A Alexn72 skrev:
Sant... Men vi får öka slaktandet för att de ska ersätta dagens fossilförbrukning
Finns mycket att hämta under älgjakten

82832 stycken sköts säsongen 20/21
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Och återigen måste man räkna på det, vi kan inte ställa om helt till biodrivmedel, det går inte att producera tillräckligt mycket.

Även om det givetvis är bra att vi kan nyttja avfall och andra biprodukter för att få biobränsle, så finns det inte så mycket avfall att använda.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
Martin Widqvist Martin Widqvist skrev:
HVO 100 är gjort på slaktavfall.
Martin
Ja?
Det vet jag med, men jag skrev inte Hvo100 utan etanol.... :thinking:
Hvo100 har samma problem som många andra biomedel de är inte 100% utan 98%..
samma med etanol...
vilket man först inte ville erkänna.. Men sedan när man började granska mer så visade sig sanningen..

Du tycker Hvo100 är ett komplement eller ersättare?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Finns mycket att hämta under älgjakten
82.832st älgar som väger 1000kg st
Varav 500kg blir slaktavfall.41000ton avfall
Bensin som Sverige gör av med idag.
Närmare 10 miljarder liter...

10 000 000 000 liter
41 000 000 kg


Bara så perspektivet blir rätt. Det är helt klart en bit på vägen
Hur mycket slaktavfall genererar i hvo kan jag tyvärr inte hitta.
 
A Alexn72 skrev:
82.832st älgar som väger 1000kg st
Varav 500kg blir slaktavfall.41000ton avfall
Bensin som Sverige gör av med idag.
Närmare 10 miljarder liter...

10 000 000 000 liter
41 000 000 kg


Bara så perspektivet blir rätt. Det är helt klart en bit på vägen
Hur mycket slaktavfall genererar i hvo kan jag tyvärr inte hitta.
Lägg till de 4609 älgar och 45165 rådjur som trafiken är skyldiga till... många körs bara ut i skogen
Sen har vi de som tågen kör på
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag köpte min elbil för 200k....
Kul.
Den får du inte dra så mycket med. Hur stort batteri?

För marknaden erbjuder ingenting just nu =)
 
A
A Alexn72 skrev:
Sant... Men vi får öka slaktandet för att de ska ersätta dagens fossilförbrukning
ett annat problem med Hvo100 är att man gärna använder palmolja... Vilket påverkar odling och regnskogar... :thinking:
så visst kunde man stimulera marknaden till att använda trafikdöda djur eller alla kadaver i allmänhet för att minska inslag av palmolja så...
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
sunnis
A Alexn72 skrev:
82.832st älgar som väger 1000kg st
Varav 500kg blir slaktavfall.41000ton avfall
Bensin som Sverige gör av med idag.
Närmare 10 miljarder liter...

10 000 000 000 liter
41 000 000 kg


Bara så perspektivet blir rätt. Det är helt klart en bit på vägen
Hur mycket slaktavfall genererar i hvo kan jag tyvärr inte hitta.
Skulle gärna vilja se älgarna som väger 1t. En stor tjur väger 500kg+. Av de 82k djuren så är antalet riktigt kapitala gissningsvis ett hundratal av de totala. Majoriteten är unga djur och en hel del kalv.

Men din poäng stämmer ändå, slaktavfallet är bara en liten fis jämfört med den totala fossila förbrukningen.

Det finns inte en rimlig enda chans att ersätta fossilt bränsle med något som växte eller levde för några år sedan. Den färdiga råoljan vi pumpar upp ur en källa består av miljoner år av biomaterial som vi förbrukar på några år innan vi exploaterar nästa källa. Det går inte matcha.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kul.
Den får du inte dra så mycket med. Hur stort batteri?

För marknaden erbjuder ingenting just nu =)
Du behöver inte vara orolig, den skulle inte fungera för dig;) därav att jag inte använde min bil som riktmärke
Men dragkrok fick den samma år som jag köpte den. Passar mina behov av att kunna köra tur och retur jobb dvs 7mil
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
På något litet vis skulle jag, helt personligen och egocentriskt, önska att ni som (liksom mig) gillar elbilar, och troligtvis redan har en, inte så frenetiskt framhåller det som något bra.
Ty om omställningen till elbil går snabbt, så kommer jag ganska snart åka på ett dyrare elbilsåkande, just nu är det så jäkla skönt att bara garva när man råkar kika på prisskyltarna utanför mackarna.

Och ju längre vi kan hålla den stora majoriteten av befolkningen att skaffa elbil, desto längre får jag vara skattefrälse ...
Ty jag är ganska säker på att förr eller senare så kommer km-skattesmällen. Jag skulle gärna komma ner på noll-resultat, eller tom vinst på elbilsvalet, innan det blir lika dyrt att köra bil som förut.

Så, kan vi enas om att hålla inne med åsikterna och retoriken, gläd er åt att en stor andel personer är motsträviga mot elbil och det kommer ta lång tid innan tillräckligt mycket av fordonsflottan är elektrifierad för att politikerna ska lägga om kursen. Har vi en deal?
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 6 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
helt fel.
Men du har samma attityd själv ibland som den som skrev detta så...
ner i samma fack ni sitter.. det där allt oviktigt och otrevligt hamnar.

konstigt.. sluta ligg i diket.
skrivet i ett inlägg som inte hade all text till någon... Och som handlade om vinterdäck.. :thinking:

visa vart hustrumisshandel har med bilar och däck diskussion att göra?



Sitta och försöka efterslänta och vrida på saken... nä nä stå för orden man skrivit och ta en rejäl varning för det är emot reglerna på forumet.. Och har ingen varning kommit av det där då vet man att det är skillnad på medlemmar här på forumet.
Vad har "sluta ligg i diket" med diskussionen att göra? Vem ska sluta ligga i diket? Vilket dike?
Det har ungefär lika litet med saken att göra som "sluta slå din fru". Båda dessa uttalanden är rejält offside.
 
P
A Alexn72 skrev:
Trodde vi pratade vinterdäck lämpliga för svensk klimat
Är det samma som M&S? Det trodde jag inte.
 
P
Maskintok skrev:
lika trevligt svar detta...
Som man frågar får man svar.
 
P
D djac skrev:
Jo, jag misstänker att automatiken triggas i en del fall, dvs när man blinkar så upptäcks din bil och det bländas av. Har noterat att det oftast sker för snabbt för att det skulle vara föraren som sköter detta, men bara ett antagande. Jag tycker man märker det tydligast på motorväg, dvs där man möts men inte så rakt framifrån som på väg med mötande trafik.
Jag tolkar den ibland snabba reaktionen som att den mötande bilens förare aktiverande avbländningsfunktionen i sin hjärna ungefär samtidigt som jag aktiverade blinka-för-att-få-den-där-bländande-typen-att-blända-av-funktionen i min hjärna. Vilken som sen utfördes först beror på kvantmekanik.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Där skrevs att Sverige redan hade atombomber och att Bofors sålde dessa till både sovjet och USA för Sveriges suveränitet.. Och nä detta var inte alternativa media utan aftonbladet..
Helt nipprigt i så fall. När skrev Aftonbladet det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.