1 467 278 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 905 inlägg
Kia EV6 och Hyundai Ionic 5 har den funktionen. Det kanske kan komma mer automatiserade lösningar än så för att utnyttja det dock. En tvätt i tvättmaskin gör väl av med runt 1 kWh.Onsalakorven skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 905 inlägg
Jo, det är en Ioniq 5 på bilden. Må vara småskaligt nu, men när V2G/H kommer blir det riktigt intressant. Det görs tydligen test med just den modellen.A Avemo skrev:
Redigerat:
Om jag bestämmer över min egen el möjligen, men infasning mot elen i huset och annat är inte helt trivialt...Onsalakorven skrev:
Jag tror detta kommer att dröja annat än som gimmick
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
V2G laddare finns att köpa redan. Dock för 1-fas och de kostar typ 50000. Det är på gång 3-fas för ungefär samma pengar.pacman42 skrev:
Då det är DC de tar ut bilen sköts infasning mm precis som med växelriktare för solceller. De går on-line först, sedan börjar de producera. Skydd mot ödrift mm följer samma regler oavsett vad du matar in från.
Precis, har du ingen egel källa till el (vindenergi eller solenergi) så lönar det sig inte att fasa in elen i husets nät.R Robert-san01 skrev:V2G laddare finns att köpa redan. Dock för 1-fas och de kostar typ 50000. Det är på gång 3-fas för ungefär samma pengar.
Då det är DC de tar ut bilen sköts infasning mm precis som med växelriktare för solceller. De går on-line först, sedan börjar de producera. Skydd mot ödrift mm följer samma regler oavsett vad du matar in från.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Fast så kan du ju inte räkna...N Nerre skrev:Ja, det handlar ju om hur stor andel av resorna som man tycker att bilen ska klara.
Säg att man pendlar till jobbat varje dag och kör även på helgerna. Det kanske då blir 300 dagar om året man kör bil.
Med en bil som klarar 75% av ens resor så blir det 75 dagar om året som man kommer att behöva låna eller hyra en annan bil. Det låter inte så roligt.
Med en bil som klarar 90% av ens resor så blir det "bara" 30 dagar om året man behöver låna eller hyra en annan bil. Inte heller det låter så roligt tycker jag.
Klarar bilen 95% av resorna blir det 15 dagar om året som man behöver låna eller hyra en annan bil. Även det tycker jag personligen är i mesta laget.
Om bilen klarar 99% av resorna är det 3 dagar om året man behöver en annan bil. Då börjar i alla fall jag tycka att det är mer rimligt.
Men ännu bättre om bilen klarar 99,9% av resorna. Då blir en gång vart tredje år som jag behöver låna eller hyra annan bil. Och det är där jag ligger idag, min bil (kombi med dragkrok) klarar nog så mycket som 99,99% av mina resor, två gånger på 30 år har jag hyrt lätt lastbil på macken för att bilen inte räckte till.
Pendlingsdagarna är väl i rimlighetens namn lika lång sträcka varje gång, så där kan du räkna bort 210 dagar från din uträkning. Funkar då bilen 90% av resterande 90 dagar (dvs alla helger i princip) så blir det styvt 9 dagar som du behöver lösa en annan bil.
Man behöver inte göra problemen större än dom är. Ja, jag är också medveten om att mitt exempel må vara överdrivet åt andra hållet.