Alfredo Alfredo skrev:
Att tvingas planera runt helt normalt förekommande händelser vintertid i Sverige är bara löjligt!
Har aldrig hänt mig men jag bor visserligen i Skåne
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
AXS
S DanielF skrev:
Kanske inte många som jobbar på ett gatukök som har elbil, vi som har högre status, bättre lön och arbetar hos stora seriösa aktörer på arbetsmarknaden laddar dagligen våra vräkiga Teslor miljonklassen.
Förstår faktiskt inte alls vad du menar.
 
S DanielF skrev:
våra vräkiga Teslor miljonklassen.
Har Tesla en modell numera i användbar storlek?
 
M3 är ju hyffsat smidig storlek.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har Tesla en modell numera i användbar storlek?
Modell Y
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Inte min bil men smart lösning. Elbilar kan ju faktiskt vara en del av lösningen till elbristen också ;)

Elbil parkerad i garage med en laddkabel kopplad till en bärbar enhet som lyser upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Inte min bil men smart lösning. Elbilar kan ju faktiskt vara en del av lösningen till elbristen också ;)

[bild]
Kia EV6 och Hyundai Ionic 5 har den funktionen. Det kanske kan komma mer automatiserade lösningar än så för att utnyttja det dock. En tvätt i tvättmaskin gör väl av med runt 1 kWh.
 
A Avemo skrev:
Kia EV6 och Hyundai Ionic 5 har den funktionen. Det kanske kan komma mer automatiserade lösningar än så för att utnyttja det dock. En tvätt i tvättmaskin gör väl av med runt 1 kWh.
Jo, det är en Ioniq 5 på bilden. Må vara småskaligt nu, men när V2G/H kommer blir det riktigt intressant. Det görs tydligen test med just den modellen.
 
Redigerat:
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jo, det är en Ioniq 5 på bilden. Må vara småskaligt nu, men när V2G/H kommer blir det riktigt intressant. Det görs tydligen test med just den modellen.
Om jag bestämmer över min egen el möjligen, men infasning mot elen i huset och annat är inte helt trivialt...

Jag tror detta kommer att dröja annat än som gimmick
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om jag bestämmer över min egen el möjligen, men infasning mot elen i huset och annat är inte helt trivialt...

Jag tror detta kommer att dröja annat än som gimmick
V2G laddare finns att köpa redan. Dock för 1-fas och de kostar typ 50000. Det är på gång 3-fas för ungefär samma pengar.

Då det är DC de tar ut bilen sköts infasning mm precis som med växelriktare för solceller. De går on-line först, sedan börjar de producera. Skydd mot ödrift mm följer samma regler oavsett vad du matar in från.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
V2G laddare finns att köpa redan. Dock för 1-fas och de kostar typ 50000. Det är på gång 3-fas för ungefär samma pengar.

Då det är DC de tar ut bilen sköts infasning mm precis som med växelriktare för solceller. De går on-line först, sedan börjar de producera. Skydd mot ödrift mm följer samma regler oavsett vad du matar in från.
Precis, har du ingen egel källa till el (vindenergi eller solenergi) så lönar det sig inte att fasa in elen i husets nät.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, har du ingen egel källa till el (vindenergi eller solenergi) så lönar det sig inte att fasa in elen i husets nät.
Kan du ladda för 2kr och sälja för 6 tror jag det kan vara lönsamt trots allt.

Lidl har gratis laddning...
 
R Robert-san01 skrev:
Kan du ladda för 2kr och sälja för 6 tror jag det kan vara lönsamt trots allt.

Lidl har gratis laddning...
Och slitaget på batteriet kostar också...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och slitaget på batteriet kostar också...
Japp, men inte på en tjänstebil eller privatleasad bil.
Och det finns kommuner där man fortfarande får ladda helt gratis.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, det handlar ju om hur stor andel av resorna som man tycker att bilen ska klara.

Säg att man pendlar till jobbat varje dag och kör även på helgerna. Det kanske då blir 300 dagar om året man kör bil.

Med en bil som klarar 75% av ens resor så blir det 75 dagar om året som man kommer att behöva låna eller hyra en annan bil. Det låter inte så roligt.

Med en bil som klarar 90% av ens resor så blir det "bara" 30 dagar om året man behöver låna eller hyra en annan bil. Inte heller det låter så roligt tycker jag.

Klarar bilen 95% av resorna blir det 15 dagar om året som man behöver låna eller hyra en annan bil. Även det tycker jag personligen är i mesta laget.

Om bilen klarar 99% av resorna är det 3 dagar om året man behöver en annan bil. Då börjar i alla fall jag tycka att det är mer rimligt.

Men ännu bättre om bilen klarar 99,9% av resorna. Då blir en gång vart tredje år som jag behöver låna eller hyra annan bil. Och det är där jag ligger idag, min bil (kombi med dragkrok) klarar nog så mycket som 99,99% av mina resor, två gånger på 30 år har jag hyrt lätt lastbil på macken för att bilen inte räckte till.
Fast så kan du ju inte räkna...
Pendlingsdagarna är väl i rimlighetens namn lika lång sträcka varje gång, så där kan du räkna bort 210 dagar från din uträkning. Funkar då bilen 90% av resterande 90 dagar (dvs alla helger i princip) så blir det styvt 9 dagar som du behöver lösa en annan bil.

Man behöver inte göra problemen större än dom är. Ja, jag är också medveten om att mitt exempel må vara överdrivet åt andra hållet.
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.