K Kaylash skrev:
Men jag får ju inte värme av en avfuktare!
Vill helst kunna använda värme också samt kunna avfukta!
Den som jag har bifogat funkar bra faktiskt lite mer oljud som du säger men den funkar!
Kondensavfuktare och AC är tekniskt sett samma maskin i olika förpackning. Jo du får visst värme i rummet om du använder en kondensavfuktare. Enkelt uttryckt så kommer alla apparater som drar el inomhus att värma rummet så länge de inte orsakar ett flöde av vätska eller luft till utanför såsom AC:n gör om du ansluter ventilationsslangen.
 
A Avemo skrev:
Enkelt uttryckt så kommer alla apparater som drar el inomhus att värma rummet
Och alla kommer de att värma med samma effektivitet som alla andra element. :D
 
En ny fråga ett nytt problem!

Den portabla biltema ac fungerar bra men jag tog bort originala ventslangen och köpte annan sort och monterade på väggen ( se bifogad bild)

den hela vent-systemet blir väldigt fuktigt och sakta börjar det droppa vatten från allt fukt som samlas på själva ventilationen som jag byggt till!

hur kan jag komma undan denna fukt som skapas på vent rören!?
 
  • Portabel AC-enhet i rum med vit vägg och soffdel, ventilerslang monterad genom väggen upp till taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AC-ventilationsslang monterad på vägg med synlig kondens och fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittställning
K Kaylash skrev:
En ny fråga ett nytt problem!

Den portabla biltema ac fungerar bra men jag tog bort originala ventslangen och köpte annan sort och monterade på väggen ( se bifogad bild)

den hela vent-systemet blir väldigt fuktigt och sakta börjar det droppa vatten från allt fukt som samlas på själva ventilationen som jag byggt till!

hur kan jag komma undan denna fukt som skapas på vent rören!?
Så dina rör blir så kall att det kondenserar på rören ?
Isf måste du isolera dom.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Så dina rör blir så kall att det kondenserar på rören ?
Isf måste du isolera dom.
Ja precis , har du något exempel på bild!?

Jag ville undvika ha en stor ful rör och köpte dessa istället så det skulle se lite snyggare ut.
Kan man isolera dessa rör!?
Eller måste jag köpa nya rör som redan är isolerade!
 
Sittställning Forlowt skrev:
Så dina rör blir så kall att det kondenserar på rören ?
Isf måste du isolera dom.
Är det något sånt här du tänker på!?
 
  • Illustration av olika typer av isolerade ventilationskanaler, några är runda och andra är rektangulära.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Fairlane
Från manualen:
"Utloppsslangen får inte bytas ut eller förlängas. Max utdragen är slangen 1,5 m."

Känns som att redan där har vi ett problem. Om det går att isolera, ja det borde gå, men snyggt, nja då får man nog anstränga sig, plus att den förändrade slangen kan försämra effekten på luftkonditioneringen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Från manualen:
"Utloppsslangen får inte bytas ut eller förlängas. Max utdragen är slangen 1,5 m."

Känns som att redan där har vi ett problem. Om det går att isolera, ja det borde gå, men snyggt, nja då får man nog anstränga sig, plus att den förändrade slangen kan försämra effekten på luftkonditioneringen.
Fairlane Fairlane skrev:
Från manualen:
"Utloppsslangen får inte bytas ut eller förlängas. Max utdragen är slangen 1,5 m."

Känns som att redan där har vi ett problem. Om det går att isolera, ja det borde gå, men snyggt, nja då får man nog anstränga sig, plus att den förändrade slangen kan försämra effekten på luftkonditioneringen.
Fairlane Fairlane skrev:
Från manualen:
"Utloppsslangen får inte bytas ut eller förlängas. Max utdragen är slangen 1,5 m."

Känns som att redan där har vi ett problem. Om det går att isolera, ja det borde gå, men snyggt, nja då får man nog anstränga sig, plus att den förändrade slangen kan försämra effekten på luftkonditioneringenhumm
Mm och som man tänkte att allt gick bra ,känns som jag ställt till det då!

Men får väl försöka isolera det på nått sätt!
 
EddieHansson
K Kaylash skrev:
Hej som frågan lyder hur funkar en portabel ac!?
Måste man ta ut vent röret ut från acn genom fönstret om man enbart ska avfukta sin källaren!?
Den släpper ut värme då feån baksidan den kan man ju lika bra uttnjytta på kalla dagar!

[länk]

Tänkte på en sådan
Ja, du måste ha utblås utanför.

Värme = energi. Att kyla något är att sänka energinivån. Energi kan ju inte förstöras, utan bara omvandlas eller flyttas. En AC kan inte kyla ett rum utan att flytta bort energin den tar från luften. Därför behövs avluften.
 
Fairlane
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ja, du måste ha utblås utanför.

Värme = energi. Att kyla något är att sänka energinivån. Energi kan ju inte förstöras, utan bara omvandlas eller flyttas. En AC kan inte kyla ett rum utan att flytta bort energin den tar från luften. Därför behövs avluften.
Fast TS är inte ute efter kyla.
Det är avfuktning som är intressant och kanske lite värme på köpet.
 
  • Gilla
Kaylash
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ja, du måste ha utblås utanför.

Värme = energi. Att kyla något är att sänka energinivån. Energi kan ju inte förstöras, utan bara omvandlas eller flyttas. En AC kan inte kyla ett rum utan att flytta bort energin den tar från luften. Därför behövs avluften.
Jag är förbi den delen ,jag har ju monterat egen ventrör som du ser !
Men det är 2m och det ska vara max1,5m enligt anvisning.Detta skapar kondens i rören. Jag undrar om isolering kommer va till någon hjälp!?
 
EddieHansson
Fairlane Fairlane skrev:
Fast TS är inte ute efter kyla.
Det är avfuktning som är intressant och kanske lite värme på köpet.
Jag borde ha läst hela tråden :)

Vid avfuktning så ta bort slangen och stäng utrymmet som alla avfuktas.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Fast TS är inte ute efter kyla.
Det är avfuktning som är intressant och kanske lite värme på köpet.
Den värmer riktigt bra samtidigt avfuktar exakt vad jag behövde!
Men nu är det utblåsen som ställer till med kondens som jag behöver lösa nu
 
EddieHansson
K Kaylash skrev:
Jag är förbi den delen ,jag har ju monterat egen ventrör som du ser !
Men det är 2m och det ska vara max1,5m enligt anvisning.Detta skapar kondens i rören. Jag undrar om isolering kommer va till någon hjälp!?
Ja det blir kondens om det är tillräckligt stor temperaturskillnad mellan luften i röret och röret självt. Så isolering hjälper.
 
  • Gilla
Kaylash
  • Laddar…
Har ni några tips på vilken isolering man kan lägga för rektangulärt bruk!?
Hittar enbart till runda rör...tacksam för alla svar
 
  • Rektangulära ventilationsschakt i ett hörn av ett rum med synlig isolering och en portabel AC-enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.