Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Det mesta har redan sagts men vi kan väl summera:

Att det är upp till fem gånger dyrare än likvärdiga system som är minst lika enla, stabila och pålitliga.

Att många känder sig lurade av sin elektriker eftersom man investerat många tusenlappar i ett system som man senare inser inte alls är det hemautomationssystem som man trodde man köpte, utan i själva verket ett simpelt belysningssystem.

Att det bygger på ett proprietärt protokoll som kommer självdö den dagen Plejd konkar eller blir uppköpta, vilket är en högst reell risk med tanke på att det hänt i princip samtliga likvärdiga företag och hela branschen går åt ett annat håll.

Att när man investerat i ett proprietärt system så måste man på grund av inlåsningseffekten i princip fortsätta med det för annars är alla tusenlappar och all tid investerade förgäves.

Att Plejds utvecklingstakt påminner om att sitta ute i minuusgrader och vänta på att målarfärgen på fasaden ska torka, och många löften och planer om funktioner och integrering har visat sig vara rena drömmar (kombinerat med ovanstående ger det ett extra jobbigt läge).

Och så vidare.
Ska du ta andra sidan myntet också när du ändå är igång?

Jag är en kund som vet vilka möjligheter det finns på marknaden. Jag är en kund som ändå valde plejd. Jag är en kund som är nöjd med Astro /tids funktioner samt integration med ghome. Jag är nöjd med klick/dubbelklick scenario på tryckknappar.

Jag tror inte den flocken med missnöjda plejd kunder existerar. Jag tror det är något ni hittar på för ni är sur över plejda framfart. Ärligt fattar jag inte varför, konkurrens behövs för att driva allt framåt.

Vad skulle android vara utan Apple, Apple är rätt så stängt också men hur många av er "öppen" entusiaster sitter med en Apple lur ?

ZigBee är buggit och allt som ska vara kompatibelt är sällan det utan massa klabb..
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Var hittar man alla dem som har blivit "lurade" av sin elektriker?
Det hade varit roligt å läsa om deras upplevelse inte bara om dom som "tror" att folk eventuellt blir missnöjda i framtiden...
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Om kunden vill ha 2 stycken dimmer a 600 kronor vill man inte betala 1000:- för en Gateway..
Finns billiga Zigbee gateways för 300:-
 
Sittställning
F foppa skrev:
Var hittar man alla dem som har blivit "lurade" av sin elektriker?
Det hade varit roligt å läsa om deras upplevelse inte bara om dom som "tror" att folk eventuellt blir missnöjda i framtiden...
Haha jag har ställt samma fråga flera ggr. Kanske dom inte finns än men när plejd konkar för det ska dom!! :crysmile::crysmile::crysmile:
 
Sittställning Forlowt skrev:
ZigBee är buggit och allt som ska vara kompatibelt är sällan det utan massa klabb..
Det där vet du inget om.
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Sittställning
K karlmb skrev:
Det där vet du inget om.
Vilket :crysmile:
 
C claesborjesson skrev:
Om kunden vill ha 2 stycken dimmer a 600 kronor vill man inte betala 1000:- för en Gateway..
Precis, så då väljer man med fördel ett system där en proprietär, leverantörsspecifik, dyr gateway inte krävs för att få till grundläggande funktionalitet. Dvs någon som helst av övriga hundratals tillverkare. Och man kan fortfarande själv bestämma om all kommunikation ska ske på lokal nivå eller om den ska vara nåbar från var som helst och hur detta ska ske.

När en lampa är fjärrstyrd år 2021 så är det rimligt att förvänta sig att fjärrstyrd avser längre avstånd än att man i princip befinner sig i samma rum som lampan man vill tända. Fjärrstyrning med lokal blåtand är lite som en sån där gammal VHS/Beta-spelare med fjärrkontroll som har sladd. Att betala 1000 spänn extra får att få fjärrkontrollen utan sladd känns inte så 2021.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Vilket :crysmile:
Precis det som jag citerade.
 
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Precis, så då väljer man med fördel ett system där en proprietär, leverantörsspecifik, dyr gateway inte krävs för att få till grundläggande funktionalitet. Dvs någon som helst av övriga hundratals tillverkare. Och man kan fortfarande själv bestämma om all kommunikation ska ske på lokal nivå eller om den ska vara nåbar från var som helst och hur detta ska ske.

När en lampa är fjärrstyrd år 2021 så är det rimligt att förvänta sig att fjärrstyrd avser längre avstånd än att man i princip befinner sig i samma rum som lampan man vill tända. Fjärrstyrning med lokal blåtand är lite som en sån där gammal VHS/Beta-spelare med fjärrkontroll som har sladd. Att betala 1000 spänn extra får att få fjärrkontrollen utan sladd känns inte så 2021.

Usch ja .. det är ofta jag sitter på tåget och tänker.."jag vill nog tända i köket..."


K karlmb skrev:
Precis det som jag citerade.
Whatever dude ;)
 
Sittställning Forlowt skrev:
Usch ja .. det är ofta jag sitter på tåget och tänker.."jag vill nog tända i köket..."
Kanske oftare man sitter och vill kolla så inte spisen är på eller liknande.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Haha jag har ställt samma fråga flera ggr. Kanske dom inte finns än men när plejd konkar för det ska dom!! :crysmile::crysmile::crysmile:
Så länge symbiosen mellan elektriker och Plejd frodas så är det mer troligt att de bli uppköpta, så som hänt med närmare 100% av liknande företag som tagit för stora marknadsandelar av en konkurrent. Du kan aldrig gissa vad som brukar hända med det proprietära, nedlåsta systemet då.
 
Sittställning
K karlmb skrev:
Kanske oftare man sitter och vill kolla så inte spisen är på eller liknande.
Det där har du ingen aning om.

J Jonte Karlsson skrev:
Så länge symbiosen mellan elektriker och Plejd frodas så är det mer troligt att de bli uppköpta, så som hänt med närmare 100% av liknande företag som tagit för stora marknadsandelar av en konkurrent. Du kan aldrig gissa vad som brukar hända med det proprietära, nedlåsta systemet då.
Säkert liksom min 12k telefon i handen känns gammal efter ett år. Eller tvånget som kryper sig närmre att byta bil efter 3 år. Eller det roliga i att frugan helt plötsligt vill ha tapeter för 15k i sovrummet.

Jag är helt ok med att byta NÄR det inte längre fungerar. Haft det i flera år och jag är faktiskt riktigt nöjd trots att ni belyst frågan om att det finns "bättre" prylar.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Usch ja .. det är ofta jag sitter på tåget och tänker.."jag vill nog tända i köket..."
Om det här var det mest fantasifulla du kom på att man skulle kunna göra genom fjärrstyrning av el så förstår jag att Plejd passar dig.
 
  • Haha
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Tänk om Plejd hade haft en plan för att stödja Matter när den släpps nästa år och att deras hårdvara idag redan var förberedd för att kunna mjukvaruuppdateras så de kör Thread istället för Bluetooth? De är nog inte dumma utan har kanske redan planerar för detta men väljer att inte kommunicera något eftersom de kanske tror att det skulle kortsiktigt påverka deras försäljning negativt eftersom den officiella Matter-lanseringen förskjutits framåt. Nu spekulerar jag bara men inte troligt att de låser in sig när alla andra gör tvärtom.

Frågan idag är bara om de varit smarta och att deras nuvarande produkter går att uppdatera eller om det kräver ny hårdvara...

Flera tillverkare som körde Blutooth har redan visat att det går eftersom radiomodulen ofta kan uppdateras mjukvarumässigt. Tex Eve och Nanoleaf
 
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Om det här var det mest fantasifulla du kom på att man skulle kunna göra genom fjärrstyrning av el så förstår jag att Plejd passar dig.
Nu går poängen in! Exakt så! Alla vill inte ha en talande soffa eller micro med kamera.

Det ska funka, mobilen har jag alltid i handen så att styra belysning med den känna inte jobbigt faktiskt.
Med gateway får man lite roligare funktioner också.

Dyrt ja, men skiten fungerar liksom den där Apple luren
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.