harka harka skrev:
det känns som en sandlåda när man tittar på sin elräkning (som inte är alls är kul nuförtiden) och drar slutsatsen att det är felet ligger helt i händerna på "odugliga svenska politiker som inte förstår vad dom håller på med"
Din invändning är riktig, för att inte säga viktig. Det hade sannolikt inte gjort någon dramatisk skillnad, men läget i Sverige hade knappast varit sämre om vi fortfarande haft de nyligen nedlagda reaktorerna i drift, och där lär inhemska politiska beslut haft en viss inverkan.
 
Magnus E K
Hade vi fullföljt detta hade vi inte haft några problem med effektbrist:



(Lite skumt dock att oljekraften inte går mot noll, men det är ju ytterligare 20 år som gått nu.)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
zno och 4 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Går det ens att få bundet pris om man har solceller?
Borlängepriset är ju egentligen bara bundet i någon månad eller 2 i stöten, från februari blir det 95 öre (moms ej inräknad) per kilowattimme…

Får en fast ersättning på 45 öre per kilowattimme från solcellerna.
 
Såg att dagens rekordpris kommer slås imorgon=425,82 öre
Skönt med nya rekord
 
Redigerat:
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, många använder ju varmvatten morgon och kväll… så för att ha varmt vatten på kvällen så lär det blivit uppvärmt under högkostnadsperioden…
Knappast. En normal VVB håller värmen ett dygn lätt.
 
  • Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Oansvarigt vansinne att stänga ned energikällor.
Om dagens elpriser stannar så försvinner nästan hela business-caset för en elbil, knappast något som MP vill. Men lösningen för at få elen se billigare ut är väl att skatta bensin hårdare.
Och nu har de [tack o lov] satt sig i opposition så att de kan sitta på läktaren och skrika ut krav utan att behöva ta ansvar för dom.
För när man fick igenom sina krav så fick vi detta.
Det måste vara själadödande för en MP politiker att inse att de driver en politik som inte fungerar, men måste fortsätta sälja sin politik till sina väljare, väl medveten om att de säljer en lögn.

Möjligen är jag hård mot MP, men jag ser ingen här som försvarar dagens elpriser.
Nåja, det funkade ju faktikt förträffligt tills i somras när Statnett öppnade sina 2 nya kablar mot kontinenten resp England.
Med några få dagars undantag så hade vi elpriser under 1 kr hela tiden.
Ingen ska inbilla mig att skillnaden mot nu beror på någon nedstängd kärnkraft.
 
  • Wow
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P PeeWee skrev:
Efter ett år med bundet elavtal 1år a 21,90öre kWh så gick det nu i slutet på oktober ut. Efter lite velighet så övergick det fasta till rörligt pris i samma bolag i november, notan slutade på 159öre per kWh den månaden. Under tiden så hade jag läst lite om Tibber och tyckte deras affärsidé lät intressant, jag hoppade på detta från 1 december. Det gick 4 dagar med kallt väder, hög elförbrukning och höga spottimpriser, sedan hoppade jag efter en egenanalys av elmarknaden och tecknade ett fastprisavtal på 3år från 1 jan. Till dagens datum 16/12 så är snittpriset i december 246öre.

Fick sedan frågan av Tibber varför jag valde att avsluta hos dem. Jag har haft en kort dialog kring det med dem där jag inte tycker att deras resonemang håller. Det är givetvis inte Tibbers fel att det är höga elpriser men resonemanget att det är oturligt/onormalt höga just nu tror inte jag är en engångshändelse. Speciellt inte efter att ha sett handfallna ansvariga politiker stå i TV och mer eller mindre ducka/svamla kring frågan om framtiden. Vi håller på och ställer om till mer eldrift på en mängd olika områden, frågan är hur den ökade konsumtionen kommer att mötas med ökad produktion. Vind/solkraft är kanon MEN den finns inte alltid där när vi behöver energin som mest. Ja vi/Sverige producerar på årsbasis mer el än vi behöver men så länge vi inte kan ackumulera den så är det eg inte intressant. Vattenkraften räcker inte till där som balanseringskraft, inte ens med en utbyggnad av stamnätet söderut. Politiker kan snacka bort sig kring marknadskrafter, kärnkraften är för dyr, den bär sig inte och lägger ner sig själv men glömmer gärna bort att de med sina kortsiktiga beslut har bidragit till det i allra högsta grad. För de står just nu utan stadig lösning och ingen vill längre lägga ner resterande del av kärnkraften. Märkligt va...

Runt 75% av vår egen elförukning under kallare dagar går till uppvärmning/vattenvärmning. Jag jobbar hemma och att sänka temperaturen dagtid när elen är som dyrast är inte aktuellt. Så min bekväma slutsats är att värmen rör jag inte. Tibber dribblar kring argument att flytta förbrukning till när den kostar som minst, typ tvätt/tork och disk. Det är en väldigt liten del och näst in till försumbar i vårt fall, visst diskmaskinen går 1ggn varje dag men tvätten gör det inte. Visst kan man släcka lampor men vi har dem tända av en anledning. Så min slutsats är att för oss så finns det inte så mycket att göra om man inte pillar på värmen. OM vi i framtiden skaffade elbil så skulle det möööjligen kunna ändra ekvationen då vi skulle kunna flytta en större förbrukare till nattetid. Men vi kör så lite just nu att även med elbil skulle den knappast ändra vår ekvation markant.

Vi bor i en trävilla på 190kvm från -85, frånluftvärmepump och har normalt en årsförbrukning på runt 15000kWh. Vad som går till värme/vatten vet jag inte. Till det tillkommer en driftkostnad på poolen på 2500kWh/år. Så totalt 17500kWh. Vi bor inte "snålt" och har ingen ambition att göra det heller men har ingen vilja att betala mer än nödvändigt för elen. Vi har inga solceller än men det är under övervägande.

Det jag också funderar kring är Tibbers (och andras) resonemanget kring att rörliga priser alltid blir billigare i längden, att i alla fasta priser finns en viss "försäkring". Rent generellt skulle jag hålla med men mitt senaste år med fast elpris bevisar ju att det åtminstone finns undantag. Med vår årsförbrukning så gick vi från en ÅRSkostnad på förbrukad el på 5000kr till en kostnad i bara november på 3500kr (rörligt) till en kalkylerad/gissad kostnad i december på 5500kr (Tibber/rörligt). Struntar i överföringskostnaden just nu. Det blir oerhört svårt att hävda att rörligt pris alltid blir billigare tycker jag. Nu har jag tecknat ett 3-årsavtal a 68öre/kWh. Klart dyrare än mitt sista bundna avtal och klart dyrare än "bottenpriserna" men jag tror helt enkelt inte på rörligt pris framöver. Jag får en årskostnad på 11900kr i 3år, bara om man verkligen tror att novembers/decembers priser var ett undantag kan man argumentera kring att rörligt är billigast i längden.

Det var intressant med Tibber i några dagar men sedan tog verkligheten över och jag gjorde min egen analys om framtiden och rätt eller fel, det får de kommande 3 åren utvisa :cool:
Intressant inlägg. Jag har haft Tibber i drygt ett år och tittar man på det rörliga priset under november december så skulle nog ett fastprisavtal tecknat i oktober eller tidigare varit ett bättre alternativ. Trots detta tror jag fortfarande att Tibber i längden blir fördelaktigare. Snittpriset för det senaste året var 57 öre från Tibber, men man måste givetvis kolla sin egen förbrukning/månad för att få fram rätt värde för egen kostnad.

Jag tror att dygnsvariationerna kommer att bli viktigare. Tibber + Watty/P1-pulse + Easee för smartladdning av elbil ger dessutom extra rabatter.

Jag hoppas att Tibber i framtiden även kommer att erbjuda 'smartmagasinering' av värme så att man kan ackumulera värme i vattentankar & betonggolv under de timmar då elen är som billigast. Med Ngenic kan man i viss mån göra det redan idag.
 
  • Gilla
Allan J
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nåja, det funkade ju faktikt förträffligt tills i somras när Statnett öppnade sina 2 nya kablar mot kontinenten resp England.
Med några få dagars undantag så hade vi elpriser under 1 kr hela tiden.
Ingen ska inbilla mig att skillnaden mot nu beror på någon nedstängd kärnkraft.
Det är naturligtvis helt möjligt att ingen kan övertyga dig, men jag är orolig för att de som beslutat om detta inte heller förstått att energibehovet för sommar och vinter är helt olika och det påverkar prisbilden. Att man klarar behoven för sommaren säger inte mig något om hur man klarar en vinter, likväl som jag inte anger min sommarförbrukning när jag ska dimensionera ett nytt värmesystem.
 
  • Gilla
zno och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hade vi fullföljt detta hade vi inte haft några problem med effektbrist:

[bild]

(Lite skumt dock att oljekraften inte går mot noll, men det är ju ytterligare 20 år som gått nu.)
Det hade varit intressant att kunna skifta tidens lopp och köra efter det och se vilka problem det gnällts om då i liknande trådar som nu verkar översvämma BH. Antar att det kunde varit etter värre på om inte annat lite längre sikt än 2020.
 
harka harka skrev:
det känns som en sandlåda när man tittar på sin elräkning (som inte är alls är kul nuförtiden) och drar slutsatsen att det är felet ligger helt i händerna på "odugliga svenska politiker som inte förstår vad dom håller på med"

tror ni att det är den svenska partipolitiken som gör att elkraften är lika dyr i Norge som i Sverige?

eller kan det vara så att problematiken är mycket mer omfattande än så?
[bild]
Mitt tidigare inlägg om politiken kring detta betyder inte att jag klagar ;) Jag har rörligt och kommer att fortsätta med det, åtminstone ett tag till. Att priserna hänger ihop har att göra med att elen kan flyta fritt mellan områdena.
Priserna i Sverige går upp om man lägger med energiproduktion i Tyskland, precis som de gör i Tyskland. Lägger vi ned kärnkraftverk så påverkar det priser för fler än Sverige.

Och jag tror nog att politiker i allmänhet vet vad de ställer till med, de bara låtsas bli förvånade ibland. Eller kräva omedelbara åtgärder, för konskevenser av beslut de själva tog för 3-4 år sen.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Du ger MP politiker för mycket kredit.
De inser inte att deras politik inte fungerar.
Så som jag sett & hört på dem så anser de (politiker öht och MP politiker i synnerhet) att deras politik fungerar och alla följdproblem beror på de andras övriga politik som "förstör"
De har inte bara rosa skygglappar för verkligheten utan lever i en helt annan verklighet än vanligt folk.
Så kan det vara. Antingen förstår de konsekvenserna av sitt handlande eller också inte.
Och jag vet inte själv vilket som är sämst.
 
  • Gilla
Fsund och 2 till
  • Laddar…
M
harka harka skrev:
det känns som en sandlåda när man tittar på sin elräkning (som inte är alls är kul nuförtiden) och drar slutsatsen att det är felet ligger helt i händerna på "odugliga svenska politiker som inte förstår vad dom håller på med"
Byt till Svensk Kärnkraft så får du åtminstone en rolig bild på räkningen varje månad:
Kvinnan mäter elpriset på skala med glada och ledsna ansikten på kärnkraftsräkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
zno och 10 till
  • Laddar…
T Toni N skrev:
Vi kör tibber sen ett par månader tillbaka, helt ärligt så är konceptet rätt bra för att jämna ut förbrukning över tid meen de ett är sällan koncepten håller i slutändan! Vi sa upp o bara väntar på att gladeligen få betala 68 öre/kwh, vilket är absurt bara man flyttar tillbaka till i somras! Men det värsta var nog inte priset hos tibber utan hur jag blev, jag blev Lill Hitler o drev en förbrukningsdiktatur i hemmet,..
P PeeWee skrev:
Efter ett år med bundet elavtal 1år a 21,90öre kWh så gick det nu i slutet på oktober ut. Efter lite velighet så övergick det fasta till rörligt pris i samma bolag i november, notan slutade på 159öre per kWh den månaden. Under tiden så hade jag läst lite om Tibber och tyckte deras affärsidé lät intressant, jag hoppade på detta från 1 december. Det gick 4 dagar med kallt väder, hög elförbrukning och höga spottimpriser, sedan hoppade jag efter en egenanalys av elmarknaden och tecknade ett fastprisavtal på 3år från 1 jan. Till dagens datum 16/12 så är snittpriset i december 246öre.

Fick sedan frågan av Tibber varför jag valde att avsluta hos dem. Jag har haft en kort dialog kring det med dem där jag inte tycker att deras resonemang håller. Det är givetvis inte Tibbers fel att det är höga elpriser men resonemanget att det är oturligt/onormalt höga just nu tror inte jag är en engångshändelse. Speciellt inte efter att ha sett handfallna ansvariga politiker stå i TV och mer eller mindre ducka/svamla kring frågan om framtiden. Vi håller på och ställer om till mer eldrift på en mängd olika områden, frågan är hur den ökade konsumtionen kommer att mötas med ökad produktion. Vind/solkraft är kanon MEN den finns inte alltid där när vi behöver energin som mest. Ja vi/Sverige producerar på årsbasis mer el än vi behöver men så länge vi inte kan ackumulera den så är det eg inte intressant. Vattenkraften räcker inte till där som balanseringskraft, inte ens med en utbyggnad av stamnätet söderut. Politiker kan snacka bort sig kring marknadskrafter, kärnkraften är för dyr, den bär sig inte och lägger ner sig själv men glömmer gärna bort att de med sina kortsiktiga beslut har bidragit till det i allra högsta grad. För de står just nu utan stadig lösning och ingen vill längre lägga ner resterande del av kärnkraften. Märkligt va...

Runt 75% av vår egen elförukning under kallare dagar går till uppvärmning/vattenvärmning. Jag jobbar hemma och att sänka temperaturen dagtid när elen är som dyrast är inte aktuellt. Så min bekväma slutsats är att värmen rör jag inte. Tibber dribblar kring argument att flytta förbrukning till när den kostar som minst, typ tvätt/tork och disk. Det är en väldigt liten del och näst in till försumbar i vårt fall, visst diskmaskinen går 1ggn varje dag men tvätten gör det inte. Visst kan man släcka lampor men vi har dem tända av en anledning. Så min slutsats är att för oss så finns det inte så mycket att göra om man inte pillar på värmen. OM vi i framtiden skaffade elbil så skulle det möööjligen kunna ändra ekvationen då vi skulle kunna flytta en större förbrukare till nattetid. Men vi kör så lite just nu att även med elbil skulle den knappast ändra vår ekvation markant.

Vi bor i en trävilla på 190kvm från -85, frånluftvärmepump och har normalt en årsförbrukning på runt 15000kWh. Vad som går till värme/vatten vet jag inte. Till det tillkommer en driftkostnad på poolen på 2500kWh/år. Så totalt 17500kWh. Vi bor inte "snålt" och har ingen ambition att göra det heller men har ingen vilja att betala mer än nödvändigt för elen. Vi har inga solceller än men det är under övervägande.

Det jag också funderar kring är Tibbers (och andras) resonemanget kring att rörliga priser alltid blir billigare i längden, att i alla fasta priser finns en viss "försäkring". Rent generellt skulle jag hålla med men mitt senaste år med fast elpris bevisar ju att det åtminstone finns undantag. Med vår årsförbrukning så gick vi från en ÅRSkostnad på förbrukad el på 5000kr till en kostnad i bara november på 3500kr (rörligt) till en kalkylerad/gissad kostnad i december på 5500kr (Tibber/rörligt). Struntar i överföringskostnaden just nu. Det blir oerhört svårt att hävda att rörligt pris alltid blir billigare tycker jag. Nu har jag tecknat ett 3-årsavtal a 68öre/kWh. Klart dyrare än mitt sista bundna avtal och klart dyrare än "bottenpriserna" men jag tror helt enkelt inte på rörligt pris framöver. Jag får en årskostnad på 11900kr i 3år, bara om man verkligen tror att novembers/decembers priser var ett undantag kan man argumentera kring att rörligt är billigast i längden.

Det var intressant med Tibber i några dagar men sedan tog verkligheten över och jag gjorde min egen analys om framtiden och rätt eller fel, det får de kommande 3 åren utvisa :cool:
B Borgen2021 skrev:
Kör tibber sedan 1 juli, och optimerar undan för undan.
Precis som någon annan skrev, om man inte orkar lägga lite tid på att få huset smart är det inte lönt.
Dock är jag själv övertygad om att de bundna avtalen snart är ett minne blott (läs 1-3 år), sen blir det rörliga avtal för alla, fördelen är då för de som såg det komma, och agerade.
Precis som att Slänga upp solceller och sätta in kamin om möjlighet finns.
V vass skrev:
Någon som har tips på något fastpris? Är inne på Lumi energi där man kan få på 63,2 öre per kWh(område 3), dock kan man bara förbeställa och få från 1/4. Så då får man stå ut med rörligt fram tills dess.. Har tibber, men byter nog till Lumi rörligt så länge. länge. [länk]
I ilcretzzo skrev:
Jag skaffade Tibber i januari i år för att det lät kul. Bor i SE2, årsförbrukning ca 22000 kWh, ganska nytt hus 165 kvm, FLVP (där elpatronen stödjer mycket under vinderhalvåret) och uppvärmningen står för 75-80% av elförbrukningen då (och vi gillar att ha varmt).

När det var höga priser i slutet av november började jag fundera på att binda. Räknade var jag betalade i snitt per kWh (inkl moms) under 2021(jan-okt) och resultat blev överraskande: 43 öre/KWh. Dessutom betalade jag de senaste 6 månaderna (november är inte med) i snitt 59 öre/kWh. Det kändes naturligt att binda i ett år för 52 öre/KWh.

Jag gillar Tibber och derss prylar men timpris är inte lämpligt för oss just nu. Vi har ingen elbil, vi vill laga mat, tvätta och torka när vi känner för inte på natten när eller är billig. Värmepumpen kan inte stängas och startas flera gånger om dagen beroende på elpris (tror inte det är så hälsosamt för den heller att tas från drift så ofta). Helt enkelt tycker jag att man är tvungen att minska komforten för att Tibber skall vara lönsamt. Det lär komma ett par år med instabila priser i och med att flera europeiska länder ställer om till grön elproduktion. Men jag är öppet att bli Tibberkund igen i framtiden när marknaden stabiliseras lite grann.
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag är i samma sits har Tibber men inser det är snuskigt dyrt. Men jag förstår inte har ringt till GodEl och Vattenfall både säger dem har heller inga fasta priser utan det är kombination jag betalar en fast kostnad och UTÖVER det en rörlig kostnad som fastställs för varje månad då. Det måste ju blir dyrare... eller???
L Lennart Holm skrev:
Intressant inlägg. Jag har haft Tibber i drygt ett år och tittar man på det rörliga priset under november december så skulle nog ett fastprisavtal tecknat i oktober eller tidigare varit ett bättre alternativ. Trots detta tror jag fortfarande att Tibber i längden blir fördelaktigare. Snittpriset för det senaste året var 57 öre från Tibber, men man måste givetvis kolla sin egen förbrukning/månad för att få fram rätt värde för egen kostnad.

Jag tror att dygnsvariationerna kommer att bli viktigare. Tibber + Watty/P1-pulse + Easee för smartladdning av elbil ger dessutom extra rabatter.

Jag hoppas att Tibber i framtiden även kommer att erbjuda 'smartmagasinering' av värme så att man kan ackumulera värme i vattentankar & betonggolv under de timmar då elen är som billigast. Med Ngenic kan man i viss mån göra det redan idag.
Även jag har nu sagt upp Tibber som vi har använt sedan november 2020.

En saftig elräkning på 16 000 kr för december (11,5 till Tibber och 4,5 till nätbolaget Kraftringen i Lund) är att vänta.
Vårt hus är gammalt och uppvärmningssystemet är svårstyrt och värmen är trögrörlig. Vi jobbar hemifrån. Kan inte alltid ladda elbilarna nattetid. Min bättre hälft har också högre krav på att det ska vara varmt än vad jag personligen har och om det inte är tillräckligt varmt så sätter hon igång saker som drar ganska mycket energi.

Jag har letat eltjuvar, tror mig hittat några och kommer fortsätta att leta. Har precis beställt en Tibber Pulse som ska ge mig info i realtid. Jag tycker att det är helt galet att detta inte finns som standard inbyggt i alla moderna mätare som rullas ut nu. Man får naturligtvis känslan av att elbolagen inte vill att man ska ha koll.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
@Per Eskilsson Jag fick en ny avancerad mätare av EOn för några veckor sedan. Till ingen nytta för mig då de är tydliga med att det inte i närtid kommer tillhandahålla den modul som krävs för egen anslutning och om jag ändå vill använda HAN-porten måste jag konktakta EON för att "aktivera" den. Garanterat till en kostnad, troligen fortlöpande också.

Det blir allt tydligare att elbolagen behöver någon som håller de i örat.

Tack och lov har jag en Sparsnäs sedan tidigare.
 
  • Wow
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
MultiMan MultiMan skrev:
@Per Eskilsson Jag fick en ny avancerad mätare av EOn för några veckor sedan. Till ingen nytta för mig då de är tydliga med att det inte i närtid kommer tillhandahålla den modul som krävs för egen anslutning och om jag ändå vill använda HAN-porten måste jag konktakta EON för att "aktivera" den. Garanterat till en kostnad, troligen fortlöpande också.

Det blir allt tydligare att elbolagen behöver någon som håller de i örat.

Tack och lov har jag en Sparsnäs sedan tidigare.
Beroende på mätare så kan man köpa modulen online, jag har en Kamstrup, köpte min här;
https://www.utomhusliv.se/produkt/kamstrup-han-modul/

Det kostade inget att aktivera HAN-porten och ingen löpande kostnad hos Gävle Energi :)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.