Har ni ork att kommentera ännu en köksplanering!
Problemet med detta kök är att det är förhållandevis litet (375x275) och har tre ingångar (varav en är en dörr och de andra bara öppningar).

Vi har fundrat en del kring ugnens placering, så har ni något att poängtera där är ni varmt välkomna, men all input på alla fronter är välkommen.
 
  • 2d.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3d.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sickan78
  • Laddar…
Hemmakatten
Vilken ingång är det dörr på?
 
Hemmakatten skrev:
Vilken ingång är det dörr på?
Dörren nertill är en altandörr. Öppningen upptill är bara en öppning till matrummet och till vänster har vi valmöjligheten att ha en dörr eller inte.
 
Svårt. Det ser trångt ut.

Speciellt diskbänksdelen tycker jag ser trång ut. Jag skulle nog offra den lilla svängen där och göra en rak bänk med raka skåp ovanför istället. Från vänster typ 40 cm, diskbänk, diskmaskin, arbetsyta, så stor den nu blir och häll.

Jag skulle nog också sätta ugnen i klassisk placering under hällen och göra någon sorts förvaring, kanske med vitrin i det hörnet där ugnen är nu.

Tycker att det är bra att ni har satt skåp hela vägen upp. Behåll det :) Men fundera på om ni behöver två sådana där öppna vinställ. Vinet mår ju egentligen bättre av att stå i ett mörkt svalt skåp.
 
pinebar skrev:
Svårt. Det ser trångt ut.

Speciellt diskbänksdelen tycker jag ser trång ut. Jag skulle nog offra den lilla svängen där och göra en rak bänk med raka skåp ovanför istället. Från vänster typ 40 cm, diskbänk, diskmaskin, arbetsyta, så stor den nu blir och häll.
Det är en god tanke. Man missar ju inte bara bänkyta då utan även dessa härliga bänkskåp med utdragsbara lådor. Jag ska dock rita på denna lösning så får vi se. Initialt funderade vi faktiskt t.o.m på ett U-kök ;)

pinebar skrev:
Jag skulle nog också sätta ugnen i klassisk placering under hällen och göra någon sorts förvaring, kanske med vitrin i det hörnet där ugnen är nu.
Jo, en klassisk spis har också funnits i våra tankar, men då mer för att få mer bänkyta där ugnen är nu. Vi tror att våra väggskåp ska täcka behovet av porslinsförvaring. Däremot kanske byta ut något av väggskåpen mot en vitrinvariant för att skapa en luftigare känsla.

pinebar skrev:
Tycker att det är bra att ni har satt skåp hela vägen upp. Behåll det :) Men fundera på om ni behöver två sådana där öppna vinställ. Vinet mår ju egentligen bättre av att stå i ett mörkt svalt skåp.
Sant, dessa hyllor kommer nog mer fungera som diverseförvaring. Kanske man bygger något eget och sätter upp där. Dessa små vinhyllor kändes luftigare än traditionella väggskåp. På andra sidan den väggen är det dessutom en kakelugn, så det är kört för både vin och skafferivaror i den delen av köket.
 
Ok, en rak lösning. Vad säger ni? Jag har själv svårt att bestämma mig, men jag är nog lite orolig att det blir för lite arbetsyta.
 
  • 2d_rak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3d_rak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Om ni tar bort den vänstra dörröppningen och gör hela den väggen med skåp och bänkskiva får ni mkt mer utrymme. Kyl/frysen skulle jag då flytta längst upp, ni får mer ljusinsläpp från altanen på det sättet.

Dvs. köksskåp/bänkskivor på högra och vänstra sidan och inget på "kortväggen" mot matrummet.
 
Om man är lite mer drastisk. Altandörren, måste den finnas där? Om det går att flytta den till ett annat rum (eller om det finns någon mer utgång så skippa den här).

Överhuvudtaget, så skulle jag nog fundera i lite större termer, går det att ändra planlösning, ta ner en vägg eller så?

Nu ser det ut lite som att köket ligger i hallen, med passage i alla riktningar. Antingen är det så att några av dörrarna inte används mycket, sätt igen, eller så är de viktiga passager i huset. I så fall så kommer det att bli ett evigt spring i köket, och det kommer att uppfattas som tungjobbat.
 
Hemmakatten skrev:
Om ni tar bort den vänstra dörröppningen och gör hela den väggen med skåp och bänkskiva får ni mkt mer utrymme. Kyl/frysen skulle jag då flytta längst upp, ni får mer ljusinsläpp från altanen på det sättet.

Dvs. köksskåp/bänkskivor på högra och vänstra sidan och inget på "kortväggen" mot matrummet.
Det är utgången till hallen du vill sätta igen. Det skulle innebära en halv mara med matkassar från affären.

hempularen skrev:
Om man är lite mer drastisk. Altandörren, måste den finnas där? Om det går att flytta den till ett annat rum (eller om det finns någon mer utgång så skippa den här).
Tyvärr är huset byggt i en tid då "finrummen skulle ligga mot gatan och "skitrummen" mot trädgården. Så förrutom köket, vetter en toalett och en trappa mot rätt håll.

hempularen skrev:
Överhuvudtaget, så skulle jag nog fundera i lite större termer, går det att ändra planlösning, ta ner en vägg eller så?
Nja, allt går ju, men....nej. Det blir för omständigt då väggarna är bärande och rummen runt omkring redan är renoverade.

hempularen skrev:
Nu ser det ut lite som att köket ligger i hallen, med passage i alla riktningar. Antingen är det så att några av dörrarna inte används mycket, sätt igen, eller så är de viktiga passager i huset. I så fall så kommer det att bli ett evigt spring i köket, och det kommer att uppfattas som tungjobbat.
Kan man inte se det som ett livfullt kök istället för ett tungjobbat ;)
Det är klart att du kan ha rätt i detta, men tyvärr har vi inte möjligheterna till de drastiska förändringarna ni föreslår.


Så, om vi utgår från att dörrar och väggar står fast. Vilken av planlösningar gillar ni bäst? Det raka eller L-köket? Ugn i högskåp eller under hällen?
 
Jag röstar nog på det raka. Men nu när jag ser det, har ni provat med en hörnspis där ni ursprungligen hade diskbänken och sedan diskbänk på den raka delen? Det skulle också kunna vra en variant.

Med så lite plats som ni har, så tycker jag definitit att ugnen ska vara under hällen.
 
Tack för era åsikter, vi ska ta oss en sista funderare och sedan börja beställa delarna med längst leveranstid, och efter det finns det väl ingen återvändo. Jag återkommer kanske med en utförandetråd.
 
Hemmakatten
Pinebars förslag om att ha hörnspis tycker jag var kanonbra. Ni får då mkt större arbetsyta på den raka delen.
 
Hemmakatten skrev:
Pinebars förslag om att ha hörnspis tycker jag var kanonbra. Ni får då mkt större arbetsyta på den raka delen.
Ok, jag tar och ritar på det ikväll och lägger till. Det jag kan säga om dessa hörnalternativ är att de stjäl så himla mycket plats. Jag skulle vilja ha ett hörnalternativ där hällen kommer närmre själva hörnet med förlusten att man har inte 60 cm att stå vid utan snarare 40. Jag bifogar en snabb skiss.
 
  • hörnspis.JPG
En åsikt om förslag 2 är att ni inte får avställningsyta på båda sidor om spisen. Har hört att man saknar det om det inte finns.

Vad kul det är att ha åsikter om vad andra gör :)
 
Mellanbarn skrev:
En åsikt om förslag 2 är att ni inte får avställningsyta på båda sidor om spisen. Har hört att man saknar det om det inte finns.

Vad kul det är att ha åsikter om vad andra gör :)
Det är sant. Man skulle ju iofs kunna göra ett 60 skåp till 40 för att få den ytan, men vi är nog inne på vårt första förslag igen, med korrigeringen att vi kommer ha rostfri diskbänk hela vägen in till hörnet.

De stora tankarna nu gäller val av golv. Klinkers eller trägolv?

Om vi har klinkers känns det som för mycket sten med en stenbänkskiva, så alternativen är:

Klinkersgolv med träbänkskiva (ek, eller valnöt).
Trägolv (furuplank, eller parkett) med en granitbänkskiva.

Saker som komplicerar är att vi ska ha golv hela vägen ut genom dörren till vänster som är hall. Vi tänkte ett tag (eller tänker fortfarande) på ett svartvitt klinkersgolv, men då blir det lite för mycket om man fortsätter med detta hela vägen till entredörr, eller?

Nästa grej är att vi går miste om ett element i och med renoveringen eftersom altandörren (dörren nedåt) idag är ett fönster med element under. Där tänker vi golvvärme, vilket gör det svårt med plankgolv då dessa plankor är så tjocka att värmen har svårt att gå igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.