EddieHansson EddieHansson skrev:
Nej, eftersom det sprid finns en blandnibgsventil på en vvb. Den gör att inte skållhett vatten skickas ut i rören.
Varför tillåter inte ivt mer temp i inställningarna då om du vet att det sitter en blandventil i greenline he?
 
Bundet 5-årsavtal (4½ år kvar) på 53,9 öre.
Känns bra.
 
  • Gilla
Srixon och 3 till
  • Laddar…
K KapHilton skrev:
Elhandlarna prissätter fastpriskontrakt med hjälp av elterminer och epad kontrakt (via mäklare, eller direkt på Nasdaq OMX commodities) samt valutaterminer. Det man köper är s.k. baseloadkontrakt. Köpare och säljare är allt från traders, elhandlare, producenter, banker osv.

Kunderna har en förbrukningsprofil både inom året(högre förbrukning på vintern), men även inom dygnet (här ligger den största risken). Man baserar inköpen på historisk information om kunden eller anläggningen och gör en prognos på framtida mönster och prisutveckling.

Dygnsprofilen går i Norden inte att prissäkra via standardiserade kontrakt, 99% av handlarna får alltså stå risken. För att kalkylera risken i framtiden tittar man på historiskt utfall av riskerna och med hjälp av egna eller inköpta matematiska modeller på riskerna.

De två största riskerna är de s.k. volym samt profilriskerna när elhandlare ställer fastprisavtal. Volymrisken faller ut om kunderna använder mer eller mindre energi under perioden, elhandlaren hamnar då lång eller kort i perioden. Tex om kunderna tecknat fastprisavtal på 40 öre och sedan i leverans förbrukar mer så måste detta täckas med inköp på spot är spotpriset då väsentligt högre (som nu) uppstår en förlust. Profilrisken är skillnaden mellan inköp av fysiskkraft i förhållande till den prissäkrade inköpskostnaden. Dvs skillnaden mellan förväntad/kalkylerad diff höglast timmar och låglast timmarna och det faktiska utfallet. Det är den risk som oftast är störst. Profilkostnaderna skenar nu då nattpriserna där elhandlare har en översäkring är relativt låga i jämförelse med höglasttimmarna då priserna på el dagligen når 3-5kr/kWh.

Fastprisavtal är en historisk konstruktion där prisskillnaden mellan hög och låglast var låg och snarare var baserad på energipris istället för som idag både energi och effekt. De priser vi ser idag på topparna är inte produktionspriser (el prissätts via marginalkostnadsprissättning dvs det dyraste produktionsslaget sätter priset, vilket skapar incitament att bygga ny och billig produktion för att konkurrera ut dyra kraftslag) utan minskad konsumtion, tex ett smältverk som lägger ned sin produktion. Därför är det så oerhört viktigt att i framtiden skapa en större flexibilitet på konsumtion, annars klarar vi inte att ställa om.till fossilfritt, tror jag.
Klockren förklaring om hur elmarknaden fungerar ut bakom kulisserna, stort tack!

För övrigt bör man enligt min åsikt alltid överväga hela infrastrukturen när man planerar framtidens elförsörjning i synnerhet i relation till snedvridna subventioner som inte tar hänsyn till tex behovet av balansering, rådande överföringskapacitet, elintensiva industrietableringar mm. Det finns ett behov av en praktisk fungerande diversifying som går längre än att enbart dela upp marknaden i elområden. Det är också nödvändigt med en bred överenskommelse över partigränserna som är tydlig för marknaden och som möjliggör att politiken kan jobba mer långsiktigt.

Men å andra sidan har vi de politiker vi förtjänar...
 
  • Gilla
KapHilton
  • Laddar…
J jysd skrev:
Jag har kört fast elpris sen ca 10år tillbaka och _alltid_ betalat mindre än vad jag skulle gjort med rörligt. Taktiken började skita sig något för ett par år sedan, fick köra rörligt några månader för att sedan köra fastpris vid rätt tillfälle. Detta året är ju lite av ett undantag, men betalade fram till oktober i år 20öre/kWh (25öre/kWh inkl avgifter etc), fast pris. Detta för elområde 4.

Jag har även haft 15-20minuters diskussioner med diverse elbolag som påstått att ”fast pris ska jag inte ha, rörligt elpris är billigare”. Har alltid slutat med att de fått erkänna att de hade fel, i mitt fall.

Så ja, det är dyrare att vara dåligt påläst.

(I ena diskussionen med en säljare på random elbolag så var deras rörliga elpris i snitt 2-3öre billigare per kWh än mitt fasta pris. Dock så blev min total billigare sett till min förbrukning, då jag förhandlat mig till 0kr i fasta avgifter. Ett annat tips är att nyttja nykundsrabatter: normalt sett räknas man som ny kund om man ej haft avtal/tjänster under 12 månader)
Imponerande! Hur fixade du det när konsumenternas energibyrå skriver "Men den som haft rörligt elpris de senaste 15 åren har troligen totalt sett ändå fått lägre kostnader. Det beror på att det vid ungefär två tredjedelar av alla tillfällen sedan januari 2004 har varit lägre rörliga priser, jämfört med medelpriset för fasta prisavtal med bindningstiden 1 år"?
https://www.energimarknadsbyran.se/...ora-elpriser/valja-fast-eller-rorligt-elpris/
 
E
Med förbehåll för att jag inte läst samtliga inlägg.

Tycker denna förklarar mycket bra och pedagogiskt hur Sverige borde agera när det kommer till energikällor framöver, samt orsaken till hur vi hamnat här:

 
Appendix Appendix skrev:
Sen 2019 har 30% av kärnkraften lagts ner pga beslut tagna av S-MP .
lite oklart vilka beslut du hänvisar till, men 2018 hade vi i alla fall åtta kärnreaktorer i drift och därefter lades två ner av ägarna 2019 samt 2020

dessa två var de äldsta svenska verken i drift (byggstart 50 år tidigare) och de två med den lägsta kapaciteten/årsproduktionen – därmed försvann 18% av kärnkraftsproduktionen i Sverige
 
  • Gilla
Merko och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
O1 och O2 stängdes hösten 2015 och sommaren 2017 (också i fel ordning) så det var också relativt nyligen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
jo, det stämmer till viss del (sen ingick dom inte i påståendet i det tidigare inlägget)

Oskarshamn kan också förtjäna en liten utläggning:

– O1 och O2 var de allra äldsta kärnreaktorerna av de 12 stora som som byggdes i Sverige (byggstartades 1966 respektive 1969)

– förutom att vara dom äldsta så var de också de två minsta reaktorerna av de tolv stora, så tappet när dessa två stängt ner var mindre än 11% utav kärnkraftproduktionen (alltså inte -20% som man får om man räknar i antal reaktorer)

– O2an stängdes formellt av i december 2016, men hade då inte levererat någon ström alls sedan våren 2013 då den stängdes ner för ombyggnad – ett projekt som bedömdes olönsamt och därför aldrig kom att färdigställas
 
Magnus E K
Från 1982 och framåt hade O2 effekten 630 MW, så den var under större delen av sin driftstid något större än Barsebäcks båda på 600 MW.
 
M
harka harka skrev:
lite oklart vilka beslut du hänvisar till, men 2018 hade vi i alla fall åtta kärnreaktorer i drift och därefter lades två ner av ägarna 2019 samt 2020

dessa två var de äldsta svenska verken i drift (byggstart 50 år tidigare) och de två med den lägsta kapaciteten/årsproduktionen – därmed försvann 18% av kärnkraftsproduktionen i Sverige
R1 fanns det ingen som helst anledning att lägga ner den var lönsam enligt Vattenfalls egna kalkyler och hade fungerat många år till. Beslutet var helt och hållet politiskt sedan MP och S stoppat in kärnkraftshatare i Vattenfalls styrelse och infört effektskatt på kärnkraft.
 
  • Gilla
zno och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
– O2an stängdes formellt av i december 2016, men hade då inte levererat någon ström alls sedan våren 2013 då den stängdes ner för ombyggnad – ett projekt som bedömdes olönsamt och därför aldrig kom att färdigställas
O2 var i princip färdig att starta på nytt när beslutet togs, så långt hade ombyggnationen kommit.
Det som fanns som nya kommande krav var oberoende härdkylning, men när man summerar kostnaden för den hamnar man på lite under (O3) eller över miljarden för hela Ringhals resp. Forsmark, dvs det fanns så stora synergieffekter för flera reaktorer kontra enbart en som O3an.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi borde alla ha bundit elen enligt vår Statsminister, nu får vi lida för att vi inte såg detta komma.
Om vi alla hade bundit så hade säkert hälften av de mindre bolagen gått i konkurs.
Tur att vi istället ger dem en ordentlig vinst i år.
Jag uppskattar att min december räkning blir 8500kr, god jul Bolund
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Oansvarigt vansinne att stänga ned energikällor.
Om dagens elpriser stannar så försvinner nästan hela business-caset för en elbil, knappast något som MP vill. Men lösningen för at få elen se billigare ut är väl att skatta bensin hårdare.
Och nu har de [tack o lov] satt sig i opposition så att de kan sitta på läktaren och skrika ut krav utan att behöva ta ansvar för dom.
För när man fick igenom sina krav så fick vi detta.
Det måste vara själadödande för en MP politiker att inse att de driver en politik som inte fungerar, men måste fortsätta sälja sin politik till sina väljare, väl medveten om att de säljer en lögn.

Möjligen är jag hård mot MP, men jag ser ingen här som försvarar dagens elpriser.
 
  • Gilla
zno
  • Laddar…
E eleson skrev:
Oansvarigt vansinne att stänga ned energikällor.
Om dagens elpriser stannar så försvinner nästan hela business-caset för en elbil, knappast något som MP vill. Men lösningen för at få elen se billigare ut är väl att skatta bensin hårdare.
Och nu har de [tack o lov] satt sig i opposition så att de kan sitta på läktaren och skrika ut krav utan att behöva ta ansvar för dom.
För när man fick igenom sina krav så fick vi detta.
Det måste vara själadödande för en MP politiker att inse att de driver en politik som inte fungerar, men måste fortsätta sälja sin politik till sina väljare, väl medveten om att de säljer en lögn.

Möjligen är jag hård mot MP, men jag ser ingen här som försvarar dagens elpriser.
Du ger MP politiker för mycket kredit.
De inser inte att deras politik inte fungerar.
Så som jag sett & hört på dem så anser de (politiker öht och MP politiker i synnerhet) att deras politik fungerar och alla följdproblem beror på de andras övriga politik som "förstör"
De har inte bara rosa skygglappar för verkligheten utan lever i en helt annan verklighet än vanligt folk.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
det känns som en sandlåda när man tittar på sin elräkning (som inte är alls är kul nuförtiden) och drar slutsatsen att det är felet ligger helt i händerna på "odugliga svenska politiker som inte förstår vad dom håller på med"

tror ni att det är den svenska partipolitiken som gör att elkraften är lika dyr i Norge som i Sverige?

eller kan det vara så att problematiken är mycket mer omfattande än så?

Linjediagram visar elpriser för olika regioner den 20 december 2021 enligt Nordpool, med tydliga prisskillnader mellan områdena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.