Den här tråden kommer att handla om huset vi planerar att bygga på en tomt vi precis köpt. Tanken är att göra så mycket som möjligt själv vilket i sin tur innebär att det inte kommer gå i rasande tempo. Än så länge har vi inget bygglov. Vi är det däremot en bra bit på väg när det gäller planlösning och placering av huset. Det som återstår är småjusteringar för att det ska bli precis som vi vill ha det. Normalt hade det kanske varit bättre att dra igång tråden när vi var redo att börja bygga, men eftersom jag med all säkerhet kommer att ha en del frågor så tänkte jag att det kunde vara läge att dra igång den redan nu så allt är samlat på ett ställe. Planen är att vi ska vara klara med bygglov och gjuta plattan till sommaren. När det är klart
tänker jag och min fru mura ett hus på ca 120 kvadrat. Eftersom kommunalt vatten saknas kommer vi ha egen brunn och ett eget minireningsverk. Huset ritar vi själva med inspiration från ett femtontal byggkataloger :).

Huset kommer muras med antingen Finja Exakt 400 block eller Xella Energy+. Finjas block är något lättare vilket är att stort plus med tanke på hur många det är som ska muras upp. Taket kommer att bli papp vilket tillsammans med vitputsade väggar kommer ge ett ganska traditionellt skånskt utseende. Färgen på fönstren blir antingen röd eller mörkgrön.
Uppvärmning är tänkt att skötas via en luft/vatten värmepump och vattenburen golvvärme.
Ventilation FTX.

Detta är vår tomt på 21x40+ meter och ligger i öst/västlig riktning.
Tomt med gräs, mossa och träd, avsedd för byggnadsprojekt, markerad i öst/västlig riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tänkt planlösning skissad i SweetHome (den senaste av ett hundratal pappers och digitala skisser). Huset blir ca 17x8,5 m.
Planritning av ett planerat enfamiljshus med dimensioner, möbler och inredningsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
junglejim och 6 till
  • Laddar…
Börjar med min första fråga. När man säger att ett hus ska ligga 4,5 m från tomtgränsen, gäller det från väggen eller kanten på taket?
 
P peterj66 skrev:
Börjar med min första fråga. När man säger att ett hus ska ligga 4,5 m från tomtgränsen, gäller det från väggen eller kanten på taket?
Måste vara väggen annars ligger mitt hus fel
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
U
Har du kortare takutsprång än 0.6m räknas det från ytterväggen. Är takutsprånget längre inkluderas arean under takutsprång i byggarean.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Planera in en murstock och någon form av eldstad som inte är elberoende. Även om vi inte ofta har elavbrott är vi här på Österlen strandsatta när det sker. Jag värmer huset mycket ekonomiskt med pelletskamin men ångrar att jag inte fick in den ursprungliga tanken på extra vedkanin när jag byggde.
 
  • Gilla
80-talshus och 7 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Planera in en murstock och någon form av eldstad som inte är elberoende. Även om vi inte ofta har elavbrott är vi här på Österlen strandsatta när det sker. Jag värmer huset mycket ekonomiskt med pelletskamin men ångrar att jag inte fick in den ursprungliga tanken på extra vedkanin när jag byggde.
Det syns dåligt på ritningen men den ljusgråa rutan mot toalettväggen är en braskamin. Håller helt med om att braskamin kan vara en lifesaver när elen är borta länge eller om uppvärmningen fallerar. När vår värmepanna la av mitt i vintern var vi väldigt glada att vi satt in en braskamin.
 
  • Gilla
80-talshus och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Har du kortare takutsprång än 0.6m räknas det från ytterväggen. Är takutsprånget längre inkluderas arean under takutsprång i byggarean.
Tack, hoppades att det skulle vara så.
 
  • Gilla
Abostrom och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon bra hemsida med exempel på hur man beräknar armering vid punktlaster på platta. Tror jag kan klura ut den ungefärliga lasten men armering är nytt för mig.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Har du kortare takutsprång än 0.6m räknas det från ytterväggen. Är takutsprånget längre inkluderas arean under takutsprång i byggarean.
Beror kanske på vilken kommun man har att göra med men 0,5 meter brukar vara den vanliga siffran för hur stort taksprång man får ha utan att det räknas in i arean. Om kommunen hänvisar till SS 21054:2009 så är det faktiskt så att språng max 0,5 meter (exklusive hängränna) bara gäller upp till tre meters höjd ovan mark, sedan gäller max 1,5 meter språng mellan 3 och 5 meter ovan mark och ovan detta får man kraga ut ur mycket man vill utan att det påverkar BYAn.
 
  • Gilla
matso100 och 6 till
  • Laddar…
P peterj66 skrev:
Det syns dåligt på ritningen men den ljusgråa rutan mot toalettväggen är en braskamin. Håller helt med om att braskamin kan vara en lifesaver när elen är borta länge eller om uppvärmningen fallerar. När vår värmepanna la av mitt i vintern var vi väldigt glada att vi satt in en braskamin.
Har en liten kamin som kommer bytas ut mot en tyngre pjäs som även ska ha ugnfunktion/hylla i eldstaden för tillagning av tex pizza. Tyngre framför allt för att få behålla värmen upp till 12h efter eldning och även för att bli mindre beroende av el.

I ert elområde (4) hade jag planerat för pellets/ved/solfångare för jag tror tyvärr att elpriset bara kommer att stiga närmaste åren…
 
  • Gilla
Getapulien och 2 till
  • Laddar…
Varför går fasaden in i en liten alkov vid entrén och inte rak som övriga väggar? :thinking:
 
D rob_t_j72 skrev:
Har en liten kamin som kommer bytas ut mot en tyngre pjäs som även ska ha ugnfunktion/hylla i eldstaden för tillagning av tex pizza. Tyngre framför allt för att få behålla värmen upp till 12h efter eldning och även för att bli mindre beroende av el.

I ert elområde (4) hade jag planerat för pellets/ved/solfångare för jag tror tyvärr att elpriset bara kommer att stiga närmaste åren…
Bra tips, har funderat på solfångare, det är kanske en klok investering
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Varför går fasaden in i en liten alkov vid entrén och inte rak som övriga väggar? :thinking:
Alkoven kommer att erbjuda regnskydd när man ska in i dåligt väder. Sen tyckte vi att det var snyggt också
 
  • Gilla
Getapulien och 1 till
  • Laddar…
Hur har ni tänkt med förvaring?

Och bara en wc i ett hus på ~130 m² känns lite snålt.

Har ni tänkt koppla in någon arkitekt i projektet? För det känns spontant som att viss effektivisering av ytan är möjlig utan att egentligen göra något direkt avkall på utrymmena :)
 
  • Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
Liten hall utan förvaring , kanske krympa badrummet så hallen blir större. Ev flytta hallen till vänster? Innerdörrarnas placeringar bör ses över, ser inte genomtänkt ut.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.