FreQa FreQa skrev:
Om man kan pussla lite och få bort 20 kvm som man inte behöver dvs 20 kvm x25 000 kr = 500 000 kr, kan det vara värt med en som är erfaren med att planera hus?
Hur räknar du med kvadratmeterpriset 25000 på sparad yta?
Grund 1000-3000 kr /m2 -> 20000-60000
Väggar murade 15m2 -> 11000-18000
Takstolar x 2 -> ~ 6000
Tak ca 50 m2 -> ~30000
Puts ute 15 m2 800 kr/m2 -> 12000kr
Puts inne -> 6000kr
Golv -> 8000kr
Innertak -> 3500kr
Isolering tak 250kr/m2 -> 5000
Högt räknat så blir det ungefär 149000 . Gör man det mesta själv och letar upp bra priser så hamnar man ju lägre i kostnad typ 100000kr.
Nyfiken på vilka kostnader utöver detta du räknat på? Fasta kostnader förändras ju inte direkt om man kapar 20m2.
 
Redigerat:
En icke arkitektrelaterad fråga, hur mycket ska murblocken skjuta ut över kanten på grunden?
 
Nu behöver inte det betyda särskilt mycket i sammanhanget eftersom jag inte jobbat överdrivet mycket med murade småhus men jag är arkitekt.

Jag tror att det går att göra en hel del med planen för att få det att lira bättre. Några snabba synpunkter:
  • Badrumsdörr ska öppnas utåt. Badrummet ser ganska stort ut i förhållande till funktionerna som är inritade. Jag hade nog krympt badrummet och flyttat det till sovrumsdelen och endast haft en mindre gästtoalett i samband med entrén/de sociala ytorna.
  • För att få bygglov måste du ha mer förvaring i hallen. Minst 60 cm garderob + 60 cm kapphylla. Det är möjligt att man kan argumentera att förvaringen finns nån annanstans men normalt så ska den finnas i hallen.
  • Jag hade samlat alla dörrar till sovrummen till "korridoren" så att man slipper gå genom smutsen i hallen för att nå det ensamma sovrummet.
  • Jag hade för min egen skull (ej pga bygglov) ritat in ett litet skrivbord i varje sovrum, det är guld värt när man har vuxna på besök som kanske behöver sitta och jobba ostört ibland.
  • Sen sett över fönstersättningen så att man har fönster över skrivbordet (om det finns en naturlig plats) och rakt fram från varje sovrumsdörr, särskilt viktigt i stora sovrummet för då får man genomsikt genom hela huset när dörren står på glänt. Annat om man har en väldigt symmetrisk fönstersättning, då hamnar de ju där de hamnar men om man ändå har fri fönstersättning så...
  • Jag hade haft inbyggda garderobsväggar i sovrummen.
  • Kanske bytt sida på köket så att det hamnar i söderläge och haft dörrar ut mot en uteplats. Egentligen är det väl bra med norrläge för ett kök men jag slipper nog hellre solen när jag tittar på tv än när jag lagar mat + kommunikation utåt är viktigare från kök/matplats än från tv-soffan tycker jag.
  • Jag hade nog försökt skapa lite mer skillnad på rumsligheterna för matplats och vardagsrum, tycker att det blir lite nödlösning att ha ryggen på soffan som "rumsavdelare".
  • Rummet bredvid köket är nån form av teknik/tvättstuga? Har ni krav på att det ska vara i förbindelse med köket? Annars är det en bra vägg att ha högskåp mot.
  • Köket ligger kanske lite långt från huvudentrén, eller det beror såklart på om ni som bor i huset kommer gå genom tvättstugan eller huvudentrén när ni kommer hem med matkassarna.
Avseende kostnaderna för 20 kvm så tror jag du räknar lite lågt (särskilt om man tar in hantverkare) men jag hade nog inte försökt krympa huset utan snarare få det att bli ännu bättre med de kvadratmeter ni har. Det är ju inget jättehus som det är. Vissa självritade hus sväller ju ut till 300 kvadratmeter när man kunde klarat sig på hälften.

Avseende grunden så tycker jag att det är fint när väggen inte sticker ut utanför sockeln (blir liksom omvänd tyngd på huset) men kollar man i Finjas projekteringsanvisningar så finns det lite olika förslag på lösningar. Även med kantelement verkar det som att blocken ska ställas ända ut på kanten, men att putsen sen sticker ut utanför elementen. Kolla sida 72 på länken nedan.
https://www.finja.se/storage/ma/4b5...kteringsanvisningar_Mursystem-Exakt_PA_sv.pdf
 
  • Gilla
Kashew och 14 till
  • Laddar…
Här bjuder jag på en snabbskiss på hur jag hade gjort det med de ingångsvärden jag känner till, utan att förändra några storheter och utan att ha sett platsen eller veta något om er som beställare.

Handritad planritning av bostad med sovrum, badrum, kök och vardagsrum, daterad och signerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver punkterna i förra inlägget har jag:
  • Tagit bort alla fönster ovan de naturliga sängplatserna, det kan kännas lite otryggt med fönster ovan huvudet när man sover.
  • Tänkt på att man ska kunna separera sovrum + badrum från de sociala ytorna med en skjutdörr. Det kan vara lite lyxigt att kunna gå på toaletten om man har gått och lagt sig tidigt utan att bli sedd av uppesittarna. Eller som en extra ljudbarriär mellan vuxna och sovande barnbarn.
  • Bytt plats på kök och soffgrupp
  • Tillskapat ett extra wc och bakom detta ett skafferi som hänger ihop med köket.

Hoppas att det väcker några nya tankar hos er. Kanske ogillar ni skissen starkt och blir än mer stärkta i ert ursprungliga förslag men då är det ju också positivt.
 
  • Gilla
  • Wow
Ellso och 32 till
  • Laddar…
Tack @Klaugust för fantastisk feedback. Nu fick vi något att bita i :)
 
  • Gilla
Söderslätt och 1 till
  • Laddar…
Varsågoda! Nu vet jag inte om ni kan ha en uteplats mot söder men ni kommer även få rätt mycket fönster mot söder så jag hade kanske byggt en pergola längs hela långsidan, både för att skapa rum åt uteplatsen men också som solskydd på de varmaste dagarna. Kanske hade man kunnat hitta en gemensam utformning av pergola och skärmtak över entrén så att det känns lite som ett genomgående koncept. Gör ni ett pulpettak med lutning mot söder får ni ju också sjukt bra förutsättningar för solceller när ni har hela långsidan mot söder och inga kupor.

Edit* gör ni ett trädäck längs hela södersidan kan ni också ha en fönsterdörr från stora sovrummet. Det kan också vara rätt lyxigt.
 
  • Gilla
matso100 och 1 till
  • Laddar…
Ett tips är att lägga ned tid på hallens utformning. I samband med en renovering så gjorde jag som ett rum på ca 5 kvm med skjutdörrar där allt från vinter till sommaren fick plats i form av yttre kläder och skor. Det bästa jag någonsin gjort. Allt blir organiserat från början och hela hallen blir stilren när skjutdörrarna är stängda. Visst sovrummet brevid blev bara 9 kvm men det rummet sover man ju mestadels i.
 
  • Gilla
peterj66 och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Här bjuder jag på en snabbskiss på hur jag hade gjort det med de ingångsvärden jag känner till, utan att förändra några storheter och utan att ha sett platsen eller veta något om er som beställare.

[bild]

Utöver punkterna i förra inlägget har jag:
  • Tagit bort alla fönster ovan de naturliga sängplatserna, det kan kännas lite otryggt med fönster ovan huvudet när man sover.
  • Tänkt på att man ska kunna separera sovrum + badrum från de sociala ytorna med en skjutdörr. Det kan vara lite lyxigt att kunna gå på toaletten om man har gått och lagt sig tidigt utan att bli sedd av uppesittarna. Eller som en extra ljudbarriär mellan vuxna och sovande barnbarn.
  • Bytt plats på kök och soffgrupp
  • Tillskapat ett extra wc och bakom detta ett skafferi som hänger ihop med köket.

Hoppas att det väcker några nya tankar hos er. Kanske ogillar ni skissen starkt och blir än mer stärkta i ert ursprungliga förslag men då är det ju också positivt.
Sådär ja, nu blev det mer effektivt. En toalett behöver ju inte kosta mycket mer då den endast har våtrumstätskikt i golv.

Ser inte badrummet lite smalt ut för att klara tillgänglighetskraven?

Snyggt skiss!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Sådär ja, nu blev det mer effektivt. En toalett behöver ju inte kosta mycket mer då den endast har våtrumstätskikt i golv.

Ser inte badrummet lite smalt ut för att klara tillgänglighetskraven?

Snyggt skiss!
Tack! Det kanske är lite önskeskala i min skiss. Badrummet behöver vara 1,7 meter brett i verkligheten.
 
  • Gilla
peterj66 och 1 till
  • Laddar…
Två toaletter är viktigt, även om man är ensam så kanske man säljer huset en dag och det är inte många som bara vill ha en toalett på så stor yta. :beer:
 
  • Gilla
helhag0 och 3 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Två toaletter är viktigt, även om man är ensam så kanske man säljer huset en dag och det är inte många som bara vill ha en toalett på så stor yta. :beer:
Ja vi börjar tänka om när det gäller en andra toalett. Det öppnar ju upp för ett eventuellt badkar i stora badrummet också.
 
P peterj66 skrev:
Ja i hallen hade jag gärna haft mer förvaring. Problemet är att hitta en lösning med dörrarna som också uppfyller tillgänglighetskraven. Ursprungligen trodde jag att det räckte med ett sovrum som uppfyllde kraven och då hade vi en annan dörrplacering och större inbyggd garderob i hallen. Som du säger kan man ju fundera på att bredda hallen för att få in mer förvaring.
Jag funderar kring om ni inte skulle ta och flytta huvudentrén?

Jag hade nog förflyttat den till bredvid köket i stället och haft tvätt/wc i anslutning till sovrummen.

Om ni förlagt tvätt längst ut där det högra nedre sovrummet är idag, badrum direkt i kontakt och sedan sovrum med anslutning mot vardagsrummet så upplever jag att "flowet" blir bättre.

Hade även undersökt om det inte vore möjligt med en mindre gästwc samt klk/kapprum i anslutning till entrén.

När man kommer in genom entrédörren med den lösningen så finns det även möjlighet att se "rakt igenom" huset, vilket ger en positiv upplevelse :)
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Vore kul att se vad Pål Ross hade gjort med er planlösning :love:
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Lite extra inspiration… ett hus jag ritat för framtiden. Mycket glas åt söder (neråt) men det är där utsikten finns. Det minsta sovrummet är egentligen en klädkammare som kan göras om till extra sovrum vid behov…
 
  • Ritning av framtida husplan med markerade mått, söderutriktat stort fönsterparti och flera rum inklusive klädkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Vore kul att se vad Pål Ross hade gjort med er planlösning :love:
Då hade det garanterat inte varit några raka vinklar :) Osäker på om ekonomin någonsin hämtat sig efter det bygget dock ;)
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.