Är det någon skillnad kvalitetsmässigt på sp och elitfönster? Är det någon som vet?
 
Elit är väl den som fått bäst i test vill jag minnas.
(har själv deras fönster o dörrar o är helnöjd)
 
Så här skrev jag i en annan tråd (hösten 2005):

"Fick ett antal ELIT-fönster ( 2 st fönsterdörrar) monterade för drygt 3 år sedan. Strax efter leverans upptäcktes att något inte var ytbehandlat överallt, ett hade en spricka på insidan (i träet), en av fönsterdörrarna hade spanjoletten dåligt/fel-monterad eftersom lås ej gick att montera. Förra året börjar det rinna kåda om ett fönster och nu upptäckte jag att det börjar bli dags att måla om..., men dessutom knäpper det om fönstren och det kraftigt - väldigt irriterande. Vad jag förstår är det aluminiumlisten i nederkanten av glaset (vi har ej aluminiumklädda fönster)."

Nu kan jag inte säga att de fortfarande levererar "skräp", men jag rekomenderar inte ELIT överhuvudtaget.

Kådan rinner fortfarande ur en av fönsterdörrarna. Jag blev lovad bättringsfärg om jag fixade kådan själv, men den färgen har jag inte sett röken av (det var flera år sedan).

Plastfönster har gällt vid fortsatta bygget.

Om SP-fönster är bättre eller sämre har jag ingen aning om, men som sagt ELIT ser jag inget positivt med...

/Rob
 
Läs min tråd "fula aluminiumfönster"
Elite kan inte göra aluminiumfönster. Har varit och tittat (fingranskat) andra nybyggda hus med aluminiumfönster. Likadana skador som på mina, men på ljusa kulörer är detta inte så uppenbart. Även invändigt är det en hel del skador. Har Trarydfönster i mitt "gamla" hus. Innan hade jag synpunkter på finishen där, men det har jag inte längre. Överstiger Elite.

Lotta
 
SP-fönster har en klart mycket bättre konstruktion på sina vridfönster än vad Elite har, vilket gör att SP-fönstren ser betydligt snyggare ut utifrån. Innifrån har jag själv inget att klaga på över mina 24 SP-fönster som jag köpt. Mycket hög finisch, och detta även på Aluminuimbeklädnaden som jag förstått är under all kritik på Elitfönstren!
En sak till... lägg märke till hur hopfogningen av virket ser ut i hörnen på insidan när du jämför SP- & Elit-fönstren... klar poäng till SP!!!
/F
 
sedan måste jag säga att sp fönster är billigare, vi sparade nästan 40 000 på våra (24fönster, 2 dubbeldörrar och 4 altandörrar)
 
Vi hade några krav som (först) inte SP kunde nå upp till.

- 3 glasisoler.
- U-värde på 0,9
- Aluminum utsida.
- Självrengörande.

I början såg det då ut som om ELIT EXTREME var dom enda som levde upp till dessa. Men så precis när vi tänkt och beställa fick vi nys om SP Fönsterseire BALANS med tillhörande guldpaket.
Det vi då fick var exakt samma fönster (enligt många) fast till bättre pris!

(Ett litet varningens finger dock. Det här guldpaketet med dom absolut bästa fönstrarna kunde man inte få i exakt alla strl. Kan va värt och kolla vilka fönster man vill ha, och sen vilket leverantör som kan ge dom)

(Ett stort varningens finger till... Takfönster är ju väldigt snyggt och ger bra ljusinsläpp men det är verkligen som och sätta ett stort hål i taket ut i det fria. Isoleringsförmågan i takfönster är katastrofalt jämfört med dom andra fönstrarna. Ska ni tänka ekonomsikt, tänk två gånger när det gäller takfönster.
Vi har dock varit villiga och offra lite för takfönster så jag har beställt 5st... vad gör man inte för designen!)

//DVE
 
I vårt förra hus köpte vi Sp-fönster då de var mycket billigare. Vi reklamerade dock Sp-fönstren eftersom de var slarvigt tillverkade, kittet hade runnit ut flera cm på glasen. Efter vi klagat kom en representant från Sp-fönster hem till oss. Han höll med, men det enda som hände var att han skrapade bort kittet med ett rakblad.´Kändes inte helt proffsigt...I vårt nuvarande hus valde vi Elitfönster och är än så länge nöjda.
 
A
ja vi fick vänta nästan 4 månader för 3 helt vanliga obeh. fönster från Elit, men vi är så dumma att vi har beställt ett till fönster i år igen i början på maj :) Få se när det kommer den här gången
 
Våra grannar som köpt Elite till hela huset som renoverades förra året har fått reklamera flera stycken eftersom glaskassetterna läcker och det blir imma. Tur att det finns garantier,
men inte är det så kul att behöva byta fönstren när dom nyss är isatta!
Jag förståe verkligen inte denna idé om att en del tycker Elite är såå väldigt mycket bättre än SP... Titta på konstruktionen så ser ni vilken klass-skillnad! Den mekaniska konstruktionen och inovationen hos SP överglänser Elite i alla avseenden!
På SP fönster ser man inte vridbeslagen utifrån vilket man i allra högsta grad gör på Elite och det är absolut INTE snyggt!
Prismässigt ligger ju båda märkena på samma nivå, men hos SP har man en större flexibilitet när det gäller prissättning vid större volymer så där kan man göra en bättre affär!
 
Nej, det är ingen imma på utsidan eller insidan, det är kassetten som monterats fel i fönsterkarmen alt. att fönsterkarmen slagit sig så att kassetten börjat läka och blivit otät!
 
Hattifnatta skrev:
I vårt förra hus köpte vi Sp-fönster då de var mycket billigare. Vi reklamerade dock Sp-fönstren eftersom de var slarvigt tillverkade, kittet hade runnit ut flera cm på glasen. Efter vi klagat kom en representant från Sp-fönster hem till oss. Han höll med, men det enda som hände var att han skrapade bort kittet med ett rakblad.´Kändes inte helt proffsigt...I vårt nuvarande hus valde vi Elitfönster och är än så länge nöjda.
Det var detsamma med ELIT när det rann kåda om vår fönsterdörr. Då kom en representant och skrapade bort kådan med rakblad och målade över stället med en av deras standardfärger (inte vår nyans). Blev då lovade en burk med färg om vi själva fixade detta nästa gång.

Detta var flera år sedan - kådan "rinner" fortfarande och färgen har vi inte sett ännu...

/Rob
 
Vi köpte Tanums Fönster.
De är fina och vi är mycket nöjd.
 
Hej!
Väcker lite liv i denna fråga igen, ifall det kommit fram nya uppgifter och värderingar... SP eller ELIT?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.