blir så snyggt, faktiskt, även om jag väl får ytliga pucko-stämpeln i pannan med den åsikten. Med vita vitvaror tycker jag det spelar mindre roll men den rostfria ytan på rostfritt skiljer sig en del mallan märken. Likaså skiljer sig ju designen mellan märken åt. Det blir tex en mer helgjuten känsla om man har kyl/frys och ugn vars stil på handtag går i samma stil.

De grejor jag tycker kan vara ett annat märke utan att det gör något är häll och fläkt. Fläkten kan gärna få sticka ut i designen och vara kökets blickfång och hällen är ju ganska intetsägande i designen oavsett märke så en blandning där stör inte mitt öga.
 
Har inget emot att blanda märken i köket, handen på hjärtat så är en del tillverkare bättre på det ena och andra på annat. Kyl och frys skulle jag absolut välja Husqvarna (svensktillverkat passar bäst i svenska kök). Spis/ugn från Husqvarna eller Electrolux (återigen tillverkat i Sverige - och på just spis/ugn skiljer sig funktionerna åt mest mellan olika tillverkningsländer). Diskmaskiner från AEG är överlägsna andra märken (tysk kvalitet). Bosch gör t ex sina kylskåp i Polen och diskmaskinerna i Spanien. Under en period kom deras spisar från Finland, men jag tror det är nedlagt nu.

Kina/Korea-produkter är inte gjorda för Europa.

Till vårt första kök köpte vi en hel del olika (billiga) märken (Indesit, Gorenje etc.) och vid första renoveringen (efter 8 år) åkte skiten ut. Vi köpte sen Husqvarna spis och Electrolux disk - bägge bra. Kylskåp från Gram hade suverän inredning men frysen från samma tillverkare var en katastrof (utdragshyllorna ramlade hela tiden ner).

Välj tillverkare som har stora produktionsserier och undvik billiga märken. De billiga har inte samma utvecklingsbudgetar som jättarna och kvaliten blir därefter.
 
Hejsan, måste bara göra ett inlägg här.
Ang vitvaror så är det ju så att alla märken kan ju "sin" grej. Ex cylinda, det enda som de är riktigt bra på så är det tvättmaskiner/diskmaskiner, resten borde dom sluta med.

Sedan har man Top of the line märken ex Miele, kvalite, dyrt men också ledande på det mesta inom vitvaror. Är själv aktiv inom vitvarubranschen och kan säga som så här.

Har du bra ekonomi, köp Miele rakt igenom, annars Diskmaskin Bosch, Micro Whirlpool, ugn Borsch, häll Electrolux ( Husqvarna mm mm ) Siemens och Bosch saker är det samma, samma tillverkare i stort sett rakt igenom. Kolla runt och bilda dig en egen uppfattning, har ej själv lika vitvaror på mer är Ugn och diskmaskin.

Gorenje exempelvis uppfattas som ett "billighets" märke, kan bara säga det att dom är en av Europas största tillverkare av vitvaror, 8% av marknaden har dom. Ett slovenskt företag med mycket bra produkter om vi talar spisar, hällar och fläktar, sedan är dom begränsade.
Bosch/ AEG / Siemens, i stort sett lika saker tillverkade i samma fabriker med samma grundkoncept på alla spisar, hällar, fläktar, ugnar och diskmaskiner, lite kosmetiska skillnader.Hela marknaden tycks sträva efter en grundtillverkare och sedan sätter dom olika märkena just sin lilla prägel på produkterna//
 
Bosch och Siemens är "i princip samma" prylar med olika design. Även Gaggenau ägs av denna grupp. AEG tillhör dock Elektrolux-stallet.

När det gäller hällar kan man säga att i princip all elektronik tillverkas av samma underleverantör och alla "glasskivor" av en annan. Sen är det mest en fråga om ihopsättning och "branding". Finns faktiskt "no-name" hällar som säljs av Elon som har precis samma komponenter som en 2' dyrare Miele (och dessutom har stekplattan på rätt ställe)
 
¤ akila ¤ skrev:
Det räknade jag oxå med... Eftersom ung och kyl/frys står jämte varandra ville vi ha samma märke på just dom. Det blev E-lux och det är stor skillnad på den rostfria finishen :mad: Trots att försäljaren hävdade att dom va lika "det är ju samma märke"! Dom stod i varsin ände av affären så det va svårt att jämföra så vi tog honom på orden. Dumt gjort! Så är det ngn som vill köpa en begagnad kyl/frys så hör av er!
Troligtvis p.g.a E-lux "Anti finger print" behandling på kyl och frys alternativt är att stålet är borstat på olika sätt eller ligger åt olika håll.
Hur som helst så år det något säljaren skulle informerat om tycker jag.
 
basil skrev:
Självklart har jag mina två bilar i samma märke och årsmodell...
Hur skulle annars uppfarten se ut? Herregud!

I tvättstugan är faktiskt tvättmaskinen en 05:a medans tumlaren en 06:a men det beror på att tvättmaskinens 06:a faktiskt passar sämre ihop med tumlaren.
Sen att jag fick betala en högre summa för en äldre maskin (hade ju trots allt utgått) är ju smällar man får ta.

Och självklart bygger jag inte mitt kök åt min familj, vi äter ju aldrig hemma.
Det är mest till för partyn av olika slag.

Nu ska jag ta min jet till bahamas.
Vi hörs när jag är uppkopplad på planet.



hahaha det där är, ett inlägg i min stil, klockrent!
 
I mitt kök blir det Electrolux häll, Whirlpool inbyggnadsmikro+ugn, bosch kylskåp, gorenje köksfläkt och electrolux diskmaskin! För er som inte tror det blir snyggt ändå så kan jag bifoga bilder då det är klart :)
 
Kan inflika med min egen åsikt, jag tycker verkligen inte det spelar roll om man blandar märken, ibland kan det se konstigt ut om man har en inbyggnadsugn+inbyggnadsmicro i samma högskåp om dom är olika modeller, fast å andra sidan kan det ibland passa bättre ihop om man blandar tillverkare kontra en rakt igenom.

Slutsumman dock: Välj det NI vill ha, gå inte efter grannarnas smak.
Jag har kommit på mig själv när jag stått och funderat, "kanske skulle ta den där hällen som kostade 4990 istället, den ser väl kanske finare ut". Sen har jag insett att det är jag som ska ha köket, förkastat ideerna och valt dom vitvaror JAG vill ha :)

Men jag tror faktiskt många gör den tanke-vurpan att dom funderar på hur andra skall uppfatta köket, vilket egentligen inte är särskilt viktigt om man själv trivs bra.
 
min erfarenhet är att man tar det som man själv tycker verkar funktionellt och/eller snyggt i förhållande till pris (beroende på vilka kriterier man själv har satt upp för sin köksrenovering). att fråga vad andra tycker om att blanda märken rent generellt känns rätt ängsligt, hittar du vitvaror av andra märken som du tycker passar ihop med ugnen så kör på dem (och fråga gärna om råd på forumet om du ändå är osäker på om det ser märkligt ut och vill ha fler omdömen). så länge köket har en enhetlig känsla spelar det, i mitt tycke, inte så stor roll genom vilka medel man uppnått denna.
 
pinebar skrev:
Håller med Sara_B :)
Måste man då också ha samma märke på stereon, dvd'n och TV'n om de står i samma rum?
Ja? Allt från Pioneer hos oss iaf :D
Jag går i samma tankar då spis, fläkt och kyl ska bytas. Vi vill hålla det Whirlpool-brandat. Får se om det håller.
Jag tror det är underskattat att hålla det till en tillverkare. Att inte göra det blir lite som att blanda för många olika träslag i ett rum, rörigt.
 
basil skrev:
Självklart har jag mina två bilar i samma märke och årsmodell...
Hur skulle annars uppfarten se ut? Herregud!

I tvättstugan är faktiskt tvättmaskinen en 05:a medans tumlaren en 06:a men det beror på att tvättmaskinens 06:a faktiskt passar sämre ihop med tumlaren.
Sen att jag fick betala en högre summa för en äldre maskin (hade ju trots allt utgått) är ju smällar man får ta.

Och självklart bygger jag inte mitt kök åt min familj, vi äter ju aldrig hemma.
Det är mest till för partyn av olika slag.

Nu ska jag ta min jet till bahamas.
Vi hörs när jag är uppkopplad på planet.

LOL :D :D

JO nog är det bra att få lite distans. Sitter i samma båt och funderar över märken design och vad jag vill/behöver. SÅ lätt att dras med i roomservice karusellen...
 
carren skrev:
Med vita vitvaror tycker jag det spelar mindre roll men den rostfria ytan på rostfritt skiljer sig en del mallan märken.
Nja, säg inte det. Vi har enbart vita vitvaror och märkte först när grejerna kom på plats att den vita nyansen hos spis (Elux) o disk (Bauknecht) och kyl/frys (Cylinda) skiljer sig markant åt. Cylindas vita nyans är klart "blåare".
Nu står dom dock mot motsatta väggar i köket, så varken vi eller någon annan kommer nog att bry sig... :)
För övrigt har vi enbart gjort våra val baserat på funktion och (antagen) kvalitet. Elux-spisen för att den verkade robust och hade bra ugn. Bauknect-disken för att den var en av de tystaste och hade bra bestickkorg. Cylinda-kylfrysarna för att dom saknade bullrig fläkt och hade rätt proportioner mellan kyl och frys. Cylinda-tvätten för att den sköjer bäst och har vettigast trumkonstruktion och slutligen Cylinda-torken för att... har jag glömt :)
Att plocka alla prylarna från samma tillverkare känns som att begränsa sig i onödan. Ungefär som att bara handla "ICAs egna varor"...
 
å ingen har ännu nämnt Gaggenau!!!!
skaffar jag en ångugn så blir det gaggenau samt en vanlig från samma. men jag gillar inte deras kyl å frys så det får bli annat.
jag skulle säga såhär
Skaffa först och främst det som känns mes anvädarvänligt för Dig. Jag gillar inte toch på hällen utan vill ha vred, ja då begränsas urvalet. sen vill jag ha flera olika som grill halogen och gas så den som har schnyggast serie totalt får det bli.

dyrt lär det bli :surprised:(
 
Szture skrev:
...Till vårt första kök köpte vi en hel del olika (billiga) märken (Indesit, Gorenje etc.) och vid första renoveringen (efter 8 år) åkte skiten ut...
Nu får jag ta stackars Gorenje lite i försvar. Kolla in Gorenje Ora-Ito De har även en Pininfarina linje som är ok. Nu skulle det ju ändå kunna vara skit, fast sminkad skit. Fast en firma som är ambitiösa med design är ju ändå ambitiösa med något. Till skillnad från no-name, Selectro o dyl så är ju Gorenje trots allt ett "riktigt" märke.
 
D
Gorenje köper jag nog inte någon mer gång... Köpte en köksfläkt som marknadsfördes som "supersilence", men den lät ju mer än mitt gamla tröskverk från 1980 som den bytte ut. Tydligen hade de någon formel för "supersilence" där dB/kapacitet skulle understiga en viss faktor. Otur bara att dB är logaritmiskt och kapacitet linjärt, så högkapacitetsfläktarna kan låta VÄLDIGT MYCKET och ändå klassas som "supersilence" av Gorenje.

I alla fall heder åt Gorenje som till slut tog tillbaka fläkten. Kan inte vara skoj att få tillbaka en köksfläkt som varit använd ett bra tag... Heder åt Vitvarumäklarna också, som var väldigt hjälpsamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.