En fundering så här i skyhöga elprisers tid. Jag har en gammal bergvärmepanna, förmodligen inte helt effektiv, och för ett år sedan installerade jag två kaminer. Nu har jag sänkt kurvan på pannan till 3 och då håller sig temperaturen runt 17 grader inne och så eldar jag i kaminen för att hålla den över detta, är det något jag ens tjänar på? Tänker att brasan behöver syre, drar det ur rummet som förmodligen drar den genom fönstren som ju inte är 100 täta. Detta innebär väl att det drar in mera och att den kalla luften som dras in rasar ner på elementen och då kanske det inte blir någon skillnad på returvattnet, eller har jag fel? Förbrukningen har minskat, men det har även utetemperaturen, så det är svårt att se.
Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen? Jag har redan timpris och kör tvätt/disk på nätterna och duschar efter 22.00.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Ja, kaminer levererar mycket mer värme än de tar i form av luft. En öppenspis kan däremot få det fenomen du beskriver. De kan dra ut väldigt stora luftmängder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Har du varmvatten via bergvärme?
Och behöver bergvärme spetsa med direktel för att få upp temperaturen på vattnet?
 
  • Gilla
Magnushka och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Har du varmvatten via bergvärme?
Och behöver bergvärme spetsa med direktel för att få upp temperaturen på vattnet?
Har försökt fatta hur det där med varmvattnet funkar, men beredaren sitter i alla fall inne i bergvärmepumpen. Har en fast temp på typ 47 grader som inte går att ändra och så kör den en hetspets med visst intervall som jag kan ställa in på max 30 dagar.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, kaminer levererar mycket mer värme än de tar i form av luft. En öppenspis kan däremot få det fenomen du beskriver. De kan dra ut väldigt stora luftmängder.
Oki, då fortsätter jag att elda :) Satte en kassett i öppenspisen, och det är jag glad för nu. Har en takfläkt strategiskt placerad i hallen, den rör om luften mellan rummen... så det känns bra i alla fall... och det är mysigt med brasa ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
Jag har direktverkande el i sommarstugan och vedspis. Eldar jag hela tiden i spisen på vintern så lyckas jag ofta komma ned i sommarkonsumtion av el trots komfortvärme inställt på elementen.

Så nog hjälper det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
För att kunna räkna om det lönar sig eller inte, så måste vi veta vad du har för elpris (dvs vilket elområde bor du i?), och vad du betalar för veden.
 
  • Gilla
Chof och 5 till
  • Laddar…
Gjorde nyligen en uträkning för egen del.

Vi har jordvärmepump och rörligt elavtal.
Även kaminer i flera rum som lokaleldstäder och köper färdighuggen latmasksved för 650 kr/kubiken.

Räknat på att värmepumpen ger 3x insatt energi som värme, och att lokaleldstäderna har 75 % verkningsgrad, så landade jag i att vid ett spotpris på Nordpool om 1,50 kr/kWh eller mer så är det billigare att elda med ved.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
En fundering så här i skyhöga elprisers tid. Jag har en gammal bergvärmepanna, förmodligen inte helt effektiv, och för ett år sedan installerade jag två kaminer. Nu har jag sänkt kurvan på pannan till 3 och då håller sig temperaturen runt 17 grader inne och så eldar jag i kaminen för att hålla den över detta, är det något jag ens tjänar på? Tänker att brasan behöver syre, drar det ur rummet som förmodligen drar den genom fönstren som ju inte är 100 täta. Detta innebär väl att det drar in mera och att den kalla luften som dras in rasar ner på elementen och då kanske det inte blir någon skillnad på returvattnet, eller har jag fel? Förbrukningen har minskat, men det har även utetemperaturen, så det är svårt att se.
Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen? Jag har redan timpris och kör tvätt/disk på nätterna och duschar efter 22.00.
Rubrikens fråga beror givetvis på kostnaden för din ved respektive el. Samt eventuellt fler faktorer om man vill gå in på detaljer.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Rubrikens fråga beror givetvis på kostnaden för din ved respektive el. Samt eventuellt fler faktorer om man vill gå in på detaljer.
Nu frågar väl TS snarare, inledningsvis åtminstone, om eldningen ger något positivt bidrag till uppvärmningen (oaktat vedpris)
 
  • Gilla
Jörre44 och 3 till
  • Laddar…
När kan man stänga spjället för öppna spisen? Mitt går bara att ha öppet eller stängt, inget mellanläge. Tycker resterna är varma länge men kan man stänga spjället någon timme efter att lågorna slutat?
 
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
En fundering så här i skyhöga elprisers tid. Jag har en gammal bergvärmepanna, förmodligen inte helt effektiv, och för ett år sedan installerade jag två kaminer. Nu har jag sänkt kurvan på pannan till 3 och då håller sig temperaturen runt 17 grader inne och så eldar jag i kaminen för att hålla den över detta, är det något jag ens tjänar på? Tänker att brasan behöver syre, drar det ur rummet som förmodligen drar den genom fönstren som ju inte är 100 täta. Detta innebär väl att det drar in mera och att den kalla luften som dras in rasar ner på elementen och då kanske det inte blir någon skillnad på returvattnet, eller har jag fel? Förbrukningen har minskat, men det har även utetemperaturen, så det är svårt att se.
Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen? Jag har redan timpris och kör tvätt/disk på nätterna och duschar efter 22.00.
Hej.
Om du behöver ha pannan på 3 har du troligen en mycket dålig verkningsgrad.
Min panna har jag på -0,5 annars blir det för varmt.
Hur djupt hål har du? Hur gammal är pannan?
Kanske tid att en servicetekniker som ser över anläggningen.
Om du monterat en kasett i öppna spisen bör man ha ett värmeutsläpp på kupan en bit upp detta för att få ut mer värme i rummet.
God jul
 
  • Gilla
Börjes Pöjk
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Nu frågar väl TS snarare, inledningsvis åtminstone, om eldningen ger något positivt bidrag till uppvärmningen (oaktat vedpris)
Det är definitivt inte min tolkning.
 
  • Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
S start79 skrev:
När kan man stänga spjället för öppna spisen? Mitt går bara att ha öppet eller stängt, inget mellanläge. Tycker resterna är varma länge men kan man stänga spjället någon timme efter att lågorna slutat?
Du kan stänga direkt efter att alla lågor är helt borta. Visst är lite marginal bra, men vänta inte för länge om du vill behålla värmen.

Jag har en manick som varnar för kolmonoxid och den har inte visat några höjda värden och jag stänger spjället så fort synliga lågorna är borta.

Edit: För en kamin eller kakelugn gäller det jag skrev. Om du har en helt öppen spis bör du vänta tills även glöden ”slocknat” då du inte har någon lucka som hindrar lukt och CO från att komma in i bostaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du kan stänga direkt efter att alla lågor är helt borta. Visst är lite marginal bra, men vänta inte för länge om du vill behålla värmen.

Jag har en manick som varnar för kolmonoxid och den har inte visat några höjda värden och jag stänger spjället så fort synliga lågorna är borta.

Edit: För en kamin eller kakelugn gäller det jag skrev. Om du har en helt öppen spis bör du vänta tills även glöden ”slocknat” då du inte har någon lucka som hindrar lukt och CO från att komma in i bostaden.
Vad innebär slocknat? Tycker den håller sig varm väldigt länge. Ett par timmar efter elden slocknat, bör det vara safe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.