Jag funderar och behöver lite hjälp...

Fungerar det att köpa köksinredning från IKEA och sedan måla om det själv med linoljefärg?
Isåfall - förslag på brytning till en vaniljgul ton?

Vill måla innerdörrar, foder och fönsterbågar invändigt med vit linoljefärg. Läste i gysinges katalog att man inte ska måla den vita linoljefärgen obruten - hur ska man bryta den för att få en vanlig vit ton? När man åker till byggaffären för att köpa fönsterfärg heter den ju bara "vit" men det är ju ingen linoljefärg.

Snälla hjälp en hemmamålare utan större erfarenhet!
 
Färgaffären bryter din färg i valfri kulör, det finns prover att titta på för att hitta den kulör man vill. När du hittat den du tror är bra så be dom göra en provburk att ta med hem och måla med i ditt kök (på en brädbit ex.). Då ser du hur kulören ser ut hemma i DITT hus, med DITT ljus. Är det ok så köper du sen färg i den kulören och målar med!
 
Gysinges linoljefärg är underbar att måla med. Har målat våra köksskåp i björk med vit linoljefärg bruten med gulockra & grönumbra (väldigt låg % av båda). Jag var då inte ute efter vaniljgul, utan den är mera creme, men väldigt genuin & vacker. Kanske ska du istället för gulockra använda järnoxidgul 1-7% i vit. Kanske även nån % grön umbra i den också. Vit + gulockra kan dra lite åt aprikos. Vår färghandlare här fixar inte att bryta linoljefärg. Att själv testa att blanda nån % i taget är jättekul! & man får så småningom fram kulören man önskar.
För att få den vita färgen "vit" så har jag i bara en liten, liten skvätt av grön umbra. Dock har jag en väninna som målar i sitt 1700-tals hus med Gysinges vita obruten. Hon verkar nöjd, men med lite brytning blir den säkert ännu vackrare.
 
HAr du möjlighet åk upp till Gysinge och kolla deras färgprover. De har exempel på olika inblandningsgrad i vitt av gulockra och alla andra kulörer. Då får du en uppfattning av hur bra dessa kulörer går till varandra. Däremot får du vara noga med underarbetet om du skall måla på fabrikssprutat. Slipa noga så färgen fäster. Skall nog gå bra.
 
Jag vill göra samma sak och undrar om du blivit nöjd med din målning av Ikealuckorna? Har du bilder?
 
Vi håller precis på, om ett par veckor kan jag nog prestera bilder på våra skåp.

Det blir vit linoljefärg bruten med lite gulockra, verkar bli precis den cremeton vi tänkte oss.
 
Vi har köpt hem en Ikealucka (ädel vit) som då är laminat. Kan det bli bra om man målar med linoljefärg på detta? Jag har nämligen hört att det skulle vara ok att måla med linoljefärg på lackade träluckor från Ikea.
 
Du kan måla med linoljefärg på i stort sett alla underlag bara de är torra & rena. Laminat skulle jag ha tvättat med t-röd eller målartvätt & sedan slipat lite lätt med 240 papper.
 
nimhed skrev:
Vi har köpt hem en Ikealucka (ädel vit) som då är laminat. Kan det bli bra om man målar med linoljefärg på detta? Jag har nämligen hört att det skulle vara ok att måla med linoljefärg på lackade träluckor från Ikea.
Vi har köpt luckor i massivt trä. Mycket av vitsen med linoljefärgen tycker jag ju är att träets yta syns igenom färgen. Det missar man ju om man kör laminat.

Och så är det ju skönt att ta i massivt trä, det känns rejält.

Men det kanske kan bli bra med laminatluckor också, vet ej.
 
Vi bygger vårt kök med IKEAs stommar och ekluckorna Tidaholm. Har mattat ner de klarlackade luckorna något med sandpapper och sedan gjort tre strykningar med ljusgrå linoljefärg från Ottossons. Har även monterat luckor på skåpgavlar och satt passbitar runt alla luckor/skåp, så att intrycket blir som ett gammalt platsbyggt kök. Blir riktigt bra faktiskt.
Många besökare och byggare går i taket när de ser att vi målar om "de snygga massiva ekluckorna", men det var just Tidaholms ram/spegel-proportioner vi har ute efter och priset var inte mycket högre än IKEAs MDF-luckor.
 
Krumeluren, ligger bilder på ert kök uppe någonstans? jag har nämligen tänkt göra samma sak och det skulle vara jätteintressant att se hur ert kök ser ut.

Jag har funderingar på att kapa bort kanterna på luckorna, så att de passar in innnanför stommen och sedan beklä mellanrummet mellan luckorna med trälister utanpå stommarna. Alternativt skulle jag placera stommarna med 4cm mellanrum och fylla ut med en list som dras ut i till luckornas framkant, fast då tappar man ju 4cm förvaringsutrymme per stomme.

har ni synpunkter på detta?
 
Hej! Nej tyvärr inga bilder uppe än. Ska försöka plåta några bilder och lägga in här så fort jag kan.
Din idé om att kapa luckorna tycker jag verkar lite krångligt, även om du kanske tjänar lite skåputrymme. Vi körde istället med den andra varianten: lister (ca 2cm breda) i framkanten mellan, under och över skåpen. På hela vårt kök (L-format) skulle jag uppskatta att vi på så sätt förlorar högst 20cm utrymme i längsled. Sen får man lite bonuseffekter som att man kan ha utdragbara skärbrädor mellan underskåp och bänkskiva. Upptill, över överskåpen, har vi byggt med gips upp till taket (260cm) och målar den ytan med samma färg som luckorna. Alternativt skulle man kunna sätta småskåp där, men lite knöligt utnyttja skåp som sitter så högt.

Som sagt, ska försöka få fram några bilder så ser du bättre vad jag menar.

Ursäkta ev avvikelse från ämnet globestar.
 
Bara fortsätt :) Jag läser med stor nyfikenhet...vi har inte bestämt kök än. Visa gärna bilder på era creme färgade kök.
 
Sara_B skrev:
Vi har köpt luckor i massivt trä. Mycket av vitsen med linoljefärgen tycker jag ju är att träets yta syns igenom färgen. Det missar man ju om man kör laminat.

Och så är det ju skönt att ta i massivt trä, det känns rejält.

Men det kanske kan bli bra med laminatluckor också, vet ej.
Syns verkligen träets ådring igenom linoljefärgen? Jag trodde att den färgen täckte ganska bra. Känslan med massivt kvarstår ju.

Sedan är "ädel vit" (som vi funderar på) en MDF-lucka.
 
Ja, bilder tack!
Vi verkar ju vara ett gäng som har ungefär samma ideer här:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.