M Myckling skrev:
Så vi ska inte göra som stora delar av EU och Norge?
Jag har inte helt koll på vilken modell stora delar av EU och Norge har valt. Men jag tycker inte att vi ska slopa elskatten, nej.
 
  • Gilla
  • Ledsen
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag har inte helt koll på vilken modell stora delar av EU och Norge har valt. Men jag tycker inte att vi ska slopa elskatten, nej.
Vad sägs om att slopa elskatten på allt över 2kr/kWh
dvs du pyntar som vanligt till dess priset blir 2kr/kWh och det som är över det skippas statens extra inkomst för.
 
  • Gilla
Sindbad och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag har inte helt koll på vilken modell stora delar av EU och Norge har valt. Men jag tycker inte att vi ska slopa elskatten, nej.
Varför inte? Det finns ju inget tak vad elen får kosta. Ett högt elpris får stora konsekvenser för landets välfärd vilket innebär sämre lönsamhet och högre arbetslöshet. Oavsett scenario så förlorar staten intäkter och människor hamnar i energifattigdom.
 
  • Gilla
Sindbad och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Vad sägs om att slopa elskatten på allt över 2kr/kWh
dvs du pyntar som vanligt till dess priset blir 2kr/kWh och det som är över det skippas statens extra inkomst för.
Elskatten är samma oavsett elpris. Så det finns ingen separat elskatt på dyr el.

Att trunkera elpriset gör att marknaden fungerar sämre, så det är en dålig lösning.
 
  • Gilla
  • Wow
arkTecko och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elskatten är samma oavsett elpris. Så det finns ingen separat elskatt på dyr el.

Att trunkera elpriset gör att marknaden fungerar sämre, så det är en dålig lösning.
Men det är ju nästan så det görs i stora delar av EU nu ... (via tex bidrag på allt som är över en viss prisnivå)
Så maknaden är redan körd.
Varför ska då inte vi få samma förutsättningar som 20 andra länder i EU???
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Är det bra bara för att andra gör så?
 
  • Gilla
  • Arg
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Är det dåligt bara för att andra gör så?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är det inte. Men det är inte alltid bra att följa strömmen.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Jag antar att du inte var rolig med flit! :D
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Nej, med tanke på hur tråkigt jag är så var det absolut inte avsiktligt att vara rolig. Det var ett misstag.
 
  • Haha
  • Gilla
sunqan och 10 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ja.
Ok då tillhör du väl den delen av befolkningen som tycker det är kul att betala skatt för jag hoppas att du är medveten om att även du skulle tjäna på det.
 
  • Arg
perror
  • Laddar…
Jag som bor i se4 drabbas inte lika hårt som ni stackare som bor söderut, men den som tror att politiker vill skippa ett gyllene tillfälle att dra in skattepengar har inte tänkt klart.

Speciellt när tjuvarna kan skylla på oppositionen, och dra någon jävla vals om att budgeten har så mycket skattesänkningar att det går inte att finansiera lite tillfälliga lättnader.
Pang så har man dragit in extra deg till menskonst eller icke binära könsneutrala toaletter i rinkeby samt fått ge motståndarna en känga, inte ens en sosse är så tappad bakom vagnen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fsund och 16 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Varför inte? Det finns ju inget tak vad elen får kosta. Ett högt elpris får stora konsekvenser för landets välfärd vilket innebär sämre lönsamhet och högre arbetslöshet. Oavsett scenario så förlorar staten intäkter och människor hamnar i energifattigdom.
Det har gått lite väl långt när vi stänger ner vår inhemska produktion för att det lönar sig mer att sälja sin "uppbokade" el än att hålla fabriker igång...
https://www.svd.se/lonsammare-salja-elen-an-att-kora-fabriken
 
  • Gilla
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det har gått lite väl långt när vi stänger ner vår inhemska produktion för att det lönar sig mer att sälja sin "uppbokade" el än att hålla fabriker igång...
[länk]
Publicerad 2010-12-16
 
  • Gilla
Ingenjör Jesper och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det har gått lite väl långt när vi stänger ner vår inhemska produktion för att det lönar sig mer att sälja sin "uppbokade" el än att hålla fabriker igång...
[länk]
Ett tecken på låg produktivitet per insatt energimängd.
 
  • Gilla
  • Arg
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.