Jag och min sambo har nyligen köpt en liten villa på 68 kvm med inred källare.
Som den ekonomen jag är gillar jag att hitta sätt att spara pengar utan att göra avkall på livskvaliteten, det är exempel inget alternativ att sänka temperaturen 3 grader.

Villan är från 1941 och det är inte speciellt mycket gjort i form av isolering eller nya fönster, huset värms upp med fjärrvärme.

Vad tror ni ger mest ekonomisk vinning i förhållande till investering? tilläggsisolera, nya fönster, bergvärme, solceller eller kanske till och med bila upp källargolvet och isolera underifrån? Alla tips är välkomna.

En bra sak att tilläga är att uppvärmningsyta förmodligen kommer bli betydligt större då vi planerar att både göra taklyft och bygga ut.

Tack på förhand!
 
1. Isolera vinden
2. Golven
3. Väggar/fönster
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Har ni inte allvarliga problem någonstans så är det väldigt svårt att på rimlig tid spara in pengar på någon större investering. Tätningslister till fönster och dörrar är väl en sådan sak som nästan alltid är lönsamt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Har ni inte allvarliga problem någonstans så är det väldigt svårt att på rimlig tid spara in pengar på någon större investering. Tätningslister till fönster och dörrar är väl en sådan sak som nästan alltid är lönsamt.
Kanske en dum fråga. Men gör tätningslister så mycket på fönster ? Om man inte har ett FTX system och inte har "bara självdrag" så tänker jag att man har en frånluft som suger in kall luft. Om det kommer via friskluftsventil eller otätt fönster spelar väl ingen roll ?
 
Nummer ett är att isolera vinden.
Ni har uppvärmd källare, vid golvrenovering så skulle jag fyllt bjälklaget t.ex. 60 cm från yttervägg, hjälper mot kalla golv och golvdrag.
Sedan blir det väggar vid renovering.
Men med så litet hus vill man knappast lägga något på insidan.
Fönster om de är dåliga.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rickard.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kanske en dum fråga. Men gör tätningslister så mycket på fönster ? Om man inte har ett FTX system och inte har "bara självdrag" så tänker jag att man har en frånluft som suger in kall luft. Om det kommer via friskluftsventil eller otätt fönster spelar väl ingen roll ?
Nä det gör nog inte så mycket men det kostar inte heller nånting. Ventilationen är en sak för den ska ju in men ett otätt fönster är inte så bra när det blåser mycket för ett exempel.
 
Luftvärmepump. installarad och klar för 20-25.000
Kommer sparas in på ett år. Kan installeras inom en månad om ni har tur

Sen kan ni spara till andra lösningar.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Rickard.
Appendix Appendix skrev:
Luftvärmepump. installarad och klar för 20-25.000
Kommer sparas in på ett år. Kan installeras inom en månad om ni har tur

Sen kan ni spara till andra lösningar.
Överdrev du med flit för att trycka på din poäng eller tror du att man sparar in 20-25 000/år med llvp?

Jag har inte gjort en "analys" på södra sveriges elpriser men jag har väldigt svårt att ekonomiskt motivera en ny till mitt hus över huvud taget men kommer fixa en vid tillfälle då jag gillar miljön den ger.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Överdrev du med flit för att trycka på din poäng eller tror du att man sparar in 20-25 000/år med llvp?

Jag har inte gjort en "analys" på södra sveriges elpriser men jag har väldigt svårt att ekonomiskt motivera en ny till mitt hus över huvud taget men kommer fixa en vid tillfälle då jag gillar miljön den ger.
Nu var du så dryg att jag inte hade tänkt svara dig :)
Nästa gång kanske lite vänlighet ger dig mer effekt.

Men ja. Med elpriserna nu så är en llvp ett extremt bra pris. Jag har ett normalår sparat in min jämfört med tidigare ägares direktverkande el. I Stockholm.

Men jag vet att "norrlänningar" brukar vara så skeptiska mot all ny teknik.
 
M Molle210 skrev:
Jag och min sambo har nyligen köpt en liten villa på 68 kvm med inred källare.
Som den ekonomen jag är gillar jag att hitta sätt att spara pengar utan att göra avkall på livskvaliteten, det är exempel inget alternativ att sänka temperaturen 3 grader.

Villan är från 1941 och det är inte speciellt mycket gjort i form av isolering eller nya fönster, huset värms upp med fjärrvärme.

Vad tror ni ger mest ekonomisk vinning i förhållande till investering? tilläggsisolera, nya fönster, bergvärme, solceller eller kanske till och med bila upp källargolvet och isolera underifrån? Alla tips är välkomna.

En bra sak att tilläga är att uppvärmningsyta förmodligen kommer bli betydligt större då vi planerar att både göra taklyft och bygga ut.

Tack på förhand!
Vad har ni för uppvärmningskostnader idag?
 
K Kane skrev:
Vad har ni för uppvärmningskostnader idag?
I dagsläget har vi Ca 22 000kr/år med fjärrvärme
 
Rickard.
Appendix Appendix skrev:
Men ja. Med elpriserna nu så är en llvp ett extremt bra pris. Jag har ett normalår sparat in min jämfört med tidigare ägares direktverkande el.
Är det sant är det ju helt sanslöst och då får jag genast plocka fram skämskudden. Jag betalar inte ens 25 000kr/år för att värma min villa med direktverkande el (bara uppvärmning)

Jag har en llvp som tyvärr bara kyler nu men det var knappt märkbart när den gick sönder men den är gammal och underdimensionerad så den speglar såklart inte vad en ny skulle leverera. Vi har dock ojämnare temperatur och sämre värmespridning från eldstaden så en ny ligger på listan även fast jag bara räknar med att max spara några tusingar per år.

Elen lär väl inte bli billigare så det är nog aldrig en dålig investering.
 
M Molle210 skrev:
I dagsläget har vi Ca 22 000kr/år med fjärrvärme
Men då ingår uppvärmning av varmvatten?
 
K Kane skrev:
Men då ingår uppvärmning av varmvatten?
Ja det är inklusive uppvärmning av varmvatten för 2 personer.
 
Claes Sörmland
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kanske en dum fråga. Men gör tätningslister så mycket på fönster ? Om man inte har ett FTX system och inte har "bara självdrag" så tänker jag att man har en frånluft som suger in kall luft. Om det kommer via friskluftsventil eller otätt fönster spelar väl ingen roll ?
Det gör en enorm skillnad i komfort. Läcker fönstren så blir det golvkallt p g a kallras och så fort det blåser minsta lilla så blir huset utkylt. Så isolering är en sak men den hjälper inte förrän vindskyddet och draget är åtgärdat.

Sen är nog den bistra sanningen att i gamla hus med självdrag så är luftomsättningen inte som i ett modernt hus. Det innebär att man har fönster på glänt utanför eldningssäsongen och att man lever systematiskt med vädringsrutiner under denna.
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.