Alfredo Alfredo skrev:
Av någon konstig anledning brukar bensinpris och elpris diskuteras rätt olika.
Med bensinpris menar nästan alla literpriset vid pumpen som det totalpris som betalas.
Elpriset kan syfta på en massa rätt olika saker. Bara elen. Med skatt. Med överföring/nät. Med moms. Och diverse kombinationer av detta. Det är absolut inte självklart att det är totalpriset inklusive allt som avses med ordet elpris. Snarare troligen inte.
Även större delen av media har olika approach på bensin- och elpris. Bensin är alltid totalpriset vid pumpen medan elpriset är rörliga priset per kWh utan moms (aldrig med nätavgifter, moms, abonnemang, etc.)
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Jag undrar hur du kan avfärda komplexa sammanhang med hur korkad man måste vara. I allmänhet finns det få beslut som är svartvita. Så även detta.
Svaret på frågan ligger utanför den ställda frågans ram. I stil med slår du fortfarande din partner? Varken ja eller nej är ett särskilt bra svar.
Politiskt sett kan det vara komplext men tekniskt sett så är det en annan historia. Förklara gärna vad det är förutom ideologi som ligger bakom detta, ett i mitt tycke absurt, beslut.

J Jan_G skrev:
Jag kan rekommendera tv-serien Chernobyl (Netflix).
Riktigt bra faktiskt och ger en del svar.
Vad har den serien för koppling till kärnkraften i Sverige eller Tyskland?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ja, du. Fundera en gång till.....

Kanske nåt med att "IF the shit hits the fan".........
 
V videopac skrev:
Politiskt sett kan det vara komplext men tekniskt sett så är det en annan historia. Förklara gärna vad det är förutom ideologi som ligger bakom detta, ett i mitt tycke absurt, beslut.
Tekniskt sett är det ja eller nej, men konsekvensanalysen bakom är troligen bra mkt längre än en A4. Dvs vad som behöver vägas ini beslutet är omfattande.
 
Visst är det typiskt Svenskt att skylla på politiker och staten. Vad jag kan minnas så hade vi en folkomröstning angående kärnkraftens vara eller inte vara och där valde svenska folket att avveckla. Så är det nåon som är lite korkad så är det ni dvs Svenska folket och ni får precis det ni valde en gång i tiden.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
J Jan_G skrev:
Ja, du. Fundera en gång till.....

Kanske nåt med att "IF the shit hits the fan".........
Nu har jag funderat.

Reaktorerna i Tjernobyl hade en helt annan konstruktion med grafit som kunde börja brinna och transportera stora mängder radioaktivitet upp i atmosfären under lång tid. Reaktorn saknade dessutom inneslutning. Det som hände där kan inte hända i de svenska reaktorerna, som inte använder grafit och har inneslutning som skyddar vid en eventuell olycka.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
E elmont skrev:
Visst är det typiskt Svenskt att skylla på politiker och staten. Vad jag kan minnas så hade vi en folkomröstning angående kärnkraftens vara eller inte vara och där valde svenska folket att avveckla. Så är det nåon som är lite korkad så är det ni dvs Svenska folket och ni får precis det ni valde en gång i tiden.
Vilket av alternativen i omröstningen medgav fortsatt utbyggnad menar du? Du säger ju att svenska folket bestämde, då måste alla alternativ funnits att rösta på, annars kan man inte påstå att folket avgjorde. Då blir det samma sak som i länder där man bara kan rösta på ett parti. Det vinner ju alltid såklart, för det finns inga andra val.
 
  • Gilla
mickewest och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Visst är det typiskt Svenskt att skylla på politiker och staten. Vad jag kan minnas så hade vi en folkomröstning angående kärnkraftens vara eller inte vara och där valde svenska folket att avveckla. Så är det nåon som är lite korkad så är det ni dvs Svenska folket och ni får precis det ni valde en gång i tiden.
Fanns väl inte många alternativ att välja mellan.
Alla alternativ leder dit vi är idag, ner stängning.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Genom att avstå att lägga sin röst på avvecklingsförslagen skulle politikerna fått en tydlig signal om att avveckling inte var det alternativ som folk ville ha. Nu blev det ju så att en stor majoritet av befolkningen röstade för en avveckling av kärnkraften och gav därmed politikerna en klar fingervisning om vad folk ville.
 
  • Haha
videopac
  • Laddar…
M
J Jan_G skrev:
Jag kan rekommendera tv-serien Chernobyl (Netflix).
Riktigt bra faktiskt och ger en del svar.
Och jag kan rekommendera sagan om ringen, där ser man att vi inte alls behöver el, bara man slipper orcher!
 
  • Haha
  • Gilla
STB och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Genom att avstå att lägga sin röst på avvecklingsförslagen skulle politikerna fått en tydlig signal om att avveckling inte var det alternativ som folk ville ha. Nu blev det ju så att en stor majoritet av befolkningen röstade för en avveckling av kärnkraften och gav därmed politikerna en klar fingervisning om vad folk ville.
Nu skedde folkomröstningen för 40 år sedan, så de yngsta som hade rösträtt är idag nästan 60. De flesta nu levande i Sverige hade inget med saken att göra.
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Genom att avstå att lägga sin röst på avvecklingsförslagen skulle politikerna fått en tydlig signal om att avveckling inte var det alternativ som folk ville ha. Nu blev det ju så att en stor majoritet av befolkningen röstade för en avveckling av kärnkraften och gav därmed politikerna en klar fingervisning om vad folk ville.
Brukar vara svårt att få sin vilja igenom utan göra någonting;)
Nämn några företag eller organisationer där man inte ska lägga sin röst för få igenom sina förslag??
 
  • Gilla
  • Haha
EddieHansson och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Nu skedde folkomröstningen för 40 år sedan, så de yngsta som hade rösträtt är idag nästan 60. De flesta nu levande i Sverige hade inget med saken att göra.
Och då är det bara för dom unga att dra igång en kampanj och rätta till dom misstag som våra gamlingar skapat. Eller är det som vanligt, att det är enklare att sitta hemma och klaga på dom andra, i stället för att ta tag i saker rätta till felen.
För det kan väl inte vara så att det fortfarande är "pensionärerna" som ska curla fram dom yngre?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och då är det bara för dom unga att dra igång en kampanj och rätta till dom misstag som våra gamlingar skapat. Eller är det som vanligt, att det är enklare att sitta hemma och klaga på dom andra, i stället för att ta tag i saker rätta till felen.
Det var du som sa att svenska folket var lite korkat, och jag bara påpekade att de som röstade nu är över 60.

E elmont skrev:
Visst är det typiskt Svenskt att skylla på politiker och staten. Vad jag kan minnas så hade vi en folkomröstning angående kärnkraftens vara eller inte vara och där valde svenska folket att avveckla. Så är det nåon som är lite korkad så är det ni dvs Svenska folket och ni får precis det ni valde en gång i tiden.
 
Ja, Svenska folket var korkade eller om man vill kalla dom blåögda. Dom köpte med hull och hår all osaklig "information" dom "frälsta" mässade ut. Men man kan ju undra varför dagens upplysta människor inte gör nått mer än klagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.