P Paratroopa skrev:
Måste bara delge.
Vi bor i hus 230kvm, direktverkande el, luftvärmepump (nyinstallerad).
Använder mig själv av tibber, då våra elpriser har varit skyhöga.
Notera nu, att det som din årsförbrukning har varit kostnadsmässigt årligen, har vi överskridit på 1 månad.
Har bytt ut element till elradiatorer. Har fortfarande ett gäng "hårtorks" element kvar på övervåningen.
Nu i december blir beräknad kostnad 10500kr för bara förbrukning exkluderar elnätskostnad på 3500kr:sick:
Enligt appen går majoriteten av vår elförbrukning till uppvärmning. Har sänkt elementen generellt i huset.
Ska säga upp tibber och skaffa annat bolag och då låsa när det är billigare, känns dumt att göra det när det är som absolut dyrast. Kanske har fel.
Bytt element till elradiatorer?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi byter inte till ett fast elavtal, utan till ett rörlig elavtal som är baserad på förra månadens priser. Elbolaget jag valde var Näckåns Energi, jag fick känslan att de erbjöd lägst pris utan något fintstilt där det står att påslaget plötsligt kan ändras.

Vi får se hur det går. Jag har fortfarande inte fått någon bekräftelse från Sysslebäck, bara från Tibber att jag slutar vara kund hos dem den 2 januari. Jag förväntar mig att det ska gå bra och att priset i januari och sannolikt även i februari och mars kommer vara ganska högt för oss (men inte lika högt som med ett timprisavtal med Tibber) för att sedan gå ner igen.
Vad blev ert pris per kWh i november 2021 på Tibber? Mitt blev 120 öre/kWh innan moms. Detta är samma som Näckåns Energi kostade. Det jag egentligen undrar är om det verkligen är Tibber som är dyrt för er (dvs ni använder mer del av energi på dyra timmar) eller om det bara är prisläget som är såhär dyrt för er.
 
C cpalm skrev:
Vilken grupp pratar du om?
Förordningen följer det förslag som Energimarknadsinspektionen lämnat, vilket i sig bygger på den utredning som tidigare gjordes. Konsumenternas Energimarknadsbyrå satt med i referensgruppen och förslaget låg på öppen remiss där vem som helst kunde lämna synpunkter.
”Vem som helst” är inte samma sak som att ha en aktiv representant från konsumentledet i styrgruppen med kompetens att möta kundbehovet. Styrgruppen blev i praktiken en leverantörs- och myndighetsgrupp. Din beskrivningen av Energimarknadsinspektionen är mer komplex än så med flera inblandade myndigheter där tex Swedac hade en mycket framträdande och aktiv roll som normalt endast har kontakter mot leverantösidan.

Konsumenternas Energimarknadsbyrå var inte på något sätt iblandat i själva utredningen. Jag tror att jag ev har kvar alla namnen som satt i gruppen men det finns säkert även att hitta på nätet någonstans. I det stora hela flög hela utredningen under radarn som ett typexempel på när svensk byråkrati är som sämst vilket jag anser beror på politiska tillsättningar (eller politisk korruption om man vill vara elak)

Sammanfattningsvis var ju mål och syfte med hela projektet att hjälpa konsumenterna att hantera sin förbrukning med smarta elmätare men man ”glömde” den aspekten i planering och genomförandet. I stället lade den absoluta majoriteten av arbetet på leverantörskedjan och relaterade myndighetskrav.

Jag anser att det är ett stort fiasko ur konsumentens perspektiv som endast fick en P1-port tillsammans med en kort och otydlig beskrivning om vad slutkunden borde kunna få ut för information.

Edit:
Såg att namnen på styrgruppen fanns med under punkt 1.2 samt samarbetspartners under 1.3

”1.2 Projektorganisation
Projektet har genomförts av projektledaren Daniel Norstedt och projektmedlemmarna Sofia Persson, Tor Ny, Lars Ström och Marielle Liikanen”
 
Redigerat:
  • Gilla
KapHilton
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Konsumenternas Energimarknadsbyrå var inte på något sätt iblandat i själva utredningen.
Nej, men de var remissinstans, liksom andra konsumentorganisationer. Det är så det funkar i Sverige, man tillsätter experter i utredningen och så låter man så många relevanta instanser som möjligt kommentera.

Men jag undrar vad det är du klagar på. Det som inte finns med av det du skriver är tidsdata. Men det kan ju en uppkopplad grej själv spara med önskad frekvens, vilket förmodligen är en bättre ordning än att definiera en funktion som förmodligen inte skulle bli så användbar. Olika pryttlar skulle ändå snart börja spara tidsserier på sånt som inte finns med i standarden, så det skulle bara bli en onödigt komplicerad funktion som inte hör hemma i mätaren.

https://www.regeringen.se/remisser/2017/11/remiss-av-energimarknadsinspektionens-rapport-ei-r201708-funktionskrav-pa-elmatare/
 
Johanox1 Johanox1 skrev:
Vad blev ert pris per kWh i november 2021 på Tibber? Mitt blev 120 öre/kWh innan moms. Detta är samma som Näckåns Energi kostade. Det jag egentligen undrar är om det verkligen är Tibber som är dyrt för er (dvs ni använder mer del av energi på dyra timmar) eller om det bara är prisläget som är såhär dyrt för er.
Vårt pris per kWh i november 2021 hos Tibber blev 127,65 öre innan Tibbers abonnemangsavgift och moms (nätavgiften är inte heller inkluderad).
 
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vårt pris per kWh i november 2021 hos Tibber blev 127,65 öre innan Tibbers abonnemangsavgift och moms (nätavgiften är inte heller inkluderad).
Dalakrafts Dala elfond landade på 0.95 eller där ikring i november
 
M Merko skrev:
Nej, men de var remissinstans, liksom andra konsumentorganisationer. Det är så det funkar i Sverige, man tillsätter experter i utredningen och så låter man så många relevanta instanser som möjligt kommentera.
Och som jag just sa blir resultatet därefter om det sitter amatörer i styrgruppen som inte har kompetens att bedöma tekniskt komplicerade systemlösningar. Det blir de ”ägda” av leverantörer och de sk experterna som naturlugvis fokuserar på sin egen agenda, inget konstigt med det. Det resulterade i att man tappade konsumentperspektiv väldigt snabbt mycket beroendet på Swedacs framträdande roll.

jag undrar vad det är du klagar på
Du kanske ska läsa om min kommentar samt sätta dig in i själva sakfrågan på en mer detaljerad nivå så kanske du förstår problematiken men sammanfattningsvis var ju mål och syfte med hela projektet att hjälpa konsumenterna att hantera sin förbrukning med smarta elmätare men man ”glömde” den aspekten i planering och genomförandet. I stället lade den absoluta majoriteten av arbetet på leverantörskedjan och relaterade myndighetskrav.

Jag anser att det är ett stort fiasko ur konsumentens perspektiv som endast fick en P1-port tillsammans med en kort och otydlig beskrivning om vad slutkunden borde kunna få ut för information.

För övrigt grottar du ner dig i en onödig detalj som tidserier som är oväsentlig i sammanhanget som gäller standardisering av utläst data.

Jag tycker du ska på sig konsument-hatten och läsa utredningarna och remissförslagen på nytt så kanske du får ett annan uppfattning. Men du kanske möjligtvis är politiker eller jobbar hos någon leverantör eller installationsfirma på uppdrag åt nätägare?
 
Redigerat:
nino nino skrev:
Dalakrafts Dala elfond landade på 0.95 eller där ikring i november
SE3 väl?
 
C
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Såg att namnen fans med under punkt 1.2 samt samarbetspartners under 1.3

”1.2 Projektorganisation
Projektet har genomförts av projektledaren Daniel Norstedt och projektmedlemmarna Sofia Persson, Tor Ny, Lars Ström och Marielle Liikanen”
Ja precis. En snabb googling på dessa individer bekräftar dock inte direkt att de skulle vara några politiskt tillsatta nickedockor...
https://se.linkedin.com/in/lars-ström-b444a930
https://se.linkedin.com/in/sofia-persson-7029a960
https://se.linkedin.com/in/tor-ny-744408188

Hur som helst, jag förstår hur du tänker. Branschen var, som vanligt, extremt tungt representerad. Vilket är ett generellt demokratiskt problem eftersom branschen sällan har allmänhetens bästa i kikaren. Så det håller jag med om. Å andra sidan ägnar förslaget flera sidor åt att resonera kring bl.a. precis de punkter du lyfter upp. Så att de glömt bort de aspekterna i utredningen är helt enkelt inte sant.

Att man sen landar i slutsatsen att författningen skall vara teknikneutral är så klart på sätt och vis trist av uppenbara skäl, men man har åtminstone ett antal sakliga motiv till det. Så jag håller verkligen inte med om att det beror på att utredarna är en bunt pajaser som inte förstår problemet.
 
C cpalm skrev:
Ja precis. En snabb googling på dessa individer bekräftar dock inte direkt att de skulle vara några politiskt tillsatta nickedockor...
Kanske inte nickedockor men väl politiskt tillsatta tjänstepersoner som jag varit i kontakt med ett antal ggr för att påtala bristen i konsumentfokus.

Det fanns tidigare en webbsida som beskrev deras bakgrund och hur arbetet med utredningen var tänkt att fungera men den verkar tyvärr vara borta. Ska kolla om man kan hitta sidorna med någon av arkivtjänsterna.

Så jag håller verkligen inte med om att det beror på att utredarna är en bunt pajaser som inte förstår problemet.
Problem med styrgruppen var att man inte insåg att de blev de ”ägda” av leverantörer och de sk experterna som naturligtvis fokuserade på sin egen agenda, inget konstigt med det. Det resulterade i att man tappade konsumentperspektiv väldigt snabbt mycket beroendet på Swedacs framträdande roll i sina kontakter med leverantörerna. Swedac ansåg med bestämdhet att definition och användandet kundgränsnittet inte vara deras ansvarsområde och ”någon annan” blev inte utsedd att utreda frågan vidare.
 
Redigerat:
C
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
men väl politiskt tillsatta tjänstepersoner
Har du några belägg för dessa, rätt uppseendeväckande påståenden, eller är det "din bedömning"?
 
C cpalm skrev:
Har du några belägg för dessa, rätt uppseendeväckande påståenden, eller är det "din bedömning"?
Alla myndigheter eller statliga bolag är mer eller mindre politiskt styrda i någon form. Det är väl inget konstigt i sig om ett departement vill ha en utredning eller menar du något annat?

Jag hann inte redigera klart en tidigare kommentar om detta men det fanns tidigare en webbsida som beskrev tillsättningen av styrgruppen, deras bakgrund och hur arbetet med utredningen var tänkt att fungera men den verkar tyvärr vara borta. Ska kolla om man kan hitta sidorna med någon av arkivtjänsterna.
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Bytt element till elradiatorer?
Oljefyllda radiatorer har vi bytt till
 
M
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi byter inte till ett fast elavtal, utan till ett rörlig elavtal som är baserad på förra månadens priser. Elbolaget jag valde var Näckåns Energi, jag fick känslan att de erbjöd lägst pris utan något fintstilt där det står att påslaget plötsligt kan ändras.
Men du får väl ändå betala för aktuell månads pris, inte förra månadens?
Fördelen med Tibber är att man ser i realtid hur illa det är så man kan vidta åtgärder, med vanligt rörligt pris lär elräkningen bli en rejäl chock för många i Januari, de reportage vi läser idag om pensionärer som har 16grader inomhus är ändå de som har koll, de som inte har det lär höras nästa månad.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Å andra sidan ägnar förslaget flera sidor åt att resonera kring bl.a. precis de punkter du lyfter upp. Så att de glömt bort de aspekterna i utredningen är helt enkelt inte sant.
Man glömde bara genomförandet. På nätsidan är allt specat i minsta detalj (genom SWEDAC omförsorg) men kundsidan får nöja sig med möjliga användningsområden då ”någon” inte fick det ansvaret. Denna ”någon” skulle jag vilja träffa någon gång. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.