D djac skrev:
Tvärtom skulle jag säga men då normaliserar man, dvs man får ju lägga till det man betalar i avgifter utanför det som kallas skatt. Landar "alltid" på 50% ungefär, då talar vi välbetalda människor, samma som i Sverige om man ska betala halva lönen i skatt.
Du vet va att vi har tak på precis allt? Sjukpenning 30k, allmänpension 45k. osv, osv. Så utöver skatten ska vi även ha privata försäkringar. Fan jag önskar jag var lika blind som du. Vad mysigt det måste vara leva i tron Sverige är så bra. Jag är genuint avundsjuk.
 
  • Haha
  • Gilla
Tullen127 och 3 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du vet va att vi har tak på precis allt? Sjukpenning 30k, allmänpension 45k. osv, osv. Så utöver skatten ska vi även ha privata försäkringar. Fan jag önskar jag var lika blind som du. Vad mysigt det måste vara leva i tron Sverige är så bra. Jag är genuint avundsjuk.
Haha, skillnaden är jag har accepterat att allt har brister, du, jag, Sverige, bilen, ja allt faktiskt. Men som land placerar sig Sverige hela tiden i topp, oavsett vad man och hur man jämför och det får vara good enough för mig.

Sen tycker jag att man ska vara självkritisk och alltid fortsätta förbättra, mycket måste ju ständigt justeras eftersom förutsättningarna förändras också. Det är mycket som kan göras bättre och det ska man såklart påpeka, men att allt är sämre än i andra länder är helt enkelt fel.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det där är inget normalt IT jobb, du har ju själv sagt att du inte lever på det där... Du har väl ingen spec du följer annat än vad du själv väljer. Om man får "bygga vad man vill" så är ju livet ett hobbyprojekt där man bara gör det roliga, utmaningarna. Då kan jag tänka mig att programmera roliga och smarta saker, bygga hårdvara, meka runt med bilar, gokarts etc, bygga saker hemma. Ingen av sakerna är direkt repetitiv och alla görs för att jag vill göra det.

Det trista är ju när någon ger en ett "recept", en spec. Om det dessutom är så att det man ska göras ska göras i ett ramverk som skrivs i en manual. Då blir ju friheten än mindre. Detta ska du göra. På detta sätt ska du göra det. Det svåra och roliga har nån annan redan gjort.


Schweiz lever på sina banker... Nederländerna vet jag inte om de är speciellt framgångsrika... Men landet är ju tråkigt som få...
Stämmer. Men mitt dagjobb är lika roligt. Dock inte lika sexig domän självfallet. Men för mig är det inte så mycket domänen som den tekniska lösningen som lockar.

Ta tex flatfiler som exempel. Hur jävla sexigt låter det? Jag skrev en skitsnygg fluent mapper för det.

Skärmbild av kod för fluent mapper som används för att konfigurera flatfiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kodapa hade gjort

Kod:
while(var line = await reader.ReadLineAsync()) 
{
   var code = line.Substring(2);
   if(code == "05") 
   {
      ...
   }
}
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du vet va att vi har tak på precis allt? Sjukpenning 30k, allmänpension 45k. osv, osv. Så utöver skatten ska vi även ha privata försäkringar. Fan jag önskar jag var lika blind som du. Vad mysigt det måste vara leva i tron Sverige är så bra. Jag är genuint avundsjuk.
Fast... taket är satt till vad en normal svensk "behöver" för att leva. Utan att kunna exakta siffror... på 30k så får du kanske ut 23k i handen. Två i ett hushåll så kan du ha en vettig bil och ett rimligt boende. Snigelluncher med vin är inte rimligt att betala ut om man blir sjuk. Om du nu blir överkörd av bussen imorrn så bidrar jag gärna i framtiden med min skatt till ditt liv. Men upp till den rimliga nivån. Jag är dock inte villig att stå för att "ersättningen" ska vara på tex nivån 70.000 per månad. Det är då rimligt att man har lagt undan pengar själv för att kunna fortsätta med sitt liv på den "högre" nivån om man har den intentionen...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast... taket är satt till vad en normal svensk "behöver" för att leva. Utan att kunna exakta siffror... på 30k så får du kanske ut 23k i handen. Två i ett hushåll så kan du ha en vettig bil och ett rimligt boende. Snigelluncher med vin är inte rimligt att betala ut om man blir sjuk. Om du nu blir överkörd av bussen imorrn så bidrar jag gärna i framtiden med min skatt till ditt liv. Men upp till den rimliga nivån. Jag är dock inte villig att stå för att "ersättningen" ska vara på tex nivån 70.000 per månad. Det är då rimligt att man har lagt undan pengar själv för att kunna fortsätta med sitt liv på den "högre" nivån om man har den intentionen...
Fyfan att alla ska formas i någon jävla grå sosseform. Urk. jag lägger mer på krogen en bra månad.
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Ok, så vad väntar oss bilister?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, så vad väntar oss bilister?
Enbart autonoma bilar kommer få köra på allmän väg. Detta har vi redan dragit i tråden
 
D
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, så vad väntar oss bilister?
En god jul och ett gott nytt år?
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
@MathiasS

Jag tycker du ska fråga en moderator om att bryta ut det ämnet ur den här tråden. Tämligen off topic skulle jag säga :p;)
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Åk till länder som Schweiz och Nederländerna så får du se hur länder ska drivas.
Ja de länderna har jag jobbat tillsammans med. Medarbetarna därifrån undrade hur vi hade råd med ett så stort geografiskt land utifrån befolkningsmängd.
Har tidigare skrivit om Holländarnas reaktion på infrastrukturbyggande och hur enkelt de tyckte att de hade, litet land och det dubbla i innevånare.
De var imponerade av hur lyckas få ihop det.:D så det är inte så dåligt som det "tycks".
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, så vad väntar oss bilister?
:thinking:
Ja,,
snö, is... fyllon..
mörker, takbox..
 
A AndersS skrev:
Ja de länderna har jag jobbat tillsammans med. Medarbetarna därifrån undrade hur vi hade råd med ett så stort geografiskt land utifrån befolkning.
Har tidigare skrivit om Holländarnas reaktion på infrastrukturbyggande.
De var imponerade av hur lyckas få ihop det.:D så det är inte så dåligt som det "tycks".
Jag har bott ett par månader i Belgien, samtidigt hade jag bekanta i Nederländerna så jag var där litegranna. Inga kul länder tyckte jag...

AndersM, du skulle verkligen trivas där. I personalmatsalen beställde jag oftast nån slags oxfile, den kostade nästan inget. Det var bara vi svenskar som åt den. Belgarna själva åt alltid mackor, med ost eller nutella med strössel på. Har jobbat med ganska många holländare och jag tror du skulle duka under av deras matpreferenser. :D
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har bott ett par månader i Belgien, samtidigt hade jag bekanta i Nederländerna så jag var där litegranna. Inga kul länder tyckte jag...

AndersM, du skulle verkligen trivas där. I personalmatsalen beställde jag oftast nån slags oxfile, den kostade nästan inget. Det var bara vi svenskar som åt den. Belgarna själva åt alltid mackor, med ost eller nutella med strössel på. Har jobbat med ganska många holländare och jag tror du skulle duka under av deras matpreferenser. :D
Schweiz har 529 restauranger i guiden, Sverige har 68
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu kände jag mig plötsligt lite billig, lättköpt och förutsägbar. :rolleyes: :cry:
Jaja, det får jag väl leva med ... :p :cool:
Det är väl inget negativt att både ha hjärta och hjärna, tvärtom! (y)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.