Jaha, då har ärvda gammla Stig gett upp...

- Budget 5000:- , självklart gärna mindre, men kvalité är viktigt.
- 700m2 gräsyta
- Multiclip

Vad hade ni köpt? Eller framför allt, vad hade ni i n t e köpt?
 
Klippo Excellent!
Lite dyr i inköp men betalar sig i längden.
 
Skall kolla direkt!
 
Det är ju en personlig åsikt, men ska man ha en kvalitetsklippare så gäller bara Klippo eller Stigas Pro-modeller med aluminiumkåpa, metallhjul och lite bättre motorer. Övriga billigare gräsklipparfabrikat med plåtchassi, plasthjul och budgetmotorer påminner mer om "Hon dansade en sommar", och då har ju pengarna hamnat i sjön...
Till 700m2 gräsmatta är det gränsfall om självgående behövs, Klippo är iaf mycket lättrullande.
Lycke te med valet.
 
Jag vet inte riktigt hur mycket "pro" man behöver på 700m2 och hemmabruk? Vi körde en elektrisk Stiga - ser ut som en "vanlig" klippare fast med sladd, i många år på runt 1800m2 gräsyta. Den slet på tyst och bra och var inte nämnvärt sliten när vi tyvärr råkade köra bladen olyckligt över en gjutjärnslock som hamnat snett så att motoraxeln böjdes. Hade vi haft vettigare knivar med brytbult så hade den nog gått iaf. tio år till. Inte så illa för en klippare för under 2000 tycker jag. Väldigt skönt att den är så tyst dessutom och det gick inte snabbare att klippa med en motorstarkare bensinklippare.

Nog för att en superklippare för massa tusen säkert är bättre men jag tycker ofta att litet väl proffsiga grejer "krävs" om man lyssnar på endel råd här på byggahus. Inte specifikt denna tråd utan jag tänker allmänt på att varenda kotte som ska skruva upp en hylla *måste* ha festool för allt annat är bara skrot redan i butik osv.

Men, Stiga eller Klippo hade jag nog köpt ändå. Vem vet hur det är med reservdelar till andra märken om tio år?
 
Så här gjorde jag:

http://www.byggahus.se/forum/verkty...taelle-foer-stiga-graesklippare-i-08land.html

Provkörde maskinen igår och kan direkt konstatera att det var trevligt med:

Det rejälare handtaget som INTE finns på Euro eller Plus-modellerna)
Gummiupphängd motor, inga vibrationer i handtaget.

Jämfört med min gamla maskin självgår den nya lite långsammare, men framhjulsdriften är en trevlig bekantskap.
 
JohanOLinda skrev:
Vad tror ni om Husqvarna då?

Har kollat lite på R 53SV.

VÄLKOMMEN TILL HUSQVARNA
Jag var också inne på den. Den hade tilltalande egenskaper med stark Honda-motor, stor klippbredd, stora hjul, och Huskys eget kinderägg med mulching, utkast och uppsamling till ett hyfsat pris. Men tyvärr hade en egenskap som gjorde att jag inte funderade allvarligt på den, den väger över 40 kg.

Jag har själv en äldre Klippo Excellent som inte går rent längre så jag ska köpa ny snart. Och de senaste veckorna har det lutat det åt en Klippo Comet som har större klippbredd än Excellent. Det blir till att betala över 7000. Det är en del men då vet man att man har grejer som man inte blir besviken på.
 
sveaman skrev:
Jag har själv en äldre Klippo Excellent som inte går rent längre så jag ska köpa ny snart.
Är den inte värd att reparera lite, så den går rent igen? Oftast är det ett membran i förgasaren som tappat spänsten på äldre B&S motorer, och det kostar inte så mycket att få det bytt...

Jag har en Klippo Comet sedan ett antal år och är mycket nöjd med den, har ca 3000m2 gräsyta, kuperad tomt, så åk-klippare är inte aktuellt

sveaman skrev:
Det är en del men då vet man att man har grejer som man inte blir besviken på.
Det är sant. Klippo är speciella - och har dessutom fortfarande sin tillverkning kvar i Sverige... Stiga, eller vad de nu heter numera, har väl lagt ut det mesta av sin tillverkning av handjagare i kinaland.
 
Handjagare!

Jag har en Husqvarna Novolette till samma storlek på gräsmatta som ni, och trivs utmärkt med den!
*Den är tyst, kan klippa när barnen har gått och lagt sig
*Bensinen tar aldig slut
*Inga servicekostnader
*Sprider gräsklippet så att man inte behöver uppsamlare
*Billig i inköp
*Gratis motion!

Enda nackdelen är att man stör sig så mycket mer på grannarnas bullrande klippare ;)
 
Cinolin skrev:
Är den inte värd att reparera lite, så den går rent igen? Oftast är det ett membran i förgasaren som tappat spänsten på äldre B&S motorer, och det kostar inte så mycket att få det bytt...
Jag har bytt membran och bränslefilter men det bet inte. Maskinen är från 98 och har de sista 4 åren gått på landet där vi bl.a. försöker göra gräsmatta av betesmark så det har blivit många påkörningar på sten, järnskrot etc. Och efter en grym smäll blev hela knivtalriken skev och det rann ut olja, sedan dess är den inte sig lik. Nu vill jag betala mig bort från de ideliga stoppen, klen kraft och vibrationer genom att köpa en ny maskin.
 
En sak jag lärt mig och även hört från gräsklipparmekaniker är att B&S motor "spring" skall undvikas, tydligen finns det en taskig konstruktionsdetalj i denna.
 
OlaF skrev:
Men, Stiga eller Klippo hade jag nog köpt ändå. Vem vet hur det är med reservdelar till andra märken om tio år?

Men om tio år tror jag det är få som vill traska runt efter sina klippare, då borde de självgående robotklipparna kommit ner i pris och helt slagit ut alla gamla dånande bensinslukare. Eller, jag hoppas det åtminstone.
 
ylven skrev:
Handjagare!

Jag har en Husqvarna Novolette till samma storlek på gräsmatta som ni, och trivs utmärkt med den!
*Den är tyst, kan klippa när barnen har gått och lagt sig
*Bensinen tar aldig slut
*Inga servicekostnader
*Sprider gräsklippet så att man inte behöver uppsamlare
*Billig i inköp
*Gratis motion!

Enda nackdelen är att man stör sig så mycket mer på grannarnas bullrande klippare ;)

"The words of wisdom...

Jovisst! Har nyligen bytt en gammal Klippo bensinare mot en Klippo Free handjagare – vilken befrielse!!! Lätthanterlig, liten och lätt. Bra resultat. Tyst, skönt lättdriven; min 100-åriga granne skulle kunna köra den om hon inte satt i rullstol. ;) Ingen negativ påverkan på miljön (VIKTIGT) och jag rör på mig regelbundet även om den inte ersätter gymkort. (Den är ju så j...a lättdriven.) Tomtstorlek: 1178 kvm, gjort i en handvändning! Handlar det om en normal villatomt får jag nog säga att maskiner är kul men inte alltid bäst.

MVH
Ronnie

PS det finns en uppsamlare att köpa till, men ytkompostering är jättebra, av flera anledningar. DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.