J Jarlsgård skrev:
Hur har ni tänkt med förvaring?

Och bara en wc i ett hus på ~130 m² känns lite snålt.

Har ni tänkt koppla in någon arkitekt i projektet? För det känns spontant som att viss effektivisering av ytan är möjlig utan att egentligen göra något direkt avkall på utrymmena :)
Bra feedback! Förvaring kommer finnas i rummen och tvättstugan bla. Kan ju definitivt vara en idé att tänka igenom förvaringen ett varv till innan vi spikar slutdesignen. När det gäller arkitekt är jag kluven. De arkitektritade hus vi tittat på har inte passat våra behov. Tycker det ofta blir för mycket biytor och ”allrum”. Sen är det ju stora skillnader mellan arkitekter, det svåra är ju precis som med övriga hantverkare att hitta rätt.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Liten hall utan förvaring , kanske krympa badrummet så hallen blir större. Ev flytta hallen till vänster? Innerdörrarnas placeringar bör ses över, ser inte genomtänkt ut.
Ja i hallen hade jag gärna haft mer förvaring. Problemet är att hitta en lösning med dörrarna som också uppfyller tillgänglighetskraven. Ursprungligen trodde jag att det räckte med ett sovrum som uppfyllde kraven och då hade vi en annan dörrplacering och större inbyggd garderob i hallen. Som du säger kan man ju fundera på att bredda hallen för att få in mer förvaring.
 
  • Gilla
Ror-mok
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Och bara en wc i ett hus på ~130 m² känns lite snålt.
:)
Det är en sak vi funderat på men det känns inte riktigt som att vi skulle fått användning av mer än en toalett. Kanske vi tänker fel men det kommer ju oftast bara vara jag och min fru i huset. När vi firat jul med släkten i en stuga med en toalett har det aldrig känts som ett problem.
 
"De arkitektritade hus vi tittat på har inte passat våra behov." Antagligen för att den arkitekten ritade åt just den kundens specifika önskemål, det är liksom poängen med arkitektritat att man får det som man själv vill ha det..... och oftast bättre ;) Även kataloghus är arkitektritade.
 
  • Gilla
  • Älska
Pörtet och 5 till
  • Laddar…
B Buzzword skrev:
"De arkitektritade hus vi tittat på har inte passat våra behov." Antagligen för att den arkitekten ritade åt just den kundens specifika önskemål, det är liksom poängen med arkitektritat att man får det som man själv vill ha det..... och oftast bättre ;) Även kataloghus är arkitektritade.
Arkitekt är ingen skyddad titel så vem som helst kan ha ritat kataloghusens hus och när de säger arkitektritat har de inte alla gånger haft en kund utan ritat med önskemål från chefen...
 
  • Gilla
peterj66 och 1 till
  • Laddar…
P peterj66 skrev:
Ja i hallen hade jag gärna haft mer förvaring. Problemet är att hitta en lösning med dörrarna som också uppfyller tillgänglighetskraven. Ursprungligen trodde jag att det räckte med ett sovrum som uppfyllde kraven och då hade vi en annan dörrplacering och större inbyggd garderob i hallen. Som du säger kan man ju fundera på att bredda hallen för att få in mer förvaring.
Nog kan man läsa sig till det mesta men att låta en arkitekt/byggnadsingenjör titta på er plan innan ni kör igång kan skapa fler möjligheter. Så gör jag på jobbet varje dag...
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
P peterj66 skrev:
Den här tråden kommer att handla om huset vi planerar att bygga på en tomt vi precis köpt. Tanken är att göra så mycket som möjligt själv vilket i sin tur innebär att det inte kommer gå i rasande tempo. Än så länge har vi inget bygglov. Vi är det däremot en bra bit på väg när det gäller planlösning och placering av huset. Det som återstår är småjusteringar för att det ska bli precis som vi vill ha det. Normalt hade det kanske varit bättre att dra igång tråden när vi var redo att börja bygga, men eftersom jag med all säkerhet kommer att ha en del frågor så tänkte jag att det kunde vara läge att dra igång den redan nu så allt är samlat på ett ställe. Planen är att vi ska vara klara med bygglov och gjuta plattan till sommaren. När det är klart
tänker jag och min fru mura ett hus på ca 120 kvadrat. Eftersom kommunalt vatten saknas kommer vi ha egen brunn och ett eget minireningsverk. Huset ritar vi själva med inspiration från ett femtontal byggkataloger :).

Huset kommer muras med antingen Finja Exakt 400 block eller Xella Energy+. Finjas block är något lättare vilket är att stort plus med tanke på hur många det är som ska muras upp. Taket kommer att bli papp vilket tillsammans med vitputsade väggar kommer ge ett ganska traditionellt skånskt utseende. Färgen på fönstren blir antingen röd eller mörkgrön.
Uppvärmning är tänkt att skötas via en luft/vatten värmepump och vattenburen golvvärme.

Detta är vår tomt på 21x40+ meter och ligger i öst/västlig riktning.
[bild]


Tänkt planlösning skissad i SweetHome (den senaste av ett hundratal pappers och digitala skisser). Huset blir ca 17x8,5 m.
[bild]
Det börjar se bra ut, jag ser vad ni prioriterar. Du skriver 120 kvm, BYA eller BOA, dvs byggytan eller invändigt? Dina mått anger ett 144 kvm stort hus och jag ser möjligheter att mina era kostnader och effektivisera ytor.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
B Buzzword skrev:
"De arkitektritade hus vi tittat på har inte passat våra behov." Antagligen för att den arkitekten ritade åt just den kundens specifika önskemål, det är liksom poängen med arkitektritat att man får det som man själv vill ha det..... och oftast bättre ;) Även kataloghus är arkitektritade.
Ja det är anledning till att vi utgick från en mängd olika kataloghus när vi ritade. :) Sen så är det såklart så att om man hittar rätt arkitekt så blir det säkert bra. Men vi tänker också att om vi lägger tid på layouten så blir det också bra och dessutom precis som vi vill ha det. Vi har åkt runt och tittat på olika visningshus vilket också varit givande.
 
FreQa FreQa skrev:
Nog kan man läsa sig till det mesta men att låta en arkitekt/byggnadsingenjör titta på er plan innan ni kör igång kan skapa fler möjligheter. Så gör jag på jobbet varje dag...
Ja det tål att tänka på
 
FreQa FreQa skrev:
Det börjar se bra ut, jag ser vad ni prioriterar. Du skriver 120 kvm, BYA eller BOA, dvs byggytan eller invändigt? Dina mått anger ett 144 kvm stort hus och jag ser möjligheter att mina era kostnader och effektivisera ytor.
120 kvadrat är ungefärlig boarea. Vi kommer gå igenom huset rum för rum med kritiska ögon innan vi spikar layouten, alla förslag är välkomna :)
RÄTTNING: BOA är ca 129 kvadrat
 
Redigerat:
Om man skulle anlita en arkitekt till att granska ritningen och komma med förslag, hur många timmars arbete är i så fall rimligt att räkna med?
 
Tycker inte du behöver anlita arkitekt för detta huset. Kanske om ni vill ha någon med er under hela resan men då är det 10% av budgeten.

Lägg pengarna på en bra ventilation istället :love:
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Tycker inte du behöver anlita arkitekt för detta huset. Kanske om ni vill ha någon med er under hela resan men då är det 10% av budgeten.

Lägg pengarna på en bra ventilation istället :love:
Om man kan pussla lite och få bort 20 kvm som man inte behöver dvs 20 kvm x25 000 kr = 500 000 kr, kan det vara värt med en som är erfaren med att planera hus?
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Nja, jag håller inte med! Jag anlitade arkitekt just för att minimera husets mått. Varje kvadratdecimeter är planerad. Utgångspunkten var 100 kvm men det blev 106 kvm. Två rejäla sovrum, stor, rymlig atelje (som framöver kan bli matrum), vardagsrum, möblerbara hallar uppe och nere, genomgångskök, teknikrum och duschrum med bastu. Det blev ett mycket praktiskt hus med rymd och ändå med möjlighet till avskärmning när man är fler i huset. Trots att jag är väldigt intresserad av husplanering skulle jag inte kunnat lösa denna planering utan proffshjälp.

Husföretagen är normalt anpassade för "genomsnittsköparen". Jag är övertygad om att även mitt blir gångbart för många vid en eventuell framtida försäljning (föga troligt då jag har en dotter som står på tur ;)
)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Varför går fasaden in i en liten alkov vid entrén och inte rak som övriga väggar? :thinking:
Ditt inlägg får mig att inse att jag inte nämnt ventilationen alls :) Det blir FTX såklart.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.