5-upp-till-1000-kilometer-i-rackvidd/
Hur tänker du då? Om bilen funkar att pendla till och från jobbet så gör den väl det alla dagar? Det är väl inte så att man måste låna en bil varje fredag?N Nerre skrev:
Semesterdagar? Sjukdagar?useless skrev:
Man brukar räkna med runt 200-220 arbetsdagar med resor på ett år, lite beroende på vilken typ av arbete man har (jobbresor, antal semesterdagar mm). Total årsarbetstid ligger på drygt 250 dagar innan semestern räknats bort.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 264 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 264 inlägg
På DN motor finns en artikel om vad elbilarna drar i verklig körning och hur långt man kommer med olika modeller. Det är egentligen bara ett test hur olika bilar klarar sig mot varandra i förhållande till vad de klarar enligt spec. Som vanligt så är spec en sak, men resultatet i verkligheten kan diffa rejält på samma sätt som bränsleförbrukningen för fossilbilar kan diffa rejält.
Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD Essential och Hyundai Kona Electric Essentia ska klara ungefär lika lång sträcka, 48,1 mil respektive 48,5 mil, dvs en skillnad på ynka 4 km. I testet som körs så kommer den första 36,1 mil, medan den andra kommer 51,3 mil, dvs en skillnad på hela 15,2 mil. Länk till testet.
Det finns ett antal kommentarer till artikeln också, bland annat de som tycker man ska testa i -35 grader eller en resa Stockholm-Haparanda, vintertid (-25 grader eller kallare när man kommer norrut) med husvagn bakom. Sen drar man slutsatsen att elbilar inte fungerar. Det är förvisso sant, för de som kör på det viset, men det är inte många i detta land...
Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD Essential och Hyundai Kona Electric Essentia ska klara ungefär lika lång sträcka, 48,1 mil respektive 48,5 mil, dvs en skillnad på ynka 4 km. I testet som körs så kommer den första 36,1 mil, medan den andra kommer 51,3 mil, dvs en skillnad på hela 15,2 mil. Länk till testet.
Det finns ett antal kommentarer till artikeln också, bland annat de som tycker man ska testa i -35 grader eller en resa Stockholm-Haparanda, vintertid (-25 grader eller kallare när man kommer norrut) med husvagn bakom. Sen drar man slutsatsen att elbilar inte fungerar. Det är förvisso sant, för de som kör på det viset, men det är inte många i detta land...
Har kört en vecka med jobbpendling nu med min Tesla M3 LR.
Mest 80 kmh väg.
Jag ligger under 150 Wh/km.
Mycket nöjd med den förbrukningen.
Temperaturen har varit på minus. Ca -4
Mest 80 kmh väg.
Jag ligger under 150 Wh/km.
Mycket nöjd med den förbrukningen.
Temperaturen har varit på minus. Ca -4
Varför tar man det inte lite lugnt och fokuserar på områden/körmönster där elbilar fungerar alldeles utmärkt, det är väl de råden som ev. köpare har nytta av.
Då får man en logisk och naturlig förändring av våra fordon utifrån den utveckling som pågår.
Då får man en logisk och naturlig förändring av våra fordon utifrån den utveckling som pågår.
Jag menar att det är fel att räkna med pendlingen. Rimligen köper man väl en bil som klarar pendelavståndet (som per definition är snarlikt varje dag). Dessa ska räknas alltså bort ur ekvationen eftersom bilen ALLTID funkar till ändamålet.N Nerre skrev:
Resterande användning, där bilen både KAN fungera och INTE KAN fungera borde vara de som är av intresse för uträkningen. Håller du inte med?