D Daniel 109 skrev:
Hela syftet med Karlshamnsverket är att kunna stötta vid behov. Men när behövde vi det senast? Eller syftar du på Polens miss nu?
Ja som tur är så har inte idioterna lyckats avveckla karlshamnsverket så det kan stötta när vi får underskott, vilket behövdes för någon vecka sedan när polen inte kunde leverera tillräckligt med kol-el till Sverige.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Priset på diesololja är ju ganska flytande :) Världens mest handlade produkt har jag hört :)
Bränslepriserna i Norden påverkas dock inte så mycket av oljepriset då 70% av konsumentpriset är skatter.
 
F Finndjävel skrev:
Inte Merkels fel. Det är krigshetsaren Biden som blandat sig i Europas energipolitik. Satt stop för Nord stream 2 och mobiliserat Natotrupper vid Baltikum och Ukraina för att reta ryssen.

Men de som skall beskyllas är de som röstat på globalisternas rödgröna politik.
Och mupparna som kommit fram till att nordiska elbörsen ska anslutas till övriga Europa. Vilka är dessa?
Låt mig gissa. De du anser är skyldiga är de du inte brukar rösta på? Sakligt underbyggt förstås.
Som tidigare antytt skulle jag säga att situationen är mer sammansatt än så. Som det brukligt är orsakerna till komplexa sammanhang också just: olämpliga att förenkla.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ah, ser det längst ner på bilden nu. Det är väl inte riktigt ”elpriset”, men jag köper ett vissa anser att det är likställt på detta forumet
Brukar du prata om bensinpriset utan skatt också?
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Brukar du prata om bensinpriset utan skatt också?
Finns många företag som köper och säljer el och då sker beskattningen på olika sätt, alt. påverkas inte alls. Är du en elproducent t.ex. så landar skatten inte i din ficka = ointressant. Summa summarum så nämns elpris för sig och skatter eller andra styrmedel för sig. Så jag är väl bara yrkesskadad antar jag

Dessutom så är ju elpriset på en internationellt sammankopplad marknad så ska man jämföra elpriset så blir det missvisande att prata elpris inkl. alla tillägg.
 
Redigerat:
Viktor.J Viktor.J skrev:
[bild]

Lämnar morgondagens elpris (SE3) här.... Poppar popcorn så länge.
Jag har en förbrukning på ca 100 KWh per dygn. 40-tals hus med vattenburen värme men elpatron. Morgondagens elpris med alla tillkommande kostnader innebär ca 930 kr/dygn i kostnad. Aj aj aj....
Kul jag som måste ladda bilen också :D
 
M
halper halper skrev:
Inte så mycket. Vi har ju moms på i stort sett allt, så nu när folk lägger pengar på el istället för annan konsumtion så blir det ±0. Visst, höginkomsttagare kommer kanske inte att minska annan konsumtion och medelinkomsttagare kanske minskar sitt sparande. Men på lång sikt blir det nog en försumbar extra inkomst, just för att det är moms på nästan allt. Däremot så får de fina intäkter från Vattenfall.
Ditt resonemang låter lite som att man på landsbygden ställer bilen och tar bussen när soppan blir för dyr. Vi alla vet ju att det inte riktigt fungerar på det sättet. Det är nog snarare så att när elen blir dyrare så får folk mindre i plånboken. Det man tidigare sparade, kanske till sin pension, måste istället gå till elräkningen. Jag tror inte att dom flesta har som målbild att det ska vara soprent på kontot den 24'e varje månad.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har en förbrukning på ca 100 KWh per dygn. 40-tals hus med vattenburen värme men elpatron. Morgondagens elpris med alla tillkommande kostnader innebär ca 930 kr/dygn i kostnad. Aj aj aj....
Hur får du det till 930 kr/dygn?
Hos oss har vi ca 50 öre i påslag med elöverföringsavgift + energiskatt, tillkommer moms på det och elpriset.
Får det till knappt 700 kr om jag räknar med de avgifter vi har.
 
T tompaah7503 skrev:
Hur får du det till 930 kr/dygn?
Hos oss har vi ca 50 öre i påslag med elöverföringsavgift + energiskatt, tillkommer moms på det och elpriset.
Får det till knappt 700 kr om jag räknar med de avgifter vi har.
Du har rätt, jag glömde bort att i min formel för månade så hade jag en Månadskostnad på 256 kr med. Det blir ju snett om jag tar med den i kostnaden för en dag. tar jag bort den landar vi på samma !
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vilka är dessa Man och Men som styr?
Jag skrev man raserar naturen.
Ja, och de som bestämmer detta är flera. Det är politiker, det är svenska statliga och privata företag, det är de som godkänner byggnation av vindindustri i naturen och det är utländske investmentbolag från Tyskland till Kina.
Det är också politiker som bestämmer nedstängning av kärnkraftverk, med miljömupparna i täten.
Vattenfall och andra bolag sjunger med om att det inte lönar sig, men konstigt nog var de lönsamma i flera decennier innan vindmaffian började sin framfart i länderna. Och då hade vi lågt strömpris!
Det är på gång konstruktion och utprövning av nya kärnkraftverk, och de små modulverken kommer nog att bli de som tar ledningen, då de, vid massproduktion kommer ned i pris, och kan byggas på mindre ställen.
Om ni som läser här, inte förstår hur mycket natur, insekt, djur och fågelliv som dödas av dessa roterande vingar, så förslår jag att ni börjar läsa på.
Sen har vi rasering av skog och natur. Vi har förorening i form av mikroplast från vingarna, förorening av grundvatten, förorening genom avisning av vingarna, förorening genom läckage av olja och andra köldmedel
som används 150 meter uppe i luften.
Kan i samma andetag, ta med försämrad livsmiljö för de som bor nära dom, i form av oljud, skuggkast och blinkande ljus. Förlust av värde på hus och egendom, då ingen köper hus nära en industri.
Enligt lag skall industriområden gärdes in för att skydda människor och djur, men då envisas de med att kalla det en "park", då undgår de kostnaderna med detta!

Sen, den dag dessa industriområden skall tas bort, då kommer det inte till att finnas pengar kvar, de finns nere på skatteparadisen eller bortgömd genom företagstrolleri Då blir det markägarna som får stå för notan.

Nu är det så att tro och religion går hand i hand. Tror man att vindindustri och rasering av natur för att rädda klimat, så blir det en religion. Svårt ann omvända människan till en ny tro.
Jag kunde skrivit mera, men slutar här.

www. motvind nordic, medvind nordic, Motvind.org med flera bl.a på facebook.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Man undrar ju lite hur korkad man måste vara för att lägga ner fullt fungerande kärnkraft (med mycket låga koldioxidutsäpp) och istället satsa på rysk naturgas (en del utsläpp där väl?) där man blir sittande i knät på den genomsympatiske och gode Hr. Putin.

Hur tänkte man där egentligen? Sålt ut sitt land för makten likt vissa partier även här på hemmaplan?

(Att de skulle blivit så skärrade av en olyckshändelse på andra sidan jordklotet som inträffade med förutsättningar som aldrig kan bli aktuella i sitt egna område känns lite som... efterkonstruktioner?)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är du som inte förstår. Jag har kolla på de här enheterna och vad de används till. Det har uppenbarligen inte du.
Enheterna har du uppenbarligen full koll på, ödmjukheten och svenskan är kanske inte lika god.
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
V videopac skrev:
Man undrar ju lite hur korkad man måste vara för att lägga ner fullt fungerande kärnkraft (med mycket låga koldioxidutsäpp) och istället satsa på rysk naturgas (en del utsläpp där väl?) där man blir sittande i knät på den genomsympatiske och gode Hr. Putin.

Hur tänkte man där egentligen? Sålt ut sitt land för makten likt vissa partier även här på hemmaplan?

(Att de skulle blivit så skärrade av en olyckshändelse på andra sidan jordklotet som inträffade med förutsättningar som aldrig kan bli aktuella i sitt egna område känns lite som... efterkonstruktioner?)
Jag undrar hur du kan avfärda komplexa sammanhang med hur korkad man måste vara. I allmänhet finns det få beslut som är svartvita. Så även detta.
Svaret på frågan ligger utanför den ställda frågans ram. I stil med slår du fortfarande din partner? Varken ja eller nej är ett särskilt bra svar.
 
  • Gilla
john_heden100 och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Man undrar ju lite hur korkad man måste vara för att lägga ner fullt fungerande kärnkraft (med mycket låga koldioxidutsäpp) och istället satsa på rysk naturgas (en del utsläpp där väl?) där man blir sittande i knät på den genomsympatiske och gode Hr. Putin.

Hur tänkte man där egentligen? Sålt ut sitt land för makten likt vissa partier även här på hemmaplan?

(Att de skulle blivit så skärrade av en olyckshändelse på andra sidan jordklotet som inträffade med förutsättningar som aldrig kan bli aktuella i sitt egna område känns lite som... efterkonstruktioner?)
Jag kan rekommendera tv-serien Chernobyl (Netflix).
Riktigt bra faktiskt och ger en del svar.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Brukar du prata om bensinpriset utan skatt också?
Av någon konstig anledning brukar bensinpris och elpris diskuteras rätt olika.

Med bensinpris menar nästan alla literpriset vid pumpen som det totalpris som betalas.

Elpriset kan syfta på en massa rätt olika saker. Bara elen. Med skatt. Med överföring/nät. Med moms. Och diverse kombinationer av detta. Det är absolut inte självklart att det är totalpriset inklusive allt som avses med ordet elpris. Snarare troligen inte.
 
  • Gilla
tajger och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.